Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hawa
Som sagt så gick topplockspackningen första gången på 10k mil. Lagad av Volvo så gjorde den ca 10k mil till innan det var dags igen (21***)k mil. Isär igen och bytt packning samt planad topp osv. Har nu kört ca 3-400 mil och nu har jag ingen värme på tomgång samt att jag får upp bubblor i expantionskärlet om jag tar av locket. Märkte detta i samband med att jag drog en tom kärra och den började då varna för låg nivå på vattnet. När jag se öppnar och ska fylla på så kommer allt tillbaka. Lyckades få i nån skvätt vatten trots allt och lite dagen efter.

Nu har det gått ca 3v sen dess och bilen har inte sagt något om vattnet sen dess men har heller ingen värme
om jag inte kör eller håller varv?
Börjar tröttna på skrotbilen men ger den en sista chans här på
Forumet. Har ingen lust att byta motor eller packningen igen.
Aldrig dragit något tyngre än en vattenskoter och heller aldrig varvat mycket vid körning (har inget kort för tillfället så tjejen har brukat den).

Den går bra och svarar bra på gas, ryker ingenting och inga pölar under.
Vad tror ni? Packningen ingen? Och isåfall är det då blocket som är skevt? 3 packningar (om den nu är trasig denna gång) har alltså gått på ca 22k mil.

Volvo V70 fas 2 2011 D3 D5204T2
Dieselvärmare finns men aldrig körd av mig. Köpte bilen rasad på 21k mil.
av Arne
Om toppackningen går sönder upprepade gånger så bör du kolla så inte toppen är skev och att topplocksbultarna går lätt i sina gängor. Det låter märkligt att packningen går sönder på det viset, det är högst ovanligt.
av Yaniz
Precis som Arne skulle jag misstänka skev topp. Mot bakgrund av det faktum att packning bytts 3 gg ser jag ingen annan rimlig förklaring.
av Hawa
Det är ju gjort på firma så jag antog att det var rätt gjort. Den röntgades även efter sprickor eller dylikt. Nya bultar osv och allt drogs efter schema och Newton.
Jag misstänker att blocket var skevt frn fabrik men det skumma är att den gick 10k mellan dom två första gångerna och nu bara 3-400 mil.
Sålänge jag har gas och åker så kommer det bra värme men såfort jag släpper gasen så avtar värmen.
av oldtimersmc
Taskig värme kan vara termostaten som spökar, varit med om det och det var omöjligt att få värme i bilen annat än på full gas.
Den sitter på det mest djävliga stället du kan hitta under huven.

Mellan blocket och 5:ans avgasutblås (grenrör).
av oldtimersmc
ja bubblar det så är det antagligen så, vill du veta så kan man testa kylvattnet på förekomst av co...
Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]

Initialt mjukvarubekymmer med laddningen men gener[…]

Har testat att byta stol, fungerar inte heller

Tack till er som åtminstone varit i nä[…]