NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FORSV50
Har köpt ett par begagnade strålkastare till V50 och sprayade lite silikonspray vid lister och kanter vid strålkastarglaset eftersom de såg lite sådär ut och tänkte att man tätar med lite silikonspray för att förhindra eventuell fukt. Jag antog att detta var helt safe att göra men nu blir jag lite osäker när jag googlar runt..
Vad tror ni om detta? Bra eller dåligt för strålkastarna?
Tack på förhand

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av FORSV50
Något som vet något om detta? Är det ok eller rent av åt h-lvete? Tänkte mest nu i efterhand på brandrisk osv..

Användarvisningsbild
av FORSV50
vjohnj skrev:Vet ej vad som du tänker skulle vara farligt? Brandrisk? Nä kan inte se det.
Stort tack för svar Bild Det lugnar en del Bild Ja tänkte på att det är brandfarlig spray och att strålkastare blir varma men känns ju lite långsökt. Blev även lite orolig eftersom en vän som sysslar en del med bilar frågade om sprayen är brandfarlig och att jag borde försöka torka bort den (går ju dock inte med spray tänker jag) samt att han tyckte att jag borde ha använt silikon som man tätar badrum med istället

av vjohnj
Men silikonspray är inte direkt gjort för tätning om det är det du är ute efter.
Visst tätar det lite, men inte om du har läckage.
Användarvisningsbild
av FORSV50
vjohnj skrev:Men silikonspray är inte direkt gjort för tätning om det är det du är ute efter.
Visst tätar det lite, men inte om du har läckage.
Nej jag förstår det nu i efterhand att det finns skillnad mellan silikonmedel. Lätt att vara efterklok.. Vill mest ha reda på nu om jag kan använda strålkastarna utan risk och om jag på något sätt har förstört dem med silikonsprayen? Återigen tack för svar och hjälp

av vjohnj
Nä bilen brinner inte upp under natten på grund av det. Så kör du vidare spm vanligt, inte kommer nått hända :)
Användarvisningsbild
av FORSV50
vjohnj skrev:Nä bilen brinner inte upp under natten på grund av det. Så kör du vidare spm vanligt, inte kommer nått hända :)
Tack! Då kan jag lägga detta bakom mig BildBild

Värmare XC60 22-

Man kan ”lindra” det genom att inte g&[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Värme Cirkulation

Prova att varva ur motorn lite mer än vanligt[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]