Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skogs_mulle
Mina föräldrar har en 745GL -88A som de é lite strul med.
Det är så att ibland när man ska köra iväg så är bilen helt orkeslös & håller på att dö såfort motorn får lite belastning. sen när man kör så kan den helt plötsligt börja hacka. jag lånade den hem till å när jag körde på dom små skumpiga vägarna så fick jag ligga i 2:an på 3-3500varv för att den överhuvudtaget skulle gå att köra med. så jag frikopplade å la den i frilägen å skulle stanna men på tomgång så gick den som en klocka. inte någon tendens till misständning överhuvudtaget. min far har sagt att de händer oftast när man svänger vänster & när man har stått parkerad å ska köra iväg. sist han skulle köra fick han göra en sån riktig pensionärs start med 4500varv å slira på den nya kopplingen annars dog bilen. de kvittar hur mycket den än hackar innan man frikopplar så går den som en klocka direkt när man frikopplat & motorn blir obelastad.

Har kollat utan att hitta något fel på den. finns ju inte något sånt diagnos uttag på den iom att det är en -88A utan kat.

trodde först att det var någon slang som läckte vid insuget men alla slangar är hela & fina.

snälla finns de nån här som kan ge något tipps på vad de kan vara?
vi står här som några levande frågetecken å fattar inte vad de é trots att vi skruvat på bilar båda 2 sålänge vi kan minnas.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
För mig låter det som dåligt bränsletryck. Kan vara allt ifrån att slanganslutningar i tanken läcker och drar in luft, att bränslepumpen/pumparna är slut, att bränslefiltret är tjockt med skit, eller BTR (bränsletrycksregulator) inte håller trycket.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Om det inte är bränslefel så kolla hallgivaren
Användarvisningsbild
av skogs_mulle
Jocke S. skrev:För mig låter det som dåligt bränsletryck. Kan vara allt ifrån att slanganslutningar i tanken läcker och drar in luft, att bränslepumpen/pumparna är slut, att bränslefiltret är tjockt med skit, eller BTR (bränsletrycksregulator) inte håller trycket.
Trycket har vi inte kollat men vi har satt dit helt nya pumpar & nytt filter men det var likadant. de kan ju vara litet hål på nån slang & ta in luft där utan att de läcker ut bensin.

alla luft/vaccumslangar i motorrummet har jag sprutat startgas på vid anslutningarna för att se om varvet på motorn ändrades men de var stabilt. å har kollat å kännt på alla slangar.
Användarvisningsbild
av skogs_mulle
igelkottar skrev:Om det inte är bränslefel så kolla hallgivaren
den har jag inte tänkt på. Nån som vet vilka värden de ska vara på den när man mäter upp den å mellan vilka stift?

ska ha en pärm med sånt någonstans bland alla flyttlådor men vet inte var.
Användarvisningsbild
av Sparkz
88 utan kat, en 230E alltså?
Användarvisningsbild
av skogs_mulle
Nej det är en B230F.

Löste problemet nu. rev väck fördelarlocket igen å kollade å såg att det var tillåmed brännt på utsidan (vilket jag aldriv varit med om) det var dom 3 kablarna som går till kontakten på fördelaren som hade kortslutit när de skumpade på vägarna eller när man svängde vänster. det hade läckt in olja å kabelhöljet hade mjuknat å på vissa ställen var ledarna väl synliga. så jag slängde på en fördelare jag hade liggandes sen dess funkar den perfekt =)
Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Kolla så egr röret inte är sprucke[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]

P062D11

Hejsan, Har följande felcode på min V[…]