- tor 04 okt 2018, 19:57
Förstår inte riktigt vad som är problemet.
Har en 2007 2.5T automat (BSR-optimerad), inget sportläge finns på den lådan (AWTF-80 SC). Men kör man kickdown drar den växlarna uppåt varvmax (kanske 6000 rpm eller så), har man mindre bråttom så växlar den naturligtvis upp tidigare för att optimera bränsleförbrukningen. Ser inte poängen med att tvinga lådan att växla senare - dvs vid högre varv - om det inte behövs för den acceleration man vill ha?
Jag har säkert missat något, upplys mig gärna om vad i så fall.
__
PS. Förstår kanske litet av frågan när det gäller scenariot att man dragit på rejält med acc, kanske inte "kickdown" men näst intill: där dröjer sig min "icke-sportläge-låda" kvar i en lägre växel (högre varv) ett tag som beredskap om man skulle behöva trycka till igen, laddtryck finns redo och kan aktiveras direkt utan fördröjning. Ser det som att den går in i ett relativt högvarvigt "sportläge" vid behov med andra ord, återgår till normalt lågvarvigt läge när man kommit om och förbi och behovet av blixtsnabb respons inte finns längre. På denna kärra så funkar det alltså som så att om man trycker till litet mer rejält på gaspedalen så får man ett "sportläge" som håller i sig så länge man behöver det.
Önskar man att aktivera detta som förberedelse och minska "kickdown"-fördröjningen så går det ju utmärkt att växla manuellt till ett par växlar lägre, sedan bara köra plattan i mattan med minimal fördröjning (automaten växlar upp precis som vanligt såklart, accepterar inga övervarv).