NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Okalettos
Hej,

Vid service på Bilia så brukar det heta att mjukvaruuppdateringar ingår.. Och vid förra servicen fick jag mycket riktigt ett par stycken som hade med motorn att göra..
Men tydligen ingår inte alla sorters uppdateringar, jag fick precis veta att t ex uppdateringar för "ljud och media" inte ingår, som det finns tre stycken tillgängliga av till min bil enligt Bilia..

Bakgrunden till denna tråd är att mittkonsolsdisplayen tråkigt nog har börjat flimra ibland på min V50 1.8F MY08..
Ett mönster verkar vara att det börjar en stund efter bilstart och sen flimrar det 5-10min och återkommer sen inte under pågående färd.
Har googlat lite kring detta men det verkar inte finnas så mycke att gå på tycker jag..
Jag har väldigt stabil laddspänning 14,7-14,8 vid cigguttaget så det borde väl inte vara generatorn som spökar..? och batteriet verkar friskt (både enligt Bilia-servicen nyligen och att jag mätt vilospänningen flera gånger)

Bilia säger att de tre uppdateringarna av "ljud och media" kanske trollar bort felet med den flimrande displayen.. Men de vet egentligen inte.. För det finns ingen info om vad uppdateringarna innehåller :-o..

Så Bilia föreslår alltså att jag ska köpa uppdateringarna 180kr/st + 500kr för nedladdning till bil, utan att någon har en aning om vad uppdateringarna är till för..

I mina öron låter det olagligt (obefintlig varudeklaration) och framförallt väldigt oseriöst..

Är det någon som har några erfarenheter eller tankar kring detta här?

Mvh :)
Användarvisningsbild
av Cotag
Frågade serviceteknikern vd service vad nerladdade uppdateringar till min -14 innehöll för något. Uppfattade det som att ställt en obekväm fråga och fick väl egentligen inget ordentligt svar i heller, "någon uppdatering av motorstyrning ecu" hörde jag i det mumlande svaret. La inte mer tid på det, hur svårt kan det vara att berätta i serviceprotokollet vad man tagit betalt, tänker jag?

Vänder man lite på resonemanget borde jag som bilägare istället ha betalt för att köra den till verkstad för att få fixat tillverkarens buggar.
av Haddock
Fick föresten uppgraderad GPS mottagning 2014 av bilia ,inbyggd mjukvara till hårdvaran i bilen ej kartfunktionallitet. till min 2006 V50 Det gjorde att mottagningen av gps signaler vart bättre.
Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]