Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dali
Jag har ägt och kört ett antal bilar från olika tillverkare och ingen av dem har uppfyllt mina behov och önskemål till 100%. Min jakt på den "schweiziska armébilen" kostade mig en hel del och jag insåg till slut att bilen jag sökte inte finns.

Min "perfekta" bil (med förankring i verkligheten) i en rimlig prisklass skulle nog se ut ungefär så här:

- Krocksäkerhet som en Volvo.
- Driftsäkerhet som en Lexus.
- Körgladje som en BMW.
- Inredningskänsla som en Audi.
- Verkstäder som Subaru eller Toyota.

Sedan finns det förstås en mängd andra egenskaper som är svåra eller direkt omöjliga att kombinera (motorstark och samtidigt billig i drift, kunna lasta mycket och ändå vara smidig i stadstrafik etc).

Det lutar åt att jag helt enkelt kommer att ha två bilar. En praktisk och komfortabel vardagsbil och en busbil som man tar fram vackra sommardagar.

Är det fler än jag som funderat i dessa banor, eller har ni redan hittat den "perfekta" bilen för er?

EDIT: Stavfel.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
HeHe
Själv har jag redan en busbil men den andra vinterbilen skulle ju behöva ha lite mer praktiska grejer just som du säger men visst ska väl den "schweiziska armébilen" ha fyrhjulsdrift och reglerbar markfrigång och sen ska den ju heller inte rosta att begära att den ska vara billig i inköp är väl för mycket begärt :roll: ska bli kul att se hur den här länken utvecklar sej
Användarvisningsbild
av Nexus
Vad tror ni om en Lada NIVA :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
Det finns en bil som motsvarar alla de kraven du har dali.
volvo 745 tic :wink:
av dali
Hehe, kanske ändå inte ... :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
dali skrev:Hehe, kanske ändå inte ... :wink:
Klart det är!

Krocksäker är den det kan nog ingen neka till. Driftsäekr är den absolut går fan aldrig sönder en sån. Körglädje, en TIC är rolig att köra :wink:
Inredningskänsla som en audi, för sin tid var den :lol: Verkstäder som saubaru eler toyota = helt meningslöst eftersom de aldrig går sönder :lol:

Starka är dom, blir ju ofta kallade traktorer :lol: Billig i drift eftersom dom aldrig pajar och drar inte enorma mängder bensin. Lasta mycket kan nog ingen neka till och smidig är den. Vänder på en femöring och är helt fyrkantig så man vet precis var man har den.

:!:
av dali
Jo, men den har några "små" svagheter:

- Bakhjulsdrift utan antisladd. Nej, nej, nej. Här uppe i norr är den som en fisk på land halva året.
- Körglad? Hmmm ... provkör en modern körglad bil säger jag bara (V50, Mazda 6, BMW 3-serie). Att gamla Volvo kallades för traktorer hade mer med köregenskaperna än styrkan att göra.
- Inte direkt modern inredning. Jag har en V50 nu, att sätta sig i en 745 känns som att åka 25 år bakåt i tiden. Vilket det också är.
- Aldrig går sönder? Då har du nog en unik bil ... :)
- Krocksäker ... tja, för 25 år sedan var den i topp. Den är fortfarande OK, men den är inte i klass med modernare Volvo. Bara avsaknanden av antisladdsystem är skäl nog för att jag ska undvika den.
- Ljudkomforten är sådär.

Om man provkör en 745 med "det är en 25 år gammal konstruktion" i bakhuvudet så är den helt OK. Men den går inte att jämföra med moderna bilar.

Kul att du hittat den "perfekta" bilen för dig, men den är inte aktuell för mig.
Användarvisningsbild
av Tomas88
"Aldrig går sönder" är kanske en överdrift, men jag tror i alla fall att det är mindre problem med en äldre Volvo som är i hyfsat gott skick än en nyare.
Dessutom tror jag att då det är något som går sönder så blir det oftast mycket dyrare med en nyare bil än med en äldre som du kanske kan fixa felet själv på.

Jag har själv aldrig haft några större problem med min 240.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
dali skrev:Jo, men den har några "små" svagheter:

- Bakhjulsdrift utan antisladd. Nej, nej, nej. Här uppe i norr är den som en fisk på land halva året.
- Körglad? Hmmm ... provkör en modern körglad bil säger jag bara (V50, Mazda 6, BMW 3-serie). Att gamla Volvo kallades för traktorer hade mer med köregenskaperna än styrkan att göra.
- Inte direkt modern inredning. Jag har en V50 nu, att sätta sig i en 745 känns som att åka 25 år bakåt i tiden. Vilket det också är.
- Aldrig går sönder? Då har du nog en unik bil ... :)
- Krocksäker ... tja, för 25 år sedan var den i topp. Den är fortfarande OK, men den är inte i klass med modernare Volvo. Bara avsaknanden av antisladdsystem är skäl nog för att jag ska undvika den.
- Ljudkomforten är sådär.

Om man provkör en 745 med "det är en 25 år gammal konstruktion" i bakhuvudet så är den helt OK. Men den går inte att jämföra med moderna bilar.

Kul att du hittat den "perfekta" bilen för dig, men den är inte aktuell för mig.
- min antisladd är inbyggd i huvet, och den är inte så anti som dom elektroniska
- körglad? du har alldrig tryckt plattan i mattan på en tic de hör ja de :D
(hur kan du överhuvudtaget tro att en framhjulsdriven bil är körgad :roll:
- o inredningen duger, pedant!!
- går sönder ja, men då hämtar man nya grejjer på skroten!
- krocksäker, äähh alla dör nångång!
- köp öronproppar

:lol:
Användarvisningsbild
av Funk
Nuförtiden är det ganska vanligt att det kommer in kunder hos t.ex Volvo och ber att få byta ut sin V70N.
Dom vill ofta ha: Högre bränsleförbrukning, 100kg extra gjutjärn där fram och obefintligt grepp i bakvagnen. Eftersom man är en utåtriktad person så vill man även att erfoderliga reparationer med fördel kan utföras med delar självplockade på den lokala återvinningsstationen/skroten...

Styling är en smaksak, men räta linjer är inte så krångliga att förstå sig på ..

/Thomas

PS: Inlägget ovan skall inte tas på blodigt allvar, jag gillade faktiskt min 240, för 20 år sedan..
Märkligt fel på torkarna

Ska villigt erkänna att jag inte har en aning[…]

Vakuumklockan rör sig inte heller

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]