- tis 23 okt 2018, 19:56
#1276393
Jag börjar med att konstatera att det är en väldig skillnad i hur man anger effekt på motorer i andra sammanhang.
Låt säga att jag ska köpa en motorsåg eller lövblås, jag hittar två till synes jämförbara modeller kring 2 kW. Den ene är eldriven och den andre är bensindriven.
När jag sedan jämför dessa modellers faktiska arbetsprestanda så upptäcker jag mycket snart att den eldrivna i praktiken bara har ungefär halva effekten av den bensindrivna varianten.
Anledningen är enkel: för elmotor-drivna prylar anges inmatad effekt från kraftkällan tex vägguttaget, en enkel effektmätare visar denna input. Minst hälften av denna input försvinner i förluster under omvandlingen till användbar arbetskapacitet, framför allt handlar det om generering av värme som del i processen.
För förbränningsmotordrivna prylar så anges effekten som motorn producerar, tex på utgående motoraxel eller som i fallen Dyno-mätningarpå bilar, effekten på drivhjulen dvs inklusive förluster i drivlinan.
Så min fråga är: vad är konventionen vad gäller att ange effekt på elmotorer i bilar, förekommer ju både i specar på hybridbilar och rena elbilar. Går man efter "Dyno-liknande" mätmetoder eller är det bara ren input-effekt för elmotorerna som redovisas?
Rätt avgörande att veta skulle jag säga för att bedöma vad det är för prestanda man kan vänta sig av div hybrid- eller eldrivna fordon! Kanske är den verkliga effekten i elmotordelen bara runt hälften av vad som redovisas, i bästa fall?
Låt säga att jag ska köpa en motorsåg eller lövblås, jag hittar två till synes jämförbara modeller kring 2 kW. Den ene är eldriven och den andre är bensindriven.
När jag sedan jämför dessa modellers faktiska arbetsprestanda så upptäcker jag mycket snart att den eldrivna i praktiken bara har ungefär halva effekten av den bensindrivna varianten.
Anledningen är enkel: för elmotor-drivna prylar anges inmatad effekt från kraftkällan tex vägguttaget, en enkel effektmätare visar denna input. Minst hälften av denna input försvinner i förluster under omvandlingen till användbar arbetskapacitet, framför allt handlar det om generering av värme som del i processen.
För förbränningsmotordrivna prylar så anges effekten som motorn producerar, tex på utgående motoraxel eller som i fallen Dyno-mätningarpå bilar, effekten på drivhjulen dvs inklusive förluster i drivlinan.
Så min fråga är: vad är konventionen vad gäller att ange effekt på elmotorer i bilar, förekommer ju både i specar på hybridbilar och rena elbilar. Går man efter "Dyno-liknande" mätmetoder eller är det bara ren input-effekt för elmotorerna som redovisas?
Rätt avgörande att veta skulle jag säga för att bedöma vad det är för prestanda man kan vänta sig av div hybrid- eller eldrivna fordon! Kanske är den verkliga effekten i elmotordelen bara runt hälften av vad som redovisas, i bästa fall?