Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, mitt namn är Lena och skriver i detta skede en uppsats där jag vill undersöka hur feedback kan bidra till förtroende i den semi-autonoma tekniken som finns i bilar idag. (I detta fallet Pilot Ass, Volvo)

Det jag önskar är om ni möjligtvis skulle vilja besvara lite frågor kring detta.

1. Vad hade ni för förväntningar med systemet ?
2. Vad är det som får dig känna dig trygg med att köra med systemet ?
3. Känner ni att feedbacken (informationen) i bilen är tillräcklig för att känna er trygga med systemet?
- Om svaret är ja, beskriv vad för typ av feedback samt vad ni tycker är bra?
- Om svaret är nej, beskriv vad ni skulle vilja tillägga för att ni skall känna er trygga.
4. Upplever du att gränssnittet på något sätt påverkat din tillit till fordonet?
- Om svaret är ja, beskriv på vilket sätt?
5. Vad är tillit/förtroende för dig?

Tacksam för svar och hoppas ni får en underbar dag!
Hej Lena
Hoppas jag kan svara på dina frågor med att skriva lite om min och min fars upplevelse av autopilot på min fars rätt nyinköpta xc60-18. I maj detta året tog min far ut sin nuvarande xc60 efter att ha ägt en v70 från 04 med i stort sett ingen utrustning alls och det var ett stort kliv för honom att nu börja köra en bil som har en massa nya funktioner som autopilot adaptiv farthållare mm. När vi var ute och provkörde en v90 i vintras så sa han till mig at han aldrig skulle kunna lita på att en bil styr sig själv, och det har han sagt ända in till vi hämtade hans nya xc60. Redan när vi kom ut på motorvägen efter ca 30 minuters landsvägskörning började han fråga mig hur autopilot funkade och jag hjälpte han klicka igång de och han tyckte de va så smidigt. Nu efter att ha vant sig vid bilen och vart alla reglage sitter och hur dom funkar så kör han med autopilot utan att tveka, så han har gått ifrån att aldrig i hela sitt liv kunna lita på ett sådant system till att kunna använda det utan problem =). Han var även väldigt glad över autobroms systemet då det räddade honom efter redan en vecka från att smälla med någon som gjorde ett plötsligt filbyte och utan det hade han garanterat krockat.

Svar på dina frågor från mitt perspektiv.

1. Jag förväntade mig att autopilot skulle göra det de precis gör i verkligheten, vilket är att hjälpa en hålla bilen i mitten av filen på motorväg eller större landsväg så man inte behöver justera ratten hela tiden själv och bara kan ha ett stadigt grepp om ratten och slappna av.

2. Det som får mig att känna mig trygg med systemet är att jag alltid är beredd att ta över ifall något skulle gå snett, vilket det är designat för. Autopilot gör inte bilen självkörande utan det är ett hjälpmedel, ungefär som autopiloten i flygplan är ett hjälpmedel för piloter så dom inte behöver styra planet hela tiden. Precis som jag alltid är beredd att ta över bilen är alltid piloter i luften redo att ta över flygplanet om något går snett.

3. Feedbacken är helt okej men det jag känner att jag skulle vilja lägga till är en ljudsignal när autopilot inte kan hitta linjerna i marken. Som de är nu så måste man kolla så ratten i instrumentbrädan lyser grönt och inte grått, har man även heads up display så ser man det där vilket gör det lättare men utan den kan de lätt missas.

4. Vet inte riktigt vad jag ska svara här men kan säga att de känns lite obekvämt ibland när man vet att man inte kör en bil som har t.ex autobromssytem eller lane keep assist ifall man råkar ut för en olycka som skulle gå att förhindra med dessa system. Ingen av mina bilar har något i närheten av dessa system och de hade ältat som fan att veta att om jag bara kört farsans bil nu hade detta kanske inte hänt.

5. Tillit/förtroende för mig är när man känner sig trygg och säker och jag känner mig trygg och säker med autopilot för jag vet vilka gränser som finns och cad systemet klarar och inte klarar vilket gör mig säker i att använda det vilket leder till att jag litar på det.

Jag tackar för mig och om du har fler frågor/funderingar eller vill kommentera på något jag skrivit så får du jättegärna göra det =)
Hej @Rakhlor!
Vad kul att din far ändrat sina uppfattningar kring den mer automatiserade tekniken som finns idag. Tanken som poppade upp när jag läste detta var: vad som fick honom att ändra sig och testa systemet? :)

Sedan skulle jag önska om du skulle vilja besvara dessa frågor som jag glömde lägga till:
6. i vilka situationer väljer du att använda systemet och varför?
7. I vilka situationer väljer du att INTE använda systemet och varför?

Jag är otroligt tacksam att du tog din tid för att besvara dessa frågor och att du berättade kring era upplevelser. :)

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]