NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har precis köpt en V50 2.0d som såklart börjat krångla med dpf. Fick felkod p2452 och p2453 innan. Bytte difftryckssensorn men det blev inte bättre. Slet ner partikelfiltret och backspolade det och noterade att föregående ägare borrat tre stycken 12 mm hål rakt igenom. Återmonterade filtret och nu får jag p2002 som verkar indikera för lågt difftryck? Tröttsamt.

Jag har provtryckt slangarna mellan sensor och filter och de är hela och täta.
Jag köpte en ny difftryckssensor och det blev inte bättre för det. Snarare sämre... så kanske den nya är hel och problemet större än den gamla sa.
Kan det vara så att difftrycket är för lågt nu pga borrade hål genom partikelfiltret och att filtret är rent?

Jag är rätt sugen på att få min dpf bortprogrammerad. Jag bor i Laholm utanför Halmstad om det finns någon jättenära.
Jag är medveten om det ovettiga i att programmera bort denna funktion, men har någon här programmerat bort dpf och besiktat bilen de senaste månaderna? Hur har det gått? Någon som fått nedslag på detta?
En fråga till: När jag återmonterade partikelfiltret så monterade jag slangarna till dpf-sensorn precis likadant som de satt innan. Men tänk om de var skiftade? Vad händer då? Nu går bilen som sen ska en stund och sen står det "motorservice erfordras" eller något sådant i displayen. Oftast går den som den ska ändå men ibland går den i limp home. Om slangarna är skiftade, går den i limp home hela tiden då och tvärvägrar gå som den ska eller gör det kanske ingen skillnad?
Vet inte vad som sker vid besiktning , men har läst om att de tydligen inte bara kollar miljö via ODB läsaren utan numera även mäter partiklar i avgaserna. (De gjorde dock inte det sist jag besiktade nov 2017)

Citat från Bilprovningens hemsida "Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar. Gränsvärdena för avgaserna finns angivna inom parantes på protokollet. "

Jag tror det kan bli riskabelt för de som "kodar" bort dpf om detta blir obligatoriskt vid besiktning.
Nej, dom gör inget avgastest utan enbart avläsning via OBD. Dom som påstår nåt annat är anhängare till mp och försöker bara skrämmas.
Jag har kört nu ett tag med bortprogrammerad dpf och i samma veva blev den optimerad med några extra hk och
lite mer vrid. Blev en helt annan bil, värt varenda krona.
Visserligen har jag en 1,6d men har inget med saken att göra.

Så rensa burken å åk till en sjysst programmerare ;-)
nilssondenstore skrev:Nej, dom gör inget avgastest utan enbart avläsning via OBD. Dom som påstår nåt annat är anhängare till mp och försöker bara skrämmas.
Långt ifrån mp:are.. fick dom bestämma skulle jag bli arbetslös. Kolla under punkt 7..
https://besikta.se/sa-funkar-det/besikt ... personbil/
nilssondenstore skrev:Nej, dom gör inget avgastest utan enbart avläsning via OBD. Dom som påstår nåt annat är anhängare till mp och försöker bara skrämmas.
Jag har kört nu ett tag med bortprogrammerad dpf och i samma veva blev den optimerad med några extra hk och
lite mer vrid. Blev en helt annan bil, värt varenda krona.
Visserligen har jag en 1,6d men har inget med saken att göra.

Så rensa burken å åk till en sjysst programmerare ;-)
Jaja, lycka till nästa gång då :-) Men , läs först detta dokument https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 017-54.pdf läs sidan 39 och efter den ! Citat "Därför har Transportstyrelsen valt att följa rekommendationen i direktivet där mätning i avgasrör ska vara standardmetod vid emissionskontroll samt att man vid OBD-kontrollen endast får underkänna då MIL-lampan lyser. Lampan tänds när utsläppen är högre än det gränsvärde som beslutades i samband med att fordonet fick sättas på EUmarknaden. " Jag tolkar det som står i kapitlet såsom att flertalet bilar har felaktigt underkänts vid ODB avläsning och med anledning av detta vill man prioritera faktiskt mätning som obligatorisk. Beslutet togs i våras, så det kommer nog vid nästa besiktning. Glöm inte att det är straffbart att manipulera avgasrening, dagsböter lär det bli ifall de gör en djupare kontroll, för det lär bli jackpott i partikelmätningen med borrat filter.

Här finns mer att läsa https://www.transportstyrelsen.se/globa ... aketet.pdf , läs under kapitel Opacitetsmätning.

Kanske får döpa om dig efter nästa besiktning "Nilson den lille " ;-)
Tack för tipsen. Jag siktar nog på att fixa den på riktigt. Dvs behålla dpf. Jag har nu köpt en ny original difftryckssensor hos Volvo för 1300 kr... Beställt ett eftermarknads partikelfilter också. Så blir den som den ska vara. Men så hittade jag även en skitful kabel vid kontaktstycket. Kan kanske vara den som ställer till det också?
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]