Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ansjo
Puffar upp tråden lite, någon mer som har några tankar i ämnet? Mitt val står mellan XC90 och XC60 som det ser ut nu...
av UMK
Jag hade min v90 d5 i 2 år. Jag bytte till xc60 t8 för ca 3 veckor sen. Bästa valet jag gjort. Ångrar inget, allt känns bättre med denna bil.
Användarvisningsbild
av zandberg83
Har ägt V90 och nu nu XC60,

* V90 är längre, bättre utrymme i baksätet men bakluckans lutning gör att man bara kan lasta marginellt mer. XCn känns mera smidig att ratta runt pga längden.
* Jag hade std chassi på V90n, vid full tank så såg den lastad ut,, drog jag tungt släp (100 kg kultryck) så såg bilen ut att nästan bottna bak. XCn upplever jag inte alls på samma sätt.
* Kupeljudet upplever jag som lägre i XCn,
* XCn har ju en annan kontruktion av bakdörrar, där smutsen samlas innanför dörrarna , där är V90 bättre.
av Malmstroem
Jag har titta rätt mycket på bägge, då det är dags att byta tjänstebil nu i slutet av november. Ungarna ska börja övningsköra, och XC60 och V90 (CC) är några av de nya bilar som går att få med manuell låda.

Utrymmesmässigt är de rätt lika. Med samma motor så är prestanda också rätt likvärdig. Den ena är en relativt hög SUV, och den andra en vanlig kombi, och därmed lägre. Jag tror att det är svårt att hitta någon väsentlig objektiv skillnad utöver det. I alla fall kan jag inte göra det. Har du barnstolar eller begränsad rörlighet av någon anledning kan det vara en nog så viktig skillnad.

Så i slutändan beror det på vad du vill ha. Personligen var jag närmast att ta en V90 CC -- men i slutändan så är den för lik den XC90 -17 vi redan har, så jag kommer att köpa en mindre begagnad manuellt växlad bil för mindre än 1/3 av vad en ny Volvo kostar.

Om du väljer mellan XC60 och XC90 är det större skillnad. XC90 är en rejält mycket större bil. På gott och ont.
av Ice71
Min egen högst personliga uppfattning är att V90 känns på nåt sätt "tyngre" på vägen än XC60, som känns lite smidigare och lättare. Ganska likvärdiga annars.
Men som sagt en mycket personlig uppfattning.
av ansjo
Jag har nu provkört en XC90 D5 och en XC60 T8, och som flera säger är XC60 otroligt fin och smidig att köra. XC90 är en stor bil, men ändå smidig att köra runt med. Motormässigt är jag ärligt inte imponerad över T8, elen räcker inte speciellt länge i stadskörning, och när man trampar på gasen känns min nuvarande T6 inte mycket sämre. D5 däremot känns lite trög, men som sagt är det en stor klump som ska flytta på sig.
Ska kolla om de har en XC60 D5 att testa, så man inte jämför äpplen och päron allt för mycket.
Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]

Nog är det bytt en massa EGR ventiler på[…]