Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Funderar på att runt årsskiftet köpa en lagerbil xc60 2018 års modell för att få mest för pengarna. Nu undrar jag vad som skiljer 2018 och 2019 åt samt vilken utrustning ni tycker att man inte kan vara utan? Motivera gärna varför.

Mvh
Bosse
Bosse78 skrev:Hej

Funderar på att runt årsskiftet köpa en lagerbil xc60 2018 års modell för att få mest för pengarna. Nu undrar jag vad som skiljer 2018 och 2019 åt samt vilken utrustning ni tycker att man inte kan vara utan? Motivera gärna varför.

Mvh
Bosse
Med tanke på storleken på bilen så se till att ha parkeringsvarnare fram och bak + backkamera :)
Apple car play skulle jag rekommendera för att få längre livstid på tekniken inom bilen.
Kommer att sker mer och mer utveckling på den fronten.
Volvo on call - Perfekt att kunna fjärrstarta bränslevärmaren.
Automatlåda - Vem orkar växla...?
Elstol på förarplatsen - Är man två som använder bilen kan man programmera nycklarna så stolen ställer in sig när man låser upp.
Stänkskydd fram och bak - Sparar en hel del på bilens trösklar och kjolar. Minskar till viss del även nedsmutsning av sidorna på bilen.
Rattvärme - Riktigt skönt när man sätter sig i bilen en kall dag, den tinar upp frusna fingrar.
Paketen Intellisafe Assist och Intellisafe Surround - Innehåller en hel del bra hjälpmedel, bla den adaptiva farthållaren.
Vad man inte kan vara utan är högst personligt. Vissa skulle ju inte kunna vara utan B&W ljud systemet medans andra är nöjda med en bas utrustad momentum. För egen del skulle jag säga VoC och adaptiv farthållare. Allt annat är i min värld inte nödvändigt men förbaskat kul att ha :)

Så för att återgå till min ursprungspoäng, det är bara du som vet vad du inte vill vara utan.
Det jag uppskattar mest är följande:
* Pilot assist inkl. adaptiv farthållare, så skönt hjälpmedel vid långkörningar, skulle inte kunna vara utan den.
* 360-kameran, värd varenda krona! Parkering i trånga utrymmen är löjligt enkelt med denna.

Det jag uppskattar minst:
* Panorama taket hade jag nog definitivt kunnat klara mig utan, visst det inger rymd och ljus i kupén men till ett väldigt högt pris, ljudvolymen blir faktiskt ganska mycket mer "bullrig" med panorama.. Såhär i efterhand hade jag skippat det och valt till ett bättre ljudsystem.

Saker jag saknar:
* Saknar Android auto/Apple car play, det skulle jag ha tagit med facit i hand men det är enkelt att eftermontera.
* Större tank!!! På -18 kunde man inte välja till 71liters tank vilket jah tycker är tråkigt, hade gärna haft den istället för 60 liters tank...
Kan väl lika gärna lista utrustning jag tycker du skall undvika också:
Luftfjädring, tillför ingen komfortförbättring. Har testat både med och utan och luft är t.o.m. snäppet stötigare. Kort garanti och kända problem med kompressorer. Undvik.
Heads Up Display, kul i 10 min. efter det stör man sig bara på reflektionen i vindrutan mitt i synfältet från plastramen runt projektorn.
Uppvärmd vindruta. Störiga ränder i vindrutan från värmeslingorna. Extra jobbiga vid mörker då dessa glittrar i ljuset från mötande trafik.
DAB, nätet kommer att läggas ner och finns bara på ytterst få ställen. Det är bättre att streama via TuneIn istället.
Park Assist, roligt 2-3 ggr, sen vill du parkera själv istället för att hålla på och knappa och vänta på assistenten.
Interiört belysningspaket, sämst i klasen. Volvo borde skämmas för denna.
Vändbar lastrumsmatta i textil, klumpig och osmidig.
Kan väl tillägga att DAB inte funkar i Sverige men i Danmark och Tyskland är det populärt så kör man mycket där kan det vara värt. Kör man bara I Sverige är det väldigt onödiga pengar.

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]