Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag har kört Volvo de senaste 18 åren och varit mycket nöjd. Sedan 2009 har vi dessutom haft två stycken i hushållet. Modellerna har varierat under åren men bortsett från vår V40CC har alla varit begagnade, mellan 2-6 år gamla vid inköp. Det har aldrig varit några större problem med dom, helt normalt underhåll och något som gått sönder som kanske inte borde gjort det men inget alarmerande.

För snart tre år sedan var det dags för att byta en av dom och valet föll på V40CC. Efter att ha skannat marknaden kändes det som en tillräckligt bra (eller inte allt för dålig) deal att beställa en helt ny. Sagt och gjort, en ny bil beställdes i oktober och den levererades dagen för julafton 2015.

Nu till min fundering och oro. Vi kan bortse från mindre fel som åtgärdats på garantin, som lite knarrande och någon list som inte så snygg ut etc. etc. Det är ändå mindre problem och dom åtgärdades relativt smidigt av verkstaden hos försäljaren. Men jag tycker det har varit alldeles för många stora (läs dyra) fel på bilen, som förvisso lagats kostnadsfritt på garanti och/eller under den treåriga reklamationsrätten.

- Byte främre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte tankarmatur pga att det inte gick att tanka utan att det slog av hela tiden.
- Byte bakre vevaxeltätning pga oljeläckage
- Byte kopplingssats och manövercylinder pga att det inte gick att koppla vid långkörning

Dessa fel var och en för sig kostar ju i storleksordningen 10-15tkr att åtgärda av vad jag förstått, per fel.

Vågar man köpa bättre begagnad volvo dessa dagar, eller är detta fel som man skall räkna med på en volvo nu för tiden som inte ens är tre år gammal? Eller har det varit så här i alla tider men jag har sluppit vara med om det för att jag köpt begagnat (varför köper man i så fall nytt???)?

Jag känner mig lite kluven om nästa bil verkligen skall bli en Volvo. Jag vill ju, men vågar man? Det är ju inte bara den ekonomiska aspekten, det är ju väldigt jobbigt att hålla på och åka till verkstaden och ibland behöva övertyga dom om att saker verkligen är trasiga.

Eller dras alla bilar oavsett märke med sådana här fel när dom är nya?
Jag hade en hel del problem med min V70N MY01 (under 10 år) och i förhållande till bilens ålder och tid som jag ägde den (4 år 4 månader) hade jag ännu mer problem med min XC60 MY09.
Inga stora fel på min V60 MY12 under drygt 3 år. Min nuvarande XC60 MY15 har jag bara ägt 6 månader, men än så länge har den varit helt felfri förutom att däcktryckskalibreringen hängde sig i somras.
I mitt fall verkar trenden vara positiv.

PS. V70:n köptes ny, första XC60:n var drygt två år gammal när jag köpte den, och de två senaste var tre år gamla vid inköp. Jag tror det kan vara klokt att köpa en 2-3 år gammal bil, av flera skäl...
Femte Volvisen på rad nu och de är enligt mig aningen bättre på att få grejerna att hålla ihop.Sämre tycker jag att dagens elektronik är som kan krångla och där verkstaden i sin tur kan ha lika svårt att hitta felet / felen oavsett om bilen är ny eller begagnad.Men Ford var nog det sämsta bilmärket jag haft.En grannes barn köpte en ny Duster för att kunna köra tryggt och den har det bara varit fel på sedan den hämtades.Så jag tror det blir Volvo en tid till även om jag håller mig till begagnat pga ekonomin.
Jag köpte en V 40CC My 14 för ganska exakt ett år sedan. Den har rullat helt problemfritt hela tiden. Ett enda verkstadsbesök för årsservice sista februari. Så frågar man mig, så är svaret ja.
Jag köpte min v60 t5 -15 i april 2015. På hösten gjorde jag lite småfix typ interiöra saker, mjukvara.

Sen dess har jag bytt termostathus pga trasig termostatvärmare, vattenpumpen till start/stopcirkulationen, skivor fram.

Är kanonnöjd, hade gärna gjort om motsvarande köp. Möjligen hade jag kanske lagt in 50k ytterligare och köpt en T6, man kan aldrig få för mkt effekt.
Drivlinemässigt är jag mycket nöjd. Lite krångel får man ta på ny konstruktion, hade förväntat mej mer.

Har bara anekdotiska bevis att dra ur min hatt men från mina yngre år t.ex ägde min far en V70N -01 med manuell låda och 170 hk-motorn. En helt vanlig familje-/pendlingsbil alltså, som utöver de vanliga barnsjukdomarna med t.ex gasspjäll även fick en ny AC-kompressor och ny växellåda(!). Jag minns inte allt, men det var ändlösa kostsamma verkstadsbesök, vilket bara gjorde det svårare mentalt att sälja den, för det "borde" ju ta slut saker att gå sönder resonerade han och behöll den tills den byttes ut mot en XC70 T6 -14. Passar perfekt in i mitt resonemang: ganska sen årsmodell jfr när modellen lanserades och har inte krånglat någonting. Okej, haldexpumpen byttes på garantin pga typfel samt mjukvaruladdning för taskig batteriövervakning, också typfel då, i övrigt har det varit runt 9000 hittills felfria mil. Samma sak med familjens andrabil som ägdes parallellt med nämnd V70, det var en S80 -04 med samma drivlina som aldrig behövde besöka verkstaden för annat än vanligt underhåll.

850 var ju också en halvkrånglig konstruktion när den kom men redan när första generationens V70 kom så var mig veterligen det mesta (typ allt?) avhjälpt. Jag har inte läst något i delforumet om nya 90-serien på ganska länge nu, men när bilarna där just lanserats tyckte jag mig läsa väldigt mycket om oändliga verkstadsbesök där också, så även på Swedespeed.

Låter som att du haft en ganska bra historia med dina tidigare Volvos bortsett från denna, så jag ser inte varför du skulle rata hela märket baserat på erfarenheten med din V40? XC60:n har du väl sagt varit tämligen problemfri? (Är det den du blivit sugen på att byta ut förresten?)
Så är det. En ny platform har mer eller mindre alltid rätt mycket barnsjukdommar som fixas i senare årsmodeller.
T ex 850 när den lanserades hade något kopiöst vindbrus och buller från dörrarna, och passformen var så risig att det faktiskt går att rycka upp dörrarna en bit trots att dom är låsta. Detta åtgärades 93 eller 94, vet faktiskt inte exakt, och det innebar bl.a. att dom monterade tjockare sidorytor och ströp motorn lite(-92or går extremt "vasst" som många klagade på, men dom lämade också rätt mycket mer effekt än dom 170hk den såldes som, har sett siffror på bortåt 190hk)
När V70 kom -97 så var nästan alla fel från 850 åtgärdade, och det är i det närmaste en perfekt bil... Fram till -99 när motorn/motorstyrningen ändrades till elektroniskt gasspjäll(som går sönder relativt fort) samt en VVT som gärna ville bråka. En rätt stor nedgradering från tidigare modeller med "enklare" motorstyrning dvs. Dessa typfel med gasspjäll osv följde även med på P2orna, och fixades väl inte fören -04 typ. I volvos försvar så var det väl ungefär då dom första modellerna(-99) började komma in på löpande band med gasspjällsfel och dom insåg att designen var undermåttlig.

Så min uppfattning är ungefär som schmo's, bäst att köpa en sen årsmodell av en modell, än en tidig ny modell. Då är det minst risk att råka ut för onödiga barnsjukdommar. Undantaget här är väl just V70 99-00 med det elektroniska spjället, där jag då anser att V70 97-98 med klassiskt mekaniskt spjäll är att föredra(om vi nu bortser från att dom är bra gamla nu och ofta fått spjällen bytta vid det här laget).

Sen finns visserligen risken att motorn lämnar mindre effekt på senare årsmodeller av en eller annan anledning, t ex 850 -92 där folk då gnällde på ljudet så motorn ströps efterföljade år, plus att det blev strängare miljöregler vilket visas på 940, där 91-92 hade B230FB på 130hk, och 93-95 fick B230FD med 116hk. Fast nu för tiden är det väl nästan enbart programvaran som skiljer modellerna åt och inte så mycket mekaniskt.
Schmoyoho skrev: ons 12 sep 2018, 19:09Låter som att du haft en ganska bra historia med dina tidigare Volvos bortsett från denna, så jag ser inte varför du skulle rata hela märket baserat på erfarenheten med din V40? XC60:n har du väl sagt varit tämligen problemfri? (Är det den du blivit sugen på att byta ut förresten?)
Precis, jag har bra historik men jag tycker ju att den nyaste av bilarna är den som haft flerst stora fel av alla volvos jag ägt. Det är därför jag undrar hur det är "nuförtiden", att man haft problem med andra modeller historisk spelar ju inte så stor roll nu.

Ja, det är väl XC60'n som står på tur att bytas ut, men samtidigt är jag extremt nöjd med den så vi får se. Lutar åt något 2-3 årigt isåfall, köpa nytt var absolut inte så problemfritt som jag trode, tvärt om.
Ptja, jag tänker det ändå måste vara ganska skönt att få alla problem lösta av säljaren? Bara att dumpa bilen och låta de åtgärda det. Låter som du bara haft otur med V40:n. Men personligen tycker jag enda anledningen med att köpa fabriksnytt är om man vill spec:a en bil in i minsta detalj och planerar behålla den väldigt länge. Vad funderar du på av nyfikenhet? Nyare P3:a eller någon SPA-bil?

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]

Vad heter det som är trasigt?

Hej Det är krängningshämmarens bus[…]