Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CETT
Intressant! Vettigt pris på box och möjlighet att ladda billigt på natten! :-)
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
joel80 skrev:Har du några tips på laddeboxar för runt 6-7000kr får du gärna tipsa om dem! :)

Elsäkerhetsverket varnar för att ladda med shucko.

CEE-uttag är byggda för att vara mer robust och är betydligt säkrare. Att ladda ut ett sånt är säkert.

Laddar man ur ett helt och fräscht shucko så är det också rätt säkert. Men det är vanligare att se slitna gamla vägguttag på t.ex garage med gamla kablar.
Det är ju då brandrisken ökar och därför man vill rekommendera folk att inte ladda i shucko.

Det är ju ingen skillnad på att ta ut 10A till motor och kupévärmare i 3h-4h som att ladda en elbil samma tid, och många behöver inte ens så lång tid per dygn för sin körning. Men man måste ha koll på sin installation, och jag håller med rekommendationen om att man där man ofta laddar inte ska ladda ifrån shucko. Men CEE-uttag är ett bra och säkert alternativ om man inte vill lägga dom tusenlappar som en laddbox kostar.

Om du läste citatet från elsäkerhetsverket så varnade dom även för industriuttag, CEE-uttag är just ett industriuttag. Därför anser jag att det är fel av dig att ändå rekommendera dessa uttag. Vad du använder hemma är ditt val, men jag skulle uppskatta om du höll det för dig själv. Har du sett hur det ser ut när en sladd till en bil med motorvärmare och kupévärmare på t.ex. 1600Watt legat i snön ett par timmar? Brukar vara tinat och torrt där sladden ligger. Även intaget på bilen brukar vara varmt.
Jag vet inte varför du envisas med att det du gör alltid är det rätta?

Med det hoppas jag att du slutar säga att det är säkert med CEE uttag, för inte vet du väl bättre än Elsäkerhetsverket?
Har man köpt en elbil för en massa pengar så kan inte en laddbox spela någon större roll för ekonomin.

Läs även denna folder:

https://www.elsakerhetsverket.se/global ... g-2018.pdf
Användarvisningsbild
av TommyP86
Cee uttag är, enligt texten ebbe postade från esv, säkert om installationen är kontrollerad. Shukon däremot, är inte det.
Som jag tolkar det?
Användarvisningsbild
av AndreasThn
EbbevonVolvo skrev: tis 02 okt 2018, 03:42 Den som söker skola finna. Eller vad det nu hette. Nu tänker inte jag peka på en specifik leverantör av elmaterial, men det finns flera med riktigt bra priser på laddboxar. Även sådana där du kan handla utan att ha en elfirma, om installatören eller någon annan försöker tälja guld.
Letat en del men inte hittat så mkt, kan du ge något tips eftersom du vet flera?
av CETT
Elsäkerhetsverket varnar för laddning via Shucko vid HÖGA strömmar, över 10A. Speciellt om installationen är av okänd status ska man vara försiktig.
Det KAN vara farligt med varmgång i skarvar och kabelanslutningar. Är man osäker så ska man låta en fackman kontrollera installationen.

Ebbe kan gärna få förklara för mig varför det skulle vara farligt att ladda 10A via Schuko i en hel och korrekt installation skyddad av 10A säkring, jordfelsbrytare samt skarvfri kabel mellan central och uttag.

När det gäller CEE-uttag är Elsäkerhetsverkets invändning att uttagen saknar möjlighet till kommunikation mellan bil och uttag samt att uttagen eventuellt skulle kunna skadas av laddkabelns tyngd. Dvs det är inte uttaget i sig som inte skulle klara strömmen. Man rekommenderar däremot i första hand laddning i mode 3 där bil och uttag (laddbox) kommunicerar eftersom det innebär maximal säkerhet.

Att en motorvärmarkabel smälter snö är inte alls konstigt. Alla kablar värms upp när det går ström genom dem. När man dimensionerar kablar tillåts som max 60 grader för PVC kablar och upp till 90 grader (!) för PEX kablar.
Även en typ 2 kabel ansluten till en laddbox kommer att smälta snö. Däremot ska inte kabel och uttag kännas riktigt varma när man laddar, det tyder i så fall på att något är fel.

Jag ska lägga upp lite värmekamerabilder på mitt Schukouttag och kabel efter 4 timmars laddning med Volvos 10A kabel.
Användarvisningsbild
av joel80
jolerius01 skrev:https://sverige.tibber.com/products/easee/
6995:- före bidraget. Så den blir riktigt billig.

Jag kunde inte hålla mig utan det blev en beställning direkt:)

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Det var ett bra pris!!

Det finns ett fåtal som inte "fulat" utan tar mer normalt betalt utan att öka priset p.g.a stödet. Jag har hittat en till som säljer till bra pris:

http://försäljning.orustengineering.se/ ... ry&path=33

Men den du länkade stödjer tydligen trefas, så den skulle ja kanske välja framför den här. Solcellsintegrationen är dock lite intressant på Zappi.
av jolerius01
joel80 skrev:
jolerius01 skrev:https://sverige.tibber.com/products/easee/
6995:- före bidraget. Så den blir riktigt billig.

Jag kunde inte hålla mig utan det blev en beställning direkt:)

Det var ett bra pris!!

Det finns ett fåtal som inte "fulat" utan tar mer normalt betalt utan att öka priset p.g.a stödet. Jag har hittat en till som säljer till bra pris:

http://försäljning.orustengineering.se/ ... ry&path=33

Men den du länkade stödjer tydligen trefas, så den skulle ja kanske välja framför den här. Solcellsintegrationen är dock lite intressant på Zappi.
Använder man tibber som elbolag så har du stora möjligheter till sollcellsstyrning via de. Deras app integreras med en hel del och det kommer nya saker hela tiden

Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Jag försökte bara göra er uppmärksamma på hur Elsäkerhetsverket ser på det. Dom arbetar för att "vi" ska ha säker el. En laddbox är ändå det säkraste.

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]