Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joakim6945
Tjena,

Jag har en 2013 S80 3.2 som inte har Sport Mode på lådan. Jag är lite less på att lådan alltid jagar högsta möjliga växel. Är det någon som vet om man kan programmera om lådan på något sätt så att man kör med Sport Mode typ alltid?

Mvh,
Jocke
av dannesk
Är nog rätt säker på att det inte går att omprogrammera lådan men du har väl möjlighet att trycka spaken åt vänster för sportläge?
av Joakim6945
dannesk skrev:Är nog rätt säker på att det inte går att omprogrammera lådan men du har väl möjlighet att trycka spaken åt vänster för sportläge?
Nä min bil har inte sportläge, så jag försöker ta reda på om man kan omprogrammera på något sätt. Se OP
av Schmoyoho
Tror 3.2:orna har samma programmering som V8:orna dvs de ska normalt växla långsammare och mjukare för att det är lite mer glidarkaraktär. Vilket är synd, jag gillar min motor men tycker lådan kan vara lite väl trög ibland. Så nä, jag är rätt säker på att du inte kan få något sportläge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Från början fanns sportläget bara till T6 (om det nu inte fanns på V8? Det har jag inte kollat.)
När jag köpte min D5 2012 hade det spritt sig till den också (alla skulle ju ha diesel då). Men bara i T6 och D5.
Den D4 från 2016 som vi också har nu har sportläge. Så dags fanns det nog i alla modeller.
av Leopold
Förstår inte riktigt vad som är problemet.

Har en 2007 2.5T automat (BSR-optimerad), inget sportläge finns på den lådan (AWTF-80 SC). Men kör man kickdown drar den växlarna uppåt varvmax (kanske 6000 rpm eller så), har man mindre bråttom så växlar den naturligtvis upp tidigare för att optimera bränsleförbrukningen. Ser inte poängen med att tvinga lådan att växla senare - dvs vid högre varv - om det inte behövs för den acceleration man vill ha?

Jag har säkert missat något, upplys mig gärna om vad i så fall.
__
PS. Förstår kanske litet av frågan när det gäller scenariot att man dragit på rejält med acc, kanske inte "kickdown" men näst intill: där dröjer sig min "icke-sportläge-låda" kvar i en lägre växel (högre varv) ett tag som beredskap om man skulle behöva trycka till igen, laddtryck finns redo och kan aktiveras direkt utan fördröjning. Ser det som att den går in i ett relativt högvarvigt "sportläge" vid behov med andra ord, återgår till normalt lågvarvigt läge när man kommit om och förbi och behovet av blixtsnabb respons inte finns längre. På denna kärra så funkar det alltså som så att om man trycker till litet mer rejält på gaspedalen så får man ett "sportläge" som håller i sig så länge man behöver det.

Önskar man att aktivera detta som förberedelse och minska "kickdown"-fördröjningen så går det ju utmärkt att växla manuellt till ett par växlar lägre, sedan bara köra plattan i mattan med minimal fördröjning (automaten växlar upp precis som vanligt såklart, accepterar inga övervarv).
Användarvisningsbild
av apersson850
Sportläget ligger typiskt en växel lägre när man inte gasar på, och är därmed mer redo för acceleration. Växling sker också vid högre varvtal, när man inte har pelle i botten, samt tvärare än i normalläget.
av Joakim6945
apersson850 skrev:Från början fanns sportläget bara till T6 (om det nu inte fanns på V8? Det har jag inte kollat.)
När jag köpte min D5 2012 hade det spritt sig till den också (alla skulle ju ha diesel då). Men bara i T6 och D5.
Den D4 från 2016 som vi också har nu har sportläge. Så dags fanns det nog i alla modeller.
Ja fast min är från samma "era" eftersom det är en 2013, men på den finns det inte. Samma låda dock.
Felkod 326

Sorry v50 2,0 disel

Elpriset

Något liknande detta att fästa i husg[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Munstyckena på min XC70 var elvärmda me[…]