- mån 08 okt 2018, 15:53
#1273570
Har bytt bromsbelägg och bromsvätska på en XC60 MY16.
När vi bytte bromsvätskan så använde vi en slang med däckventil och lock i andra änden som kopplas till däcket och till bromsvätskebehållaren (köpt på Mekonomen). Vi tömde behållaren helt på bromsvätska och rören genom att öppna ventilen på oket och lät det flöda tills det kom luft. Sen fyllde vi med ny bromsvätska och luftade.
Efter första provkörningen var pedalen väldigt svampig och sjönk, vi gjorde då en ny luftning på traditionellt sätt genom att en tryckte ner bromspedalen med bilen avstängd. Det kom ut luft och bromspedalen känns bättre, men den sjunker ändå nästan ner helt till golvet om man håller foten på pedalen och trycker.
Vi har luftat i ordningen HB, VB, HF, VF.
Kan det vara så illa att vi har förstört packningen i huvudbromscylindern genom att vi hade för högt tryck i däcket som var kopplat till bromsvätskebehållaren? Går det att utesluta packningen i huvudbromscylindern på något sätt?
Eller kan det vara så att det fortfarande är kvar luft i systemet och att vi löser det genom traditionell luftning med bilen avstängd?
Med facit i hand så skulle vi inte ha haft så högt tryck i däcket som vi kopplade på bromsvätskebehållaren, det var nog 2,5 bar i däcket. Sen skulle vi inte ha tömt systemet genom att blåsa luft rätt igenom...men nu är det som det är och jag vore väldigt tacksam för tips på hur jag kan lösa det här!
Bilen har väldigt bra bromsverkan nu efter bytet så det är inga problem där.
När vi bytte bromsvätskan så använde vi en slang med däckventil och lock i andra änden som kopplas till däcket och till bromsvätskebehållaren (köpt på Mekonomen). Vi tömde behållaren helt på bromsvätska och rören genom att öppna ventilen på oket och lät det flöda tills det kom luft. Sen fyllde vi med ny bromsvätska och luftade.
Efter första provkörningen var pedalen väldigt svampig och sjönk, vi gjorde då en ny luftning på traditionellt sätt genom att en tryckte ner bromspedalen med bilen avstängd. Det kom ut luft och bromspedalen känns bättre, men den sjunker ändå nästan ner helt till golvet om man håller foten på pedalen och trycker.
Vi har luftat i ordningen HB, VB, HF, VF.
Kan det vara så illa att vi har förstört packningen i huvudbromscylindern genom att vi hade för högt tryck i däcket som var kopplat till bromsvätskebehållaren? Går det att utesluta packningen i huvudbromscylindern på något sätt?
Eller kan det vara så att det fortfarande är kvar luft i systemet och att vi löser det genom traditionell luftning med bilen avstängd?
Med facit i hand så skulle vi inte ha haft så högt tryck i däcket som vi kopplade på bromsvätskebehållaren, det var nog 2,5 bar i däcket. Sen skulle vi inte ha tömt systemet genom att blåsa luft rätt igenom...men nu är det som det är och jag vore väldigt tacksam för tips på hur jag kan lösa det här!
Bilen har väldigt bra bromsverkan nu efter bytet så det är inga problem där.
Volvo 244 88:a B230F