Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1276898
Tjenare, nyligen blivit ägare till en volvo v70 04.

Jag kör cirka 7 mil om dagen på väldigt blandade typer av vägar och börjar märka att jag inte riktigt uppskattar belysningen på volvon. Jag skulle framförallt vilja ha lite mer vitt ljus och det hade varit trevligt med lite längre ljusbild. Har läst lite fram och tillbaka i olika forum att de blir bländade av folk som håller på att fiffla med olika belysningsvarianter. Därför vänder jag mig till er för tips. Hur förbättrar jag belysningen i bilen på ett så "lagligt" sätt men samtidigt utan att blända eller irritera folk?
(Vill helst inte modifiera med kaross eller andra vitala delar på bilen och jag är medveten om att extraljus existerar men vill i första hand förbättra belysningen utan att sätta dit extraljus.
De som sitter på bilen nu är halogen ala volvo-original.
Alla tips och trix är välkommna samt alla frågor som bidrar för att underlätta valet av lampor.
(Jag hoppas även att jag publicerar i rätt forumsdel) Tack på förhand.
#1276902
Finns inget lagligt sätt, men du kan ju t ex byta till 05-(eller var det 06?) strålkastare som har xenon, med tillhörande högtryckspolning osv. Det är väl det "minst olagliga" så att säga.
Annars är det väl fulkonvertering som gäller. Iaf om du ska byta halvljusen också. Helljusen FÅR du konvertera till xenon(eller LED för den delen) helt lagligt, rakt av.
#1276903
MY05 kom de nya xenonlamporna men finns ju äldre versioner i glas, men tror de är rätt så ovanliga. Jag tror det inte hade varit omöjligt att programmera om bilens CEM så att den tror den har xenon från fabrik, montera lampor och lägesgivare. Det dyra är nog strålkastarna i sig, inte det övriga, och det enda fullgoda alternativet om man ska förbättra halvljuset på ett lagligt sätt. Annars hade jag tryckt dit LED i helljuset om extraljus är uteslutet.
#1276909
Schmoyoho skrev: fre 26 okt 2018, 15:34 MY05 kom de nya xenonlamporna men finns ju äldre versioner i glas, men tror de är rätt så ovanliga. Jag tror det inte hade varit omöjligt att programmera om bilens CEM så att den tror den har xenon från fabrik, montera lampor och lägesgivare. Det dyra är nog strålkastarna i sig, inte det övriga, och det enda fullgoda alternativet om man ska förbättra halvljuset på ett lagligt sätt. Annars hade jag tryckt dit LED i helljuset om extraljus är uteslutet.
De äldre är inte jättevanliga men väldigt bra.

För halvljuset är nog det enda vettiga att se till att strålkastarna är i bra skick och sätta i bra lampor typ Extremevision eller Night Breaker. Det gör skillnad men kanske inte natt och dag.

Helljuset led eller xenon beroende på om prio är mest ljus eller snabb uppstart.
#1276913
SBergdahl skrev:För halvljuset är nog det enda vettiga att se till att strålkastarna är i bra skick och sätta i bra lampor typ Extremevision eller Night Breaker. Det gör skillnad men kanske inte natt och dag.
Exakt detta. Sätt i så bra halvljuslampor som går AV SAMMA TYP och se till att glaset är fräscht och repfritt. Är det ett platsglas(?) som gulnat så kan det poleras.
#1276972
Blir ljusbilden bra med Led? Måste man ha speciella ledlampor? Har monterat xenon i helljus på några bilar,det har funkat kanon. Men ledlampor i kupebelysning nummerplåt. Så undrar om led i helljus funkar. Har xenon original halv/helljus
#1277137
SBergdahl skrev:
Schmoyoho skrev: fre 26 okt 2018, 15:34 MY05 kom de nya xenonlamporna men finns ju äldre versioner i glas, men tror de är rätt så ovanliga. Jag tror det inte hade varit omöjligt att programmera om bilens CEM så att den tror den har xenon från fabrik, montera lampor och lägesgivare. Det dyra är nog strålkastarna i sig, inte det övriga, och det enda fullgoda alternativet om man ska förbättra halvljuset på ett lagligt sätt. Annars hade jag tryckt dit LED i helljuset om extraljus är uteslutet.
De äldre är inte jättevanliga men väldigt bra.

För halvljuset är nog det enda vettiga att se till att strålkastarna är i bra skick och sätta i bra lampor typ Extremevision eller Night Breaker. Det gör skillnad men kanske inte natt och dag.

Helljuset led eller xenon beroende på om prio är mest ljus eller snabb uppstart.
Stålkastarna är faktiskt i väldigt bra skick för sin ålder. Ska kolla in de föreslagna lamporna. Föredrar ni någon av dem eller båda är likvärdiga?
Snabb uppstart är av stor vikt så då antar jag att valet lutar mer åt LED än xenon i helljus.
#1277822
Det är enorm skillnad på Glödlampor och Glödlampor.
Speciellt på H7.
Lägg en slant på kvalitetsglödlampor, och så får du ett bra ljus.
Strålkastare ska vara i gott skick också, givetvis.

"Måttligt" med extraljus är bra, speciellt efter saltvåta vägar.
Men med väldigt starkt helljus (massor av LED är mode) gör att du får upplevelsen att halvljuset är skräp.
Ögat hinner inte med. Som när du går från ljust rum till mörker plötsligt.
Så man måste beakta människans biologiska begränsningar.
Det glömmer dom flesta.
#1277925
Mycket sant det micke skriver. Många går mer eller mindre till överdrift med helljus, extraljus osv men lämnar halvljuset orginal. Det är inget kul att köra sånna bilar, då det mer eller mindre blir kolsvart när man stänger av helljuset innan ögat hinner justera sig. Dessutom får man en stor "dödzon" mellan räckvidden på helljusen och halvljusen där man rent av inte ser ett skit. Ju starkare helljus du har, desto tidigare måste du blända av.

En bra balans mellan hel- och halvljus är ett måste
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]