NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lenileni
Hej. Har lite problem med en motorlampa på min V50. Har fått olika felkoder som är permanenta. Går att radera men kommer tillbaka vid omstart av bilen.

Följande felkoder; DTC6400: Omställningsventil kamaxel, felaktig signal. DTC4000: Evaporering kolkanisterventil, kretsfel. DTC1300: Luftmassemätare, felaktig signal givarkrets.

Ska tilläggas att bilen går som han ska, feltänder inte, går fint på tomgång, dock så är han lite slö.

Har bytt kamaxelgivare på bilen efter ett tips men problemet kvarstår. Hjälp
Användarvisningsbild
av HCP
Lite för många saker i mitt tycke (för att vara ett fel), kan det vara kabeltrubbel?
Jag skulle ha börjat med att köra elektronikspray i kontakterna runtom motorn och se till att de ser schyssta ut och dubbelkolla jordpunkterna.
av Lenileni
Tack för tipset ska testa det. Fick tag i en omställningsventil så ska prova att byta ut den om det eliminerar 1 felkod, annars är det nog ett jordfel som du säger.
av Lenileni
Tänkte uppdatera tråden till fördel för nästa människa som råkar ut för detta fenomen.

Läste av felkoder med annat program och fick fram följande; P0075, P0458 och P0100.

Fick råd att byta säkring f35 och fick ersätta den gamla 15A mot 25A och vips så var motorlampan borta 😁
Vad är detta för kontakt?

Kontakten ser ut att vara till dimljus, bilen kans[…]

Bromsrör höger fram

Nippeln drog jag till gängorna tog slut, s&ar[…]

Letar en beg blinkersspak till min 2005 V70n. Myc[…]

Uppdatering, gjorde om mätningen och ljudet u[…]