Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SeEmSi
Jag vill dra två kablar från nackstöden ner till golvet genom klädseln. Nu är frågan hur jag lossar klädseln på undersidan så jag får in handen och kan styra kablarna rätt.

På äldre modeller så har jag sett att klädseln sitter fast med blixtlås men på min (XC70 -07) så sitter den fast med någon sorts plastskena. Vet inte riktigt hur jag ska få i sär det och är rädd att det kan var svårt att få ihop igen. Någon som har gjort något liknande?
Användarvisningsbild
av henka35
Du behöver ett specialverktyg från volvo samt nya klipps. Se gärna följande länk på liknande arbete.
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=7487
Du behöver dock vara inloggad på forumet, men det är kostnadsfritt att bli medlem så...
av SeEmSi
Min fråga gäller ju framsäten och inte baksätet. Klädseln i framsätet sitter ihop med en plastlist.
av LaRy
Jag kände samma osäkerhet som du. Jag har en S80 -05 med samma plastlist i underkanten på framsätet. Det är inga problem att öppna och stänga listen igen. Visst är det lite klurit, men är du så pass händig att du vill ge dig in i framsätet skall det inte vara några problem. Den ena sidans list är instucken i en slits i andra sidan med fiskskärtslåsning i hela dess längd. Det är bara att dra isär. Man viker in listen igen och trycker rejält längs dess fulla längd så hör man hur det klickar fast igen bit för bit när man trycker. Det är viktigt att det klickar i ordentligt i början och slutet, annars blir det som ett trasigt blixtlås, det öppnar sig.
av SeEmSi
Tack för tipset. Då kanske man ska våga. Bände du med något för att lossa? Jag har känt lite försiktigt men det verkar sitta rätt hårt.
av LaRy
Den sitter hårt för att klädseln är vriden runt plastlisten ett haft varv och spänningen i tyget är hård. I princip dra tyget i samma riktning som låsningen av listen. Du skall inte använda vertyg, dra isär, börja vid ena kanten.
av SeEmSi
Nu är det gjort. Det gick ju väldigt smidigt att "öppna" och "stänga" klädseln. Tack så mycket för hjälpen LaRy!
av LaRy
Alltid trevligt med feedback! Bra att det lyckades även för dig. Jag var inne i ryggstödet för att någon klåpare hade tryckt ned en hel PET-flaska i ryggstödsfickan. Då släpper resåren. Var "inne" och gjorde en specialare för att åter fästa fickans resår.
start o stop

Går det att stänga av start o stop

Eller det kanske är led, osäker!

Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]