Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1273570
Har bytt bromsbelägg och bromsvätska på en XC60 MY16.
När vi bytte bromsvätskan så använde vi en slang med däckventil och lock i andra änden som kopplas till däcket och till bromsvätskebehållaren (köpt på Mekonomen). Vi tömde behållaren helt på bromsvätska och rören genom att öppna ventilen på oket och lät det flöda tills det kom luft. Sen fyllde vi med ny bromsvätska och luftade.
Efter första provkörningen var pedalen väldigt svampig och sjönk, vi gjorde då en ny luftning på traditionellt sätt genom att en tryckte ner bromspedalen med bilen avstängd. Det kom ut luft och bromspedalen känns bättre, men den sjunker ändå nästan ner helt till golvet om man håller foten på pedalen och trycker.
Vi har luftat i ordningen HB, VB, HF, VF.
Kan det vara så illa att vi har förstört packningen i huvudbromscylindern genom att vi hade för högt tryck i däcket som var kopplat till bromsvätskebehållaren? Går det att utesluta packningen i huvudbromscylindern på något sätt?
Eller kan det vara så att det fortfarande är kvar luft i systemet och att vi löser det genom traditionell luftning med bilen avstängd?

Med facit i hand så skulle vi inte ha haft så högt tryck i däcket som vi kopplade på bromsvätskebehållaren, det var nog 2,5 bar i däcket. Sen skulle vi inte ha tömt systemet genom att blåsa luft rätt igenom...men nu är det som det är och jag vore väldigt tacksam för tips på hur jag kan lösa det här!

Bilen har väldigt bra bromsverkan nu efter bytet så det är inga problem där.
#1273601
Nja eller nja. Den metoden du använde med slang till däcket skadar inte huvudbromscylindern. Men det ska aldrig bli tomt på bromsvätska. En får manövrera luftnippeln, en får hålla koll att inte nivån sjunker så det blir tomt. Börja med att med slangen ansluten till däcket och behållaren, öppna nippel och töm ut gammal bromsvätska så behållaren är nästan tom. Fyll på behållaren och öppna höger baks nippel och töm ut tills ny bromsvätska kommer ut, sen vänster bak, höger fram, vänster fram. Kolla hela tiden att det inte blir tomt i behållaren. Att få ur luft ur ABS-systemet kan ta tid. Många ventiler och kanaler som ska få bort luften. Det som däremot har fördärvat många huvudbromssylindrar är att man luftar genom att använda pedalen. Har bilen gått långt ska man inte trampa ner bromspedalen längre ner än vad den normalt rör sig. Gör man det kan det bli inre läckage. Inre läckande visar sig i regel genom att pedalen sakta sjunker när man trycker måttligt på pedalen.
#1273719
StefanWasa skrev: tis 09 okt 2018, 08:50 Tack så mycket för svar!
Då köper vi mer bromsvätska och luftar på traditionellt sätt.
Nej. Använd slangen mellan däck och behållare nu när ni har den. Den skonar huvudbromscylindern och ger ett jämt flöde. Se bara till att det inte blir tomt på vätska i behållaren. Tryck på en transperent slang på nippeln när ni luftar så ä det lätt att få vätskan till en behållare och risken att få in luft bakvägen minskar. Öppna nippeln så flödet blir stort utan att behöva ta omtag med ringnyckeln så ni kan stänga snabbt när den som bevakar nivån i behållaren säger stopp. Glöm inte lufta ev slavcylinder till kopplingen. Jag antar ni använder rätt bromsvätska. Fel vätska kan förstöra systemet.
#1273729
III skrev:Nej. Använd slangen mellan däck och behållare nu när ni har den. Den skonar huvudbromscylindern och ger ett jämt flöde. Se bara till att det inte blir tomt på vätska i behållaren. Tryck på en transperent slang på nippeln när ni luftar så ä det lätt att få vätskan till en behållare och risken att få in luft bakvägen minskar. Öppna nippeln så flödet blir stort utan att behöva ta omtag med ringnyckeln så ni kan stänga snabbt när den som bevakar nivån i behållaren säger stopp. Glöm inte lufta ev slavcylinder till kopplingen. Jag antar ni använder rätt bromsvätska. Fel vätska kan förstöra systemet.
Jaha ok! Ja jag blev bara nervös att vi skulle riskera att förstöra packningarna i huvudcylindern.
Men det är klart, vi kan tömma ur luft ur däcket som vi använder till strax under 1 bar, då borde det vara lugnt?
Det är en automat så vi behöver inte tänka på att lufta slavcylindern.
#1273736
StefanWasa skrev: tis 09 okt 2018, 10:42 Det kanske är ännu bättre att investera i en sån här, som man kopplar direkt på oket och suger ur bromsvätskan med vakuum?
Då kan man bevaka bromsvätskebehållaren och fylla på i takt med att det sjunker.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000032440
Japp, dom är bra.
Ja brukar suga ur behållaren och sedan fylla upp med nytt innan luftning. Blir väl nån droppe som blandas med det gamla men det gör ingen skillnad.
#1273738
StefanWasa skrev: tis 09 okt 2018, 10:39
III skrev:Nej. Använd slangen mellan däck och behållare nu när ni har den. Den skonar huvudbromscylindern och ger ett jämt flöde. Se bara till att det inte blir tomt på vätska i behållaren. Tryck på en transperent slang på nippeln när ni luftar så ä det lätt att få vätskan till en behållare och risken att få in luft bakvägen minskar. Öppna nippeln så flödet blir stort utan att behöva ta omtag med ringnyckeln så ni kan stänga snabbt när den som bevakar nivån i behållaren säger stopp. Glöm inte lufta ev slavcylinder till kopplingen. Jag antar ni använder rätt bromsvätska. Fel vätska kan förstöra systemet.
Jaha ok! Ja jag blev bara nervös att vi skulle riskera att förstöra packningarna i huvudcylindern.
Men det är klart, vi kan tömma ur luft ur däcket som vi använder till strax under 1 bar, då borde det vara lugnt?
Det är en automat så vi behöver inte tänka på att lufta slavcylindern.
Behöver inte tömma ut luft ut däcket. Behövs ett visst tryck för att trycka igenom. Bara lufta på. Om du inte köper en sådan som länkats till. Men du har jubel grej redan.
#1274748
Idag provade med en sån bromsluftare från Biltema som kopplas till kompressor. Men när vi öppnade nippeln på bromsoket så fick vi inte en jämn ström av bromsvätska, utan det var blandat med luft. Spelade ingen roll om vi lät det stå ett tag eller bara öppnade nippeln lite eller mycket. Däremot så körde vi traditionellt men inte så att pedalen gick i golvet och då var det jämnt flöde av bromsvätska och inga bubblor.
Det kändes som om bromsluftaren inte kunde skapa tillräckligt med vakuum för att få med sig bromsvätskan och det var därför det inte kom i jämnt flöde. För det kändes inte som att det drog "tjuvluft" någonstans.
Vi körde igenom hela systemet och tömde det på 7,5dl, så det är ju ny bromsvätska i systemet nu och luften borde vara borta. Men ändå så sjunker pedalen om man trycker hårt på bromsen med bilen igång.
Bromsarna tar som dem ska och den drar inte åt något håll när man bromsar, så allt känns normalt där.
Känns ändå som att något inte är som det ska vara...
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]