Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nyfiken om det är fler som har liknande "problem/åsikter". Innan någon skriver, så ja, tänker ta det med handlaren.

Xc60 T8 MY2019, Inscription

-parkeringssensorer som är långsamma på att reagera vid hinder
-dålig inpassning av samtliga dörrar (lite kraft behövs för att de ska stängas helt)
-dålig inpassning av framförallt bakdörrarna, man ser tydlig skillnad på översta kromlisten ovanför rutorna mot kromlisterna på förardörren samt lilla rutan bak
-Plast spoilern bak inte helt 100% passform vid ena kanten (viker sig utåt lite)
-Bedrövlig kvalitet/känsla på plastramen runt elhissknapparna
-Billigt hårdplast runt mittenkonsolen
-Insynsskydd i bagaget......gjorde av flera delar, delvis själva skyddet och sedan den biten som sitter fast på själva luckan/glaset. Känns som att ngn kom på i sista stund att själva gardinen inte räckte hela vägen
-insynsskydd i bagaget......drar inte upp sig eller ner automatiskt när man öppnar/stänger luckan......är nog första bilen jag haft på sisådär 10 år eller så som inte har den "funktionen"
-fel på bromssystemed meddelande i displayen efter 10 dagar som drog med sig 4-5 andra koder bl a airbag......ingen vet varför men man har chansat på att kalibrera vakum pumpen
-inpassning av baklucka, glipa på höger sidan bredare än på vänster
-plastramen runt elhissknapparna med stor glippa mellan armstödet och ramen....fixades genom att trycka ner den själv på plats.
-Inget fack för t ex glasögon? Eller har jag missat det?
-Kan inte vinkla backspegel vid backning (autovinkling). Står i instruktionsboken att det ska gå att göra via sensus, my car, speglar, men där har jag bara möjlighet att ställa in vinkling när man låser bilen. Tips här?

Är Volvo lite stressade med att få ut bilarna? Premiumnivån kan diskuteras.

Inga jätteproblem direkt och jag är nöjd med bilen, men känns som en del enkla missar

Har säkert glömt ett o annat men lovar att uppdatera när jag kommer på det.
zsh skrev:-parkeringssensorer som är långsamma på att reagera vid hinder
Menar du att de inte "hoppar igång" autonatiskt? Så är mina också och jag misstänker att det är underleverantörer som tillverkar dessa och inte Volvo själva.
zsh skrev:-dålig inpassning av samtliga dörrar (lite kraft behövs för att de ska stängas helt)
Fel. Detta kanske kan justeras.
zsh skrev:-dålig inpassning av framförallt bakdörrarna, man ser tydlig skillnad på översta kromlisten ovanför rutorna mot kromlisterna på förardörren samt lilla rutan bak
Känt fel. Ska gå på garanti
zsh skrev:-Plast spoilern bak inte helt 100% passform vid ena kanten (viker sig utåt lite)
Om det är olika per sida så borde det räknas som fel
zsh skrev:-Bedrövlig kvalitet/känsla på plastramen runt elhissknapparna
Kommer du få leva med. Bilen är så.
zsh skrev:-Billigt hårdplast runt mittenkonsolen
Kommer du få leva med. Bilen är så.
zsh skrev:-inpassning av baklucka, glipa på höger sidan bredare än på vänster
Ska gå på garanti
zsh skrev:-Kan inte vinkla backspegel vid backning (autovinkling). Står i instruktionsboken att det ska gå att göra via sensus, my car, speglar, men där har jag bara möjlighet att ställa in vinkling när man låser bilen. Tips här?
Ibland krävs det att själva justeringsknappen står i ett visst läge (exempelvis mot vänster spegel) för att funktionen ska hoppas igång. Jag kan inte exakt XC90 tyvärr.
zsh skrev:-Kan inte vinkla backspegel vid backning (autovinkling). Står i instruktionsboken att det ska gå att göra via sensus, my car, speglar, men där har jag bara möjlighet att ställa in vinkling när man låser bilen. Tips här?
Ibland krävs det att själva justeringsknappen står i ett visst läge (exempelvis mot vänster spegel) för att funktionen ska hoppas igång. Jag kan inte exakt XC90 tyvärr.[/quote]

Har du stolsminne?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hej,

Tack för era svar.
Jadå, jag ska ta kontakt med ÅF för de sakerna som går att justera i efterhand

@Lövet
Ang p-sensorer. De är aktiva, dvs jag behöver inte göra något för att de ska reagera. Problemet är att de reagerar väldigt sent och när de gör det så är det nästan alltid i det "närmaste till hindret" läget, dvs piper konstant. Blir liksom inget pip pip pip piiiiiiiiiip........utan bara piiiiip när man är typ 20cm från hindret.

Jag kikar imorgon på det där med spegelvinklingen som du förslog, tack för tipset

@stevvee
Nix inget stolsminne, men jag kollar imorgon det där med speglarna, återkommer

Ha det gott
zsh skrev:Hej,

Tack för era svar.
Jadå, jag ska ta kontakt med ÅF för de sakerna som går att justera i efterhand

@Lövet
Ang p-sensorer. De är aktiva, dvs jag behöver inte göra något för att de ska reagera. Problemet är att de reagerar väldigt sent och när de gör det så är det nästan alltid i det "närmaste till hindret" läget, dvs piper konstant. Blir liksom inget pip pip pip piiiiiiiiiip........utan bara piiiiip när man är typ 20cm från hindret.

Jag kikar imorgon på det där med spegelvinklingen som du förslog, tack för tipset

@stevvee
Nix inget stolsminne, men jag kollar imorgon det där med speglarna, återkommer

Ha det gott

Har du inget stolsminne funkar inte vinklingen av spegel. Står i manualen.
Kan dock inte bifoga bilden via Tapatalk appen

zsh skrev:@Lövet
Låter identiskt som mina. Har dock en knapp för att slå igång dem manuellt. När de väl är igång är de snabbare.
stevvee skrev:

Har du inget stolsminne funkar inte vinklingen av spegel. Står i manualen.
Kan dock inte bifoga bilden via Tapatalk appen

Hm ok det var tråkigt....första bilen jag stöter på som kräver stolsminne för den funktionen :-(
Nåja, då kan man stryka bort det från listan :)
Jag har också en Volvo som kunde varit bättre men vad väntar du dig egentligen? Vill man inte ha plastkänslan och en eller annan glipa så är det nog BMW o MB som gäller men det kostar ju lite mer. Var glad för säkerhetssystemen och har man VOC så kan man alltid komma vidare. Det där med Premium står ju vissa papper men inte vad man jämför med. XC70 kändes mera färdig.
mf135 skrev:Jag har också en Volvo som kunde varit bättre men vad väntar du dig egentligen? Vill man inte ha plastkänslan och en eller annan glipa så är det nog BMW o MB som gäller men det kostar ju lite mer. Var glad för säkerhetssystemen och har man VOC så kan man alltid komma vidare. Det där med Premium står ju vissa papper men inte vad man jämför med. XC70 kändes mera färdig.
Det är min första Volvo någonsin, så förväntningar var inte byggda på tidigare erfarenhet av märket. Däremot så har man själv-positionerat sig i premium segmentet med de nya platformen med inte minst prissättningen. Trotts allt så ser och känns den mer premium jämfört med gamla xc60/v70/xc70, iaf i mina ögon.
Så vad jag förväntade mig.........ptja....att saker o ting sitter ihop som de ska med så bra finish som möjligt....för ca 650k SEK. Men visst, prislappen är inte allt, det är bara att se på Tesla som kostar skjortan med en skrattretande finish på karossdelar och vissa interiördetaljer. Förväntade mig lite mer av Volvo som inte är ett ungt företag i branschen ;)
Efter 8 år på raken med fyra olika Mercedes, årsmodeller 2010,2x 2012 och 2015 så förstår jag vad du menar, stämmer dock inte att det kostar mer. Samtliga av dessa var (nya) billigare i inköp än xc60.....långt mycket billigare......förutom AMG'en. Så där har Volvo en bit kvar på resan med QA med tillsynes enkla saker att fixa/kontrollera innan man släpper bilen av bandet.

När det gäller säkerhetssystem, även om inget är direkt unikt för Volvo, så håller jag med dig, det mesta får man in för rymlig slant, till skillnad från MB/BMW där sådana extra system kostar skjortan.

Nåja, tar ett snack med ÅF på måndag och bokar en tid så de kan justera dörrarna/baklucka/spoilern och kanske finns ngn fix för P-sensorerna, i övrigt är det bara att tuta o köra med leende på läpparn :)
Jag håller delvis med dig men plastfinishen och passformen - den är ju inte unik för din bil. Du provkörde/provsatt väl ändå innan du köpte? Annars var du modig i överkant tror jag ;-)

Ingen egen erfarenhet men en kollega har gjort det[…]

Vibration vid inbromsning

20250608_104117.jpg Jag har under en längr[…]

V90cc vibrationer

Jag har inte kört just den modellen, men gene[…]

Volvo har inga rekommendationer att inte ladda hyb[…]