Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag håller med att den är säkrast. Men håller inte med om att ett CEE-uttag (med en riktig installation såklart) är osäker på något vis.
Inte heller tycker jag man ska vara orolig för att ladda i 10A från ett shucko i bra skick, även om man där bör tänka på att köpa nått annat om man ska ladda där många gånger. Ett shuckouttag slits hårdare av i och urkoppling många gånger.
Man ska ha respekt för el och effektuttag, men ibland går det lite till överdrift och krånglar till det onödigt mycket kan jag tycka.
av CETT
Nu har jag roat mig med ett litet ovetenskapligt experiment för att se hur varmt mitt Schukouttag blir när jag laddar bilen. Tog med en Fluke Termokamera från jobbet som vi brukar använda för att termografera kabelanslutningar med.

Lite fakta om testet: Utetemp vid start ca +9 grader, Utetemp vid mätning ca +5 grader, Laddning med Volvos Schuko-originalkabel 10A i tre timmar till ca 80% laddning, kabel från central till uttaget 2,5 kvadrat, ABB vägguttag.

Resultat: Det blev inte varmt alls. Visserligen sjönk utetempen ca 5 grader under tiden laddningen pågick och det påverkar säkert en del. Varmast blev det faktiskt i EVSE enheten på kabeln som kom upp i ca +12 grader. Jag hade förväntat mig att stiften på Schukokontakten skulle vara åtminstone ljumna.

Bilder uppifrån och ned
1 Schukokontakt vid start av laddning
2 Schukokontakt efter 3 timmars laddning
3 Vägguttaget med urdragen kontakt efter 3 timmars laddning

Det går inte att dra några generella slutsatser av detta men jag känner mig i alla fall lika trygg med min installation som jag gjorde innan. En rätt gjord installation i bra skick som fungerar utmärkt att ladda 10A med.
Nästa steg blir att byta till ett CEE 216 uttag och säkra upp till 16A så att jag kan använda min nya 16A laddkabel. :-)
Bilagor
Schuko vid start.JPG
Schuko vid start.JPG (19.4 KiB) Visad 1094 gånger
Schuko efter 3 timmar.JPG
Schuko efter 3 timmar.JPG (9.11 KiB) Visad 1094 gånger
Vägguttag efter 3 timmar.JPG
Vägguttag efter 3 timmar.JPG (8.59 KiB) Visad 1094 gånger
Användarvisningsbild
av joel80
Kul litet test!
Jag vill köpa sån där termokamera till mobilen! :D

Kanske inte lika vass som den du hade, men dom ska funka ganska bra.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ingen info om timern? Var den ny? Var det köpt på wish, var den utomhusklassad och märkesvara? I mina öron låter det inte bra, att ladda genom nåt sådär. Men så är jag varken timermontör, eller timerfabrikant.
av fragge
Givetvis jättedåligt att ladda så, men schukokontakt lockar till att göra dylika lösningar med timers, fjärrbrytare o.s.v. Även konstruktionen på laddarna lockar till att ha "klumpen" hängandes i kontakten vilket schukouttag inte är gjorda för. Det är som bäddat för problem.
Användarvisningsbild
av joel80
En timer mellan är ju verkligen NO NO!
Man måste vara sjukt säker då på att den kan ta den strömstyrka man laddar med.

Utan att veta då det inte stod i artikeln kan man ju kanske gissa att det var nån liknande var och varannan har hemma för att sätta timer på lampor man vill ska tändas och släckas.

Skulle också vara intressant och veta om uttaget satt bakom en jordfelsbrytare, hur hög strömstyrka man laddade med och vad det var för bil.
av EssEll
Du behöver inte men om du laddar en T8:a med 16A tar det ca 2,5 timmar istället för 6 timmar vid 6A.

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]

Högt oljud ej från motor

Dålig hjullager brukar ge ifrån sig ha[…]

Ingen egen erfarenhet men en kollega har gjort det[…]