- mån 08 okt 2018, 07:10
#1273467
Hej!
Har en 945 LTT 1997 med b230fk som jag har trimmat med att byta till en justerbar wastegate från KL samt uppgraderade bränsle- och tändchip därifrån också. Laddade ungefär 0.8 bar. Märkte till en början att när man mosade på så ryckte den till lite ibland. För att sedan komma på att det ska ju tankas 98 nu när den är chippad. Så började tanka 98 och efter det och då gick den bättre.
Sen har jag väl kört så ungefär 1-2 månader med lite små små ryck i toppen av laddtrycket. Men nu en vecka tillbaka så började den rycka så fort jag mosa på med gasen och ladddtrycket kom. Och när man bara stampar ner gasen då tokrycker bilen och kastar svartryk efter bilen. Tog ett kompressionsprov som landa på 11,11,11,10.5. Sedan bytte jag insugspackning och kollade stiften och gnistan för att sedan kolla så alla spridare gav en dusch vilket dem gjorde. Såg att bilens avgassystem fått ett litet hål i avgassystemet efter katalysatorn så lagade även det, var lika stort som en lillfingers nagel. LMM reagerade med att döda bilen såfort jag ryckte ur den, ska det vara så ? Lr ska bilen fortsätta gå bara det att den ska gå sämre ?
Har vid detta tillfälle även satt i original chip och satt på den icke justerbara wg. Bara för att kunna utesluta att det är "trimmet" som skulle göra detta med bilen..
Har även tittat lite i kontakterna under insuget, knacksensor, tempgivare till instrument och till styrboxen.
Backade ut ur garaget och skulle prova, då började lambdalampan att lysa, men ville provköra den för att se hur den gick för tillfället. ( av tidigare erfarenhet går bilen helt normalt med trasig lambdasond även fast den lyser, men den drar avsevärt mycket mer soppa, och jag vet att det kan vara andra saker än lambdan som är trasig även fast den lampan tänds...)
Efter ca 1km så vände jag, ingen skillnad i bilen än, gick lika dåligt som innan med massa ryck. Men det är här efter som bilen börjar gå avsevärt mycket sämre, den blir helt orklös på gasen, tidigare har den gått att köra bara man har kört utan att lägga sig på laddtryck. Men iaf efter 1.5km (ca 500m från hemmet) så börjar man fundera om man ska få gå hem lr inte. Men klarar mig in på grusvägen och rullar tills det är ca 100m kvar då lägger den av och går inte att starta mer.
Klockan är här ca 23.30 så går bara in och gör kväller. Sen dagen efter börjar jag med att se att jag glömt att trycka dit kabeln för knacksensorn. Så trycker i den utan resultat, bilen står och tuggar bara. Så rullar hem den och kikar så den har bränsle, byter btr, kollar gnista, gör rent fördelarlock osv. Provat byta boxar. Även provat rycka polerna på batteriet, haft ur säkring 1 och 11 ett tag. Sprayat alla väsentliga kontaktstycken med elektronikspray. Har finkammat intranätet på information.
Byggde en egenfelkodsläsare som jag hittade här i en tråd på forumet, bilen har 1-1-1 i både tändnings- och bränsleutgången. (Om den nu funkar ?!)
Så vad tror ni ? Har jag missat nåt ?!?!?!
Har en 945 LTT 1997 med b230fk som jag har trimmat med att byta till en justerbar wastegate från KL samt uppgraderade bränsle- och tändchip därifrån också. Laddade ungefär 0.8 bar. Märkte till en början att när man mosade på så ryckte den till lite ibland. För att sedan komma på att det ska ju tankas 98 nu när den är chippad. Så började tanka 98 och efter det och då gick den bättre.
Sen har jag väl kört så ungefär 1-2 månader med lite små små ryck i toppen av laddtrycket. Men nu en vecka tillbaka så började den rycka så fort jag mosa på med gasen och ladddtrycket kom. Och när man bara stampar ner gasen då tokrycker bilen och kastar svartryk efter bilen. Tog ett kompressionsprov som landa på 11,11,11,10.5. Sedan bytte jag insugspackning och kollade stiften och gnistan för att sedan kolla så alla spridare gav en dusch vilket dem gjorde. Såg att bilens avgassystem fått ett litet hål i avgassystemet efter katalysatorn så lagade även det, var lika stort som en lillfingers nagel. LMM reagerade med att döda bilen såfort jag ryckte ur den, ska det vara så ? Lr ska bilen fortsätta gå bara det att den ska gå sämre ?
Har vid detta tillfälle även satt i original chip och satt på den icke justerbara wg. Bara för att kunna utesluta att det är "trimmet" som skulle göra detta med bilen..
Har även tittat lite i kontakterna under insuget, knacksensor, tempgivare till instrument och till styrboxen.
Backade ut ur garaget och skulle prova, då började lambdalampan att lysa, men ville provköra den för att se hur den gick för tillfället. ( av tidigare erfarenhet går bilen helt normalt med trasig lambdasond även fast den lyser, men den drar avsevärt mycket mer soppa, och jag vet att det kan vara andra saker än lambdan som är trasig även fast den lampan tänds...)
Efter ca 1km så vände jag, ingen skillnad i bilen än, gick lika dåligt som innan med massa ryck. Men det är här efter som bilen börjar gå avsevärt mycket sämre, den blir helt orklös på gasen, tidigare har den gått att köra bara man har kört utan att lägga sig på laddtryck. Men iaf efter 1.5km (ca 500m från hemmet) så börjar man fundera om man ska få gå hem lr inte. Men klarar mig in på grusvägen och rullar tills det är ca 100m kvar då lägger den av och går inte att starta mer.
Klockan är här ca 23.30 så går bara in och gör kväller. Sen dagen efter börjar jag med att se att jag glömt att trycka dit kabeln för knacksensorn. Så trycker i den utan resultat, bilen står och tuggar bara. Så rullar hem den och kikar så den har bränsle, byter btr, kollar gnista, gör rent fördelarlock osv. Provat byta boxar. Även provat rycka polerna på batteriet, haft ur säkring 1 och 11 ett tag. Sprayat alla väsentliga kontaktstycken med elektronikspray. Har finkammat intranätet på information.
Byggde en egenfelkodsläsare som jag hittade här i en tråd på forumet, bilen har 1-1-1 i både tändnings- och bränsleutgången. (Om den nu funkar ?!)
Så vad tror ni ? Har jag missat nåt ?!?!?!
