Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av trigor
Hej!

Om man läser vad Volvo säger i instruktionshandboken och frågar handlaren så behöver oljan aldrig bytas.. men det är bara de som säger det. Jag har frågat runt och har inte hittat någon utanför den kretsen som inte rekommenderar oljebyten. Handlaren i USA (där jag var på besök) rekommenderade dessutom utryckligen oljebyte var 60 000 USmil (ca 9000 mil).

Hur som helst har jag nu bestämt mig att byta oljan. BIlen har gått drygt 7000 mil (två år gammal, huvudsaklingen långa mil) och jag tänker byta oljan innan den kommer upp till 9000 mil. Innan jag gör det tänkte jag fråga er:

1. Går ni på Volvos rekommendation om att aldrig byta automatoljan. Om inte, vad har ni för bytesintervall?
2. Tycker ni att man ska bara beställa oljebyte eller spola lådan? (dvs. dra igenom den något mer oljan så att all gammal olja är borta)
3. Har ni bytt hos handlaren/auktoriserad service? Vad brukar de ta?
4. Någon annan rekommendation?
Användarvisningsbild
av Micce1980
Några saker har skrivits om bl.a här ;-) viewtopic.php?t=136140
av trigor
Tack! Pratade precis med några märkeverkstäder och har fått besked från dem att oljebyte går bra men inte spolning. Priset var ca 3500 SEK.

Icke-märkesverkstäder kan göra både-och. Undrar vad jag borde välja.....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
3500 är vad många här inklusive jag själv betalat för en spolning, åtminstone för de äldre lådorna men så mycket skiljer det väl inte för jobbet som sådant.
av trigor
Mitt dilemma var snarare om jag skulle låta Vovlo bara byta olja (för att de säger att de inte spolar) eller gå till vanlig verkstad och få både spolning och byte.

Jag frågar eftersom jag vanligtvis fixar allt hos Volvo och är ovan/rädd :-/ att gå till externa verkstäder.
Användarvisningsbild
av frasse4
Att byta olja då och då (man brukar vara få ut ca hälften av oljan) är säkert mycket bättre än att avstå och spola ur lådan vid 15-20k mil...
av Jesperhellman
Min V70 har gått 38400 mil och har intr bytt sedan den köptes, hade då gått 14700. Bör kanske byta nu men vad vet jag när Volvo som sagt säger att man inte ”ska” göra det.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Filippo76
Skulle nog satsa på oljebyte i lådan. Spolning kan väl komma på tal om den gått en bra bit över 9000 mil, alternativt dunkar eller slirar mer än normalt. Om den gör det kan en reset av adaptionen vara på sin plats, men som sagt om den inte jäklas så finns det ingen anledning att göra detta.
Finns en del som inte tycker att reset av adaption ska göras i samband med sköjning, men de två lådor jag gjort detta på blev mycket bättre efteråt.

Jag bytte olja samt sköljde igenom ca 14 liter totalt, men då hade den gått ca 14500 utan byte. Och den oljan såg inte speciellt frisk ut.
Betalade ca 4' med hänsyn till mängden olja de spenderade.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag spolade lådan vid 11000mil på min XC60. Jag tyckte den växlade jättebra innan men det blev ändå en markant skillnad. Så vid runt 10.000mil är det nog vettigt med en spolning enligt mina erfarenheter. Att bara byta hälften känns ju lite dumt, spolning är det som gäller.
AC problem Volvo S80 2000

Tack för ditt svar. Jag tänker på […]

däcktrycksövervakning v60 2017

jag startar bilen. står stlla när jag[…]

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]