Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Henkan
Lite som den gamla fajten om SAAB vs Volvo eller Aftonbladet vs Expressen. Saab är ju borta och ingen av tidningarna vill jag ens tända brasan med.
av Lobocut
Henkan skrev: fre 07 sep 2018, 18:45 Lite som den gamla fajten om SAAB vs Volvo eller Aftonbladet vs Expressen. Saab är ju borta och ingen av tidningarna vill jag ens tända brasan med.
Nej, inte ens samma sak. Folk kan inte skilja på fakta och subjektiva åsikter, den senare är helt värdelös för att fatta ett beslut på.

Im out
av JohanAn
Den som tror att friktionsdäck är lika bra som dubbdäck i form av köregenskaper i nordiska förhållanden har nog blivit lurad.

Vid snö, men framförallt is är dubbdäcken oslagbara förutsatt man jämför de bästa modellerna inom sina kategorier. Det finns däremot billiga dubbdäck som har liknande prestanda som de bästa friktionsdäcken i dessa förhållanden vilket gör att om man testar däck och vill framföra en viss bild är det fullt möjligt.

Men om du jämför de bästa dubbdäcken mot de bästa friktionsdäcken är det tyvärr en klar fördel i grepp för dubbdäcken. På isigt underlag skiljer det många meter i bromssträcka och beroende på hur mycket snö och hur packat underlaget är så ser man också fördelar till dubbdäcken.

Visst har dubbdäcken sämre bromsförmåga på torr asfalt, men det är så lite att man inte direkt behöver bry sig. I Aftonbladets test 2017 skiljer det 3 meter mellan det bästa friktionsdäcket och det bästa dubbdäcket där.

Vid is är skillnader mycket större och såklart till fördel för dubbdäcket. Här skiljer det 14 meter mellan det bästa dubbade och de bästa friktionsdäcket.

Dubbdäckens nackdel är ju direkt kopplat till komforten och rullmotståndet, samt miljön om man vill väga in det. De väsnas mycket på ren asfalt och drar mer bensin. Jag tycker testat.nu beskriver det rätt bra:
Men dubbdäckens popularitet är starkt kopplat till de köregenskaper som däcken bjuder på vid is och snö. Skillnaderna mellan ett riktigt bra dubbdäck och de bästa friktionsdäcken är tydligt mätbara och du kommer få en säkrare körning med dubbdäck i dessa förhållanden. Så där komfort och rullmotstånd är Akilleshälen så är detta dubbdäckens triumfer.
Jag har dubbdäck på min gamla V50 men kommer att byta ut det mot friktionsdäck när det passar. För mig är komforten ganska viktig och bra friktionsdäck räcker långt för en som bor i sydliga delarna av Sverige. Men jag kommer ju också ta extra beredskap om jag misstänker att underlaget är isigt.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]