Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Man slipper använda vindrutetorkarna + spolning så ofta och mycket.
Lagkravet på stänkskydd avskaffades för att det inte gjorde vare sig till eller från med stänkskydd, tror t.o.m att man kom fram till att vattendimma som höll sig flygande länge minskade..

Personligen tycker jag att det är onödigt om man inte har nedlackat, och fult även då..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Driver64
Jag hängde dit stänklappar bak på min V70N med hopp om att bakrutan inte skulle grisa ner sig så mycket men jag har inte noterat någon som helst förbättring.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:
Man slipper använda vindrutetorkarna + spolning så ofta och mycket.
Lagkravet på stänkskydd avskaffades för att det inte gjorde vare sig till eller från med stänkskydd, tror t.o.m att man kom fram till att vattendimma som höll sig flygande länge minskade..

Personligen tycker jag att det är onödigt om man inte har nedlackat, och fult även då..

/Thomas
Stänkskydden har jag först och främst för att skydda egna bilen.

Hur långt nedlackat då? Hela dörrsidan blir ju helt sönderslagen, och skitig så fort det är fuktigt på vägen.

Det gör ont i mig på vintern när man har sandat och det bara smattrar i dörrplåtarna, därför satte jag på skydden.
Användarvisningsbild
av Funk

Hur långt nedlackat då? Hela dörrsidan blir ju helt sönderslagen, och skitig så fort det är fuktigt på vägen.

Det gör ont i mig på vintern när man har sandat och det bara smattrar i dörrplåtarna, därför satte jag på skydden.
Nu kör jag ytterst sällan på grusväg, men jag har inte en prick på dörrsidorna på min S60, trots över 10 000 mil, däremot så märks det på tröskellisten att den tar stryk, så om den är lackad så...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:

Nu kör jag ytterst sällan på grusväg, men jag har inte en prick på dörrsidorna på min S60, trots över 10 000 mil, däremot så märks det på tröskellisten att den tar stryk, så om den är lackad så...

/Thomas
Ok, då är nog S60 lite olika i karossen mot V70, eller så är det för att jag har bredare däck.

Man kan nämligen lägga en linjal från ytterkanten på slitbanan på framdäcken och direkt till nederkantern på framdörrarna. De sitter direkt i skottlinjen från däcken och man behöver inte köra grusväg för att sabba dörrarna. Det räcker med salt, slask, dubbflisor och all avsliten vägbeläggning för att blästra upp dörrarna.

Samma sak, är bilen nytvättad och skinnad och man rullar genom en vattenpöl i promenadfart så har man skit på dörrarna. Det försvann helt när skydden kom på.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör med 225/40 - 18
Jo svänger man rejält i en pöl så är ju det skit ända upp till backspeglarna, men mina dörrar har klarat sig helt i alla fall..

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
255/50 19". Får lite stänk på sidorna trots stänkskydden. Just för att däcken sticker utanför skydden. Men det är 10000ggr bättre än utan skydd. Tror att bilarna bakom uppskattar att det sitter skydd på bakdäcken också :-)
Användarvisningsbild
av polcirkeln
Kollade vad min lokala volvohandlare vill ha för att se till så det sitter stänkskydd på bilen vid leverans.

Fram 860 kr
Bak 742 kr

1602 kr !
av Mad
XC90_Executive skrev:4 stänkskydd!

Går att lacka om man vill att dom ska smälta in bättre.
Har tänkt montera stänkskydd 4 st, funderar på att lacka dom men
har ej sett någon med lackade.
Blir det snyggt att lacka? Min V70N är silvermet +nerlackad
Behöver man någon mjukgörare i färgen eller kan man drapå vanlig härdlack?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mad skrev:
XC90_Executive skrev:4 stänkskydd!

Går att lacka om man vill att dom ska smälta in bättre.
Har tänkt montera stänkskydd 4 st, funderar på att lacka dom men
har ej sett någon med lackade.
Blir det snyggt att lacka? Min V70N är silvermet +nerlackad
Behöver man någon mjukgörare i färgen eller kan man drapå vanlig härdlack?
Flexar ju en del så någon mjukgörare skulle jag satsa på.

Snyggt eller ej, smaksak, jag tycker inte det är snyggt att den delen som sticker ned under bilen är lackad. Snyggast skulle det nog vara om bara övre halvan som sitter mot det nedlackade du har nu vore lackad.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]