Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wooxer
Har hört att Volvo säljer lösa glas till BiXenon strålkastarna (årsmodell 01-04) som är i klarglas .
Min fråga är då hur det blir med ljusbilden om man sätter denna typ av glas på en vanlig halogen strålkastare som har räfflade glas original?

Hade tänkt att jag skulle köpa mig ett eftermarknadskit med Xenon från Rcast och montera på bilen.
Tycker däremot att Xenon kommer bara till sin fulla rätt med just klarglas.

Någon som vet vad som händer med just ljusbilden i detta fall?
Är det reflektorn som styr ljusbilden på Volvo´s BiXenon strålkastare?

Sedan undrar jag även vilka fabrikat av eftermarknads Xenon som man kan montera utan att få upp en massa felmeddelanden?
Användarvisningsbild
av Loner
wooxer skrev:Har hört att Volvo säljer lösa glas till BiXenon strålkastarna (årsmodell 01-04) som är i klarglas .
Det stämmer.
wooxer skrev: Sedan undrar jag även vilka fabrikat av eftermarknads Xenon som man kan montera utan att få upp en massa felmeddelanden?
Förmodligen inga, dom drar mindre ström än halogen så bilen tror att det är fel på halvljusen, det man gör då är att antingen köpa en sk fräst shunt, löda på trådar på shunten och korsa 2 stift, eller "inne i" skifta 2 hylsor.

/L
Användarvisningsbild
av eiskall
Länk till Volvos klarglas?
av wooxer
Ok då vet jag hur det ligger till ang felmeddelanden, Tack Loner :)

Men frågan ang ljusbilden kvarstår, någon som vet hur det fungerar?
Användarvisningsbild
av ER
För klarglas och halogenstrålisar är det 05- lampor som gäller, att bara byta glasen ger ingen ljusbild alls då ljusbilden byggs upp i räfflade glaset på halogen och i reflektorn på standard bixenonen/R-strålisar 02-04 där bara fägen skiljer på inlägget, men om du vill chansa så testa men vara beredd på en besvikelse.
Finns säkert ballaster som klarar av felmeddelandet, tex Rcast säger väl tom det liksom xenonkungen om sina Standard/Premiumsaster som skall vara anpassade för nyare bilar med mycket mer avancerad kontroll av felmeddelandet och där shuntmetoden inte fungerar och ljuset släcks när felet uppstår just för att motverka xenonkonnverteringar. Om dessa inte fanns så skulle det väl inte fungera på bilar nyare än 05 då dessa inte har så simpel kontroll av felmeddelandet som tidigare.
Dock är dom värda sitt merpris för finare saker innuti då dom även är kvicklare att tända upp till 100%.
Dock rekommenderar jag bixenonen så du får rätt ljusbild direkt för med konvertering får du diffus ljusbild som inte går att få lika skarp som du skall ha för att inte behöv ställa ner dom 1-2 hack på justerhjulet i kupén.
Finns säkert dom som kommer säga motsatsen men då jag haft båda metoderna så kan jag säga att det går inte att få skarp eller korrekt ljusbild med konvertering i strålisar som inte är avsedda för xenon så för att du skall slippa blända mer än nerlastade halogenbilar gör så är det äkta varan som är att föredra, då har du klarglas på köpet om du inte går hela vägen till 05-lampor dvs.
av wooxer
ER skrev:För klarglas och halogenstrålisar är det 05- lampor som gäller, att bara byta glasen ger ingen ljusbild alls då ljusbilden byggs upp i räfflade glaset på halogen och i reflektorn på standard bixenonen/R-strålisar 02-04 där bara fägen skiljer på inlägget, men om du vill chansa så testa men vara beredd på en besvikelse.
Finns säkert ballaster som klarar av felmeddelandet, tex Rcast säger väl tom det liksom xenonkungen om sina Standard/Premiumsaster som skall vara anpassade för nyare bilar med mycket mer avancerad kontroll av felmeddelandet och där shuntmetoden inte fungerar och ljuset släcks när felet uppstår just för att motverka xenonkonnverteringar. Om dessa inte fanns så skulle det väl inte fungera på bilar nyare än 05 då dessa inte har så simpel kontroll av felmeddelandet som tidigare.
Dock är dom värda sitt merpris för finare saker innuti då dom även är kvicklare att tända upp till 100%.
Dock rekommenderar jag bixenonen så du får rätt ljusbild direkt för med konvertering får du diffus ljusbild som inte går att få lika skarp som du skall ha för att inte behöv ställa ner dom 1-2 hack på justerhjulet i kupén.
Finns säkert dom som kommer säga motsatsen men då jag haft båda metoderna så kan jag säga att det går inte att få skarp eller korrekt ljusbild med konvertering i strålisar som inte är avsedda för xenon så för att du skall slippa blända mer än nerlastade halogenbilar gör så är det äkta varan som är att föredra, då har du klarglas på köpet om du inte går hela vägen till 05-lampor dvs.
Tackar för ditt väl formulerade svar, nu fick jag svar på alla mina frågor.
Får bli till att rulla vidare med mina original halogen tills jag hittar ett par BiXenon strålkastare till rätt pengar.
Användarvisningsbild
av henka35
Jag håller med dig ER, xenonkit på halvljuset i halogenhusen är inte så bra.
Jag tycker att man får lika bra halvljus med en +50% halogenlampa.
Köp orginal Bi-xenonlampor till bilen.
C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]