NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tibbling
Tjena!
Ny här på forumet :)
Är så att jag tänkte ge mig på att byta de bakre hjullagrena, då jag märkte i helgen när jag bytte skivor o belägg att de börjar bli dåliga. Väldigt lätt skrapljud i dem vid rotation! Men kan gå fort när de väl börjar gnälla lite, hehe

Men vad skall det vara för moment på torxskruvarna? Har för mig jag har hört 80nm!?
Användarvisningsbild
av Omlott
Välkommen till gemenskapen!

Bakre navlagerenhet 55Nm enligt Haynes Volvo s40 och v50 04-07.
Användarvisningsbild
av Omlott
Ja fy tusan...mina var riktigt rostiga. Jag tog lös hela "armen" av en annan anledning, vilket hjälpte mycket att kunna lägga tyngden på när jag skruvade. Skrubbade bort så mycket rost som det gick och bad en bön varje skruv att jag inte skulle sabba huvudet. Bytte bultar när jag ändå höll på. Lycka till!
Senast redigerad av 1 Omlott, redigerad totalt 0 gånger.
av dieselputte
Fram med kapen direkt så spar du på svordomarna ;-) Bytte ena bak efter c 15000 mil och 12 år, inte en sportmössa att få loss nån av skruvarna, Tq hylsan snurrade i alla 4 skruvarna, sönderrostade.

Nya skruvarna var tvärtom, "utvändig" Tq , lade på rejält med konsistensfett så de inte rostar.
Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]