Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bias s60
är man lite händig så kan man faktiskt serva bilen bättre o billigare än på volvo. Även fackmän slarvar.
själv byter jag allt på min bil. Har ingen stämpel efter 6000mil, då garantin ändå rullat iväg. ska man köpa en bil utan full dokumentation så
avgör skicket på bilen det o konditionen på motorn, klarar man ej det sj
finns Motormännen till hjälp.
lycka till
Användarvisningsbild
av Gixxer rolle
Om du har betalat volvo för alla servicar så har du förmodligen betalat många många tusenlappar. Om man servar själv och spar alla kvitton kanske man förlorar någon tusenlapp vid en försäljning för att boken inte är stämplad. I slutändan så går man + ändå enligt min erfarenhet.
av S60AWD2.5T
Så länge man har nytta av en märkesservice tycker jag man skall göra den.

Och det är ju då förståss undergarantitiden.
Sedan har man ju motorskadeförsäkringen 8ja vad den nu heter) till 10 000 mil.
Det är säkert en enklare affär med försäkringsbolaget om man har en servicebok med firmastämplar då helst auktoricerade.

Fast kanske har jag fel ,-)
Användarvisningsbild
av greeeken
perhall skrev:
greeeken skrev:En stämpel betyder inte ett skit.
Det beror väl på vem som ska köpa eller byta in den! Stämpeln verkar vara viktig för ganska många! MRF har t ex bestämt att man ska dra av x tusen kr om serviceboken inte är stämplad. Sen om det blir så är ju en annan sak.
PH
Det där gäller väll bara om man ska byta in den mot en ny på tex volvo eller så
av perhall
Gixxer rolle skrev:Om du har betalat volvo för alla servicar så har du förmodligen betalat många många tusenlappar. Om man servar själv och spar alla kvitton kanske man förlorar någon tusenlapp vid en försäljning för att boken inte är stämplad. I slutändan så går man + ändå enligt min erfarenhet.
Det håller jag absolut med om. Skicket är viktigast, åtminstone när bilen blir några år, och om man servat på en liten verkstad eller själv är helt okej om bilen i övrigt ger ett seriöst intryck. Ex. en 855GLT-97 med två ägare à 5 år, den ena har servat på VOlvo, den andra själv och sparat alla kvitton, då är det förstås ok om bilen är fin.

Men att generellt säga att stämpeln inte betyder ett skit tycker jag är fel.
PH
av unpmcj
6500:- inklusive nytt bränslefilter BRANDT bil i ÅMÅL när jag frågade i juli till en V70 170-05 Tycker detta låter konkurenskraftigt
Användarvisningsbild
av greeeken
unpmcj skrev:6500:- inklusive nytt bränslefilter BRANDT bil i ÅMÅL när jag frågade i juli till en V70 170-05 Tycker detta låter konkurenskraftigt

6832 på bra bil i vallentuna stockholm

Gör jag istället 12000 mils servicen o lägger till kamremsbyte hamnar den på 7453 :-
Senast redigerad av 1 greeeken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
Sedan har man ju motorskadeförsäkringen 8ja vad den nu heter) till 10 000 mil.
Upp till 15000 mil hos Volvia, om bilen är under 8 år och köpt hos Volvohandeln.
För övrigt så är det inget krav på att serva på auktoriserad verkstad, eller ens hos en verkstad...
I villkoren för maskinskada står bara: Service, reparation eller monteringsåtgärd skall vara fackamannamässigt utförd.

Hur det blir i verkligheten är väl en annan sak..

/Thomas
av Frigge
Funk skrev:
I villkoren för maskinskada står bara: Service, reparation eller monteringsåtgärd skall vara fackamannamässigt utförd.

Hur det blir i verkligheten är väl en annan sak..

/Thomas

Enklast är att göra servicen med Auktoriserade stämplar för att slippa problem om olyckan skulle vara framme.
OM man inte har det är det upp till bilägaren att bevisa att den är Fackmannamässigt utförd, hur man nu gör det :roll:

Har varit med om fall där kunden inte fått 100%:ig ersättning pga att den inte servats som den skulle.
Då får man först betala en självrisk på den delen bolaget betalar och sen sin del, inget kul.
av bakterie
~Kalle~ skrev:Jag kanske har räknat fel, det kanske var 6000 utan material servicen kostade på Volvo ( kmr inte ihåg)... inte 4k
Jag gjorde 16000-milaservice för en månad sedan på bilia i Uppsala och det gick loss på drygt 5000kr inkl. material. Det kan ha varit 5200:-, men jag minns inte exakt och har inte kvittot tillgängligt just nu. När jag ringde runt så visade det sig att det skilde 800kr mellan dyraste och billigaste auktoriserade volvo-verkstaden här i staden.

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]