Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av forbo
Nusse77 skrev:
Alminjo skrev:Kan tilläga att den drar ca 0.95 vid blandad körning där medelhastigheten ligger på 45kmh.

Funderar på att köpa en S60 D5 istället då jag kör ca 1500-2000 mil/år.
Blir det verkligen lönsamt att köra diesel om man kör så lite?
Jag har kör ca: 3000mil per år. Gick +-0 med en diesel för mig.

BTW, har fått ner min V70 i 0.81 som lägst hittills.

Ska ju gå att få ner den 1dl till om man vill.
Användarvisningsbild
av Loner
Scania, vilken motor sitter under din huv?

/L
Användarvisningsbild
av Scania
Loner skrev:Scania, vilken motor sitter under din huv?

/L
140Hk bensin
av perhall
forbo skrev:
Nusse77 skrev:
Alminjo skrev:Kan tilläga att den drar ca 0.95 vid blandad körning där medelhastigheten ligger på 45kmh.

Det går nog att få ner alla V70 bensin till 0,6-0,65 och diesel till 0,4 om man verkligen anstränger sig och inte kör snabbare än 80-85. Men hur kul är det? Det kan dock vara roligt att testa en gång. Man måste vara extremt lätt på gasfoten utom vid acceleration och tillämpa alla sparknep:)

på en tank är det nog svårt att komma under 0,7 bensin och 0,5 diesel (på färddatorn kanske det går om den visar för låg förbrukning vilket verkar vara vanligt)
PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Bosa skrev:Fick ett ryck igår och tog en dagstur. Två personer + hund och lite packning. Avresan gick från Härjedalen till Svenstavik där det tankades. Från Svenstavik till Åre via baksidan av Storsjön. Åkte vidare till Storlien och Trondheim. Väl i Trondheim så började man på manligt vis(utan karta alltså, typ samma princip som att aldrig läsa bruksanvisningar) fundera över hur man skulle åka för att ta sig över fjället till Brekken och inte åka via Röros. Efter ett tags snurrade kröp jag till korset och inhandlade en vägkarta för att inse att jag åkt för långt och dessutom passerat ett par vägtullar för mycket. :D

Hittade några småvägar i redigt kuperad terräng som gjorde att jag kom ut på vägen till Brekken och efter ett tags klättrande befann vi oss över trädgränsen. Åkte sedan vidare via Funäsdalen och hem.

Och lite fakta:
Bil: V70N 140hk
Däck: Continental Premium Contact 2, 195/65-15
Mil: Cirka 66 mil
Förbrukning: 0,69 enligt färddatorn, inte tankat än så har inte räknat ut men det kommer.

Dock är det ju lägre hastigheter i Norge, mestadels var det 80 och det i ett land som man definitivt inte vill få böter i.
Som jag misstänkte så var färddatorn inte riktigt att lita på denna gång, verkar inte riktigt klara när det är upp och ner mest hela tiden. Hur som helst så tankade jag idag men det blev 15 mil till plus lite stadskörning i Ösd, kikade förresten på fel trippmätare så förbrukningen gäller för 74 mil(66 mil var hela turen hemifrån gården och från tankning så var det 58). Fyllde upp och förbrukningen blev 0,74 vilket är helt ok med alla dessa backar i Norge, 80km/h i uppförslut som i stort sett behöver bergklättringsutrustning var ingen som 140-hästarn ville vara med om på femman iaf. :D
Användarvisningsbild
av Bosa
forbo skrev:
Nusse77 skrev:

Samma sak här, är tveksam till om en diesel är något jag skulle tjäna på även fast jag kör runt 4000 mil per år. Inga grova pengar att tjäna åtminstone men det är ju iaf trevliga motorer, väntar faktiskt på offert både på en V70N Classic 170HK Momentum samt på en V70NN 2,4D Momentum. Ska bli intressant att se vad det är för pengar.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken