Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har en 945 LTT 1997 med b230fk som jag har trimmat med att byta till en justerbar wastegate från KL samt uppgraderade bränsle- och tändchip därifrån också. Laddade ungefär 0.8 bar. Märkte till en början att när man mosade på så ryckte den till lite ibland. För att sedan komma på att det ska ju tankas 98 nu när den är chippad. Så började tanka 98 och efter det och då gick den bättre.

Sen har jag väl kört så ungefär 1-2 månader med lite små små ryck i toppen av laddtrycket. Men nu en vecka tillbaka så började den rycka så fort jag mosa på med gasen och ladddtrycket kom. Och när man bara stampar ner gasen då tokrycker bilen och kastar svartryk efter bilen. Tog ett kompressionsprov som landa på 11,11,11,10.5. Sedan bytte jag insugspackning och kollade stiften och gnistan för att sedan kolla så alla spridare gav en dusch vilket dem gjorde. Såg att bilens avgassystem fått ett litet hål i avgassystemet efter katalysatorn så lagade även det, var lika stort som en lillfingers nagel. LMM reagerade med att döda bilen såfort jag ryckte ur den, ska det vara så ? Lr ska bilen fortsätta gå bara det att den ska gå sämre ?

Har vid detta tillfälle även satt i original chip och satt på den icke justerbara wg. Bara för att kunna utesluta att det är "trimmet" som skulle göra detta med bilen..

Har även tittat lite i kontakterna under insuget, knacksensor, tempgivare till instrument och till styrboxen.

Backade ut ur garaget och skulle prova, då började lambdalampan att lysa, men ville provköra den för att se hur den gick för tillfället. ( av tidigare erfarenhet går bilen helt normalt med trasig lambdasond även fast den lyser, men den drar avsevärt mycket mer soppa, och jag vet att det kan vara andra saker än lambdan som är trasig även fast den lampan tänds...)

Efter ca 1km så vände jag, ingen skillnad i bilen än, gick lika dåligt som innan med massa ryck. Men det är här efter som bilen börjar gå avsevärt mycket sämre, den blir helt orklös på gasen, tidigare har den gått att köra bara man har kört utan att lägga sig på laddtryck. Men iaf efter 1.5km (ca 500m från hemmet) så börjar man fundera om man ska få gå hem lr inte. Men klarar mig in på grusvägen och rullar tills det är ca 100m kvar då lägger den av och går inte att starta mer.

Klockan är här ca 23.30 så går bara in och gör kväller. Sen dagen efter börjar jag med att se att jag glömt att trycka dit kabeln för knacksensorn. Så trycker i den utan resultat, bilen står och tuggar bara. Så rullar hem den och kikar så den har bränsle, byter btr, kollar gnista, gör rent fördelarlock osv. Provat byta boxar. Även provat rycka polerna på batteriet, haft ur säkring 1 och 11 ett tag. Sprayat alla väsentliga kontaktstycken med elektronikspray. Har finkammat intranätet på information.

Byggde en egenfelkodsläsare som jag hittade här i en tråd på forumet, bilen har 1-1-1 i både tändnings- och bränsleutgången. (Om den nu funkar ?!)

Så vad tror ni ? Har jag missat nåt ?!?!?! :-D
Jag hade en saab 900 turbo som "ryckte" när den laddade. Fick den av brorsan som är bilmeck för den funkade ändå inte som den skulle och han hade bytt det mesta utan resultat.
Sen kollade jag ett forum och någon rekomenderade att jag kollade att stiften var 0.7mm. Dom var 0.8. Jag knackade ihop dom men trodde inget skulle hända men efter det slutade den rycka och gick jämnt och fint. Då trimmade jag den med ny IC och 1 bar ladd. Den gick bra.
Så mitt tips är att kolla stiften så kanske rycket försvinner.
Kanske va lite otydlig i slutet, bilen står och rullar på startmotorn nu med bränsle och gnista utan att gå igång...

Tror jag har läst din tråd också ? Om du gjort nån för tyckte det där du berätta nu lät bekant ?!

Har iaf beställt nytt tändfördelare, kablage och stift nu.

Men tycker iaf att den borde komma igång ? Borde ju inte vara nåt med startspärr för då skulle man väl inte haft nånting, ska väl inte ens gå runr på startmotorn ?!
Det är ju så att ju mer motorn får arbeta, desto större blir påfrestningarna på alla ingående delar och även då på tändsystemet. Detta med tändstift är en hel vetenskap i sig, det är kanske inte säkert att du ens ska ha samma tändstift när du nu ändrat i motorn som du hade innan. Ju högre "tryck" I motorn, desto mer värme utvecklas och desto svårare blir det för gnistan att "hoppa". Det är inte säkert att det är tändstiftens fel, det kan vara i kablar, tändspole eller fördelarlock det "felar". En enkel sak att prova i sådana här fall är (som skrivs ovan) att prova med mindre avstånd på tändstiften. Sedan kanske du har fel värnetal så dom du har nu så blir för varma, motorn kanske får för lite bensin så den vill spika? Om motorn vill spika så sänks tändläget automatiskt och (eller) bränsletillförslen ökar för att förhindra motorskador (dom svarta "puffarna"???). Så det är mycket att tänka på när man höjer trycket
Lambdalampa är egentligen fel namn, motorstörningslampa är kanske bättre. Den tänds när något felar i signalerna (när det finns felkod att "läsa ut") till tänd eller bränsle boxarna. Ofta är det mätningen av avgaserna (syrehalten) som indikerar på att något är fel, men som du själv skriver, det är inte alltid syresonden (lambdan) som felar då
Okey ska prova detta när jag kommer hem. Sen kom jag att tänka på en bmw e36 328 jag hade engång i tiden, då hade nåt vasst gjort hål i botten så allt vatten rann ur i ett av behållarna i batteriet så den gick inte att starta helt plötsligt. Så tänkte även prova att stoppa i ett annat batteri. Såg igår när jag höll på att det var lite vitt grejsimojs runt pluspolen under kabelskon. Hade c-tek laddaren ikopplad hela tiden sen bilen lagt av och den har laddat nu under natten också, men ska prova ett annat batteri och sedan mäta glappet på stiften.

Någon som har en film lr bilder på bra vs dålig gnista ? Vet att den ska vara vit/blå och inte rödaktig men hade varit bra med nåt att jämföra med så man vet hur bra/dålig gnista man har...
Svårt att beskriva men blå vit aktig som du säger. Tänder den till ens? Kanske är kamaxelgivaren eller vad den nu heter. Vet att bilen inge går då men vet inte varför?
Har skrivit en relativt ny tråd om min 740gle som har lite tomgångsbekymmer när den är kall eller kallt ute.
Är batteriet jätte dåligt så brukar bara något relä eller om det är solenoeiden på startmotorn klicka. Är det trött så går motorn runt sakta. Har du ett extra batteri kan du hjälpstarta med kablar. Jag drog igång kärringens jeep med ett 17AH batteri jag satt start klämmor på. Mkt behändigt i vissa situationer.
Knackade ihop stiften till 0.7 så gick den igång. Men när man stampar gasen i botten från tomgång så beter den sig som förut att den liksom kippar efter luft. Får se om nya stift, kablar och tändfördelare gör susen! Kändes som den fick bättre och mindre ryckigt vid belastning dock.
Trevligt att den iallafall fungerar. Har du bytt luft filter och kollat att den inte tar in lite tjyvluft? Har du varm kört den? De flesta bilar går inte helt 100 om de inte nått sin arbetstemperatur.
Sitter ett avskärmat bsr sportluftfilter på den som är nogar tvättat och inoljat. Bytt insugspackningen och kollat med startspray så jag inte har nån tjuvluft nånstans. Ska byta stift och tändfördelare samt kablar ikväll och se hur den beter sig så, den va varm när jag provkörde sist!
Har aldrig haft en turbovolvo själv, men vet att det ofta blir problem med sportfilter på dessa (även "vanliga insprutningsmotorer"). Jag har aldrig förstått "vitsen" med ett sådant heller, det sitter ju ett filter anpassat till den motor du har från början. Anledningen till att det strular har att göra med luftflödet genom LMM-en blir annorlunda med sportfilterna. Det går att lösa, men jag vet inte hur. Kanske du kan kolla med BSR om "ditt" chip är anpassat för sportfilterna, eller dom (eller någon här) kanske kan förklara det bättre hur det ska vara.
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]