Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
lillasnigel skrev: tor 06 sep 2018, 07:58
Lobocut skrev:235/65-17 Hakka 8 dubbat.

Skulle aldrig falla mig in att odubbat. Min och mina medpassagerares säkerhet går före miljön, vägbana och något förbannat dubbdäcksförbud.

Så tänkte jag också innan jag köpte min V60 som var utrustad med odubbade Michelin X-Ice. Jag var förvånad över hur bra de var eftersom jag alltid trott att odubbat var "skräp". Fälgarna de satt på var däremot hiskeligt skabbiga och slitna Pegasuskopior så till i vinter har jag köpt jag en uppsättning nästan nya Hakka R2 på 17" Pandorafälgar från bildelsbasen. Nu kör jag ju visserligen inte speciellt mycket plus att det inte är så många dagar med isiga vägar i Västerås men Michelinarna funkade fint när det var både snöigt och isigt.
Det går inte att jämföra en säsong med odubbat och nästa säsong med dubbat och dra en slutsats att det ena eller andra är bättre.

Att påstå att odubbat är minst lika bra som dubbat, det är bara skitsnack. Hur många ställer bilen hemma när det kan tänkas vara för halt för odubbat? Är nog inte många som tänker så...

För 10-15 år sedan när tidningar testade vinterdäck så var det oftast blandade mellan odubbat och dubbat, man kunde då lätt se skillnader och jämföra som kund hur bra eller dåligt dubbade och odubbat stod mellan varandra.

Idgar har man helt delat upp testerna, man ställer inte längre odubbat mot dubbat. Ena numret har man dubbat, ett eller två nummer senare så kommer testet med dubbat. Men man ställer dom inte mot varandra längre.
Användarvisningsbild
av Perra83
Har väntat på Hakka R3 sedan hösten 2015 och först i år kom dom ENBART för att ja köpte nya Hakka R2 förra hösten... :mad: Nu får dom rulla till bilen är skrot.
Användarvisningsbild
av lillasnigel
Lobocut skrev:
Det går inte att jämföra en säsong med odubbat och nästa säsong med dubbat och dra en slutsats att det ena eller andra är bättre.

Att påstå att odubbat är minst lika bra som dubbat, det är bara skitsnack.
Det har jag inte gjort heller. Det jag skrev var att jag blev överaskad av hur bra mina odubbade faktiskt var och konstaterade att de funkar bra för mitt användningsområde. Våran andra bil kom med dubbdäck (minns inte märke men inget premiummärke iaf), de har bra mönster med ganska nedslitna dubbar och de har riktigt uselt grepp så jag har låtit bilen stå istället för att köra när underlaget var tvivelaktigt.

Så visst, jämför man sprillans nya dubbade med odubbade så vinner säkert de dubbade alla gånger men finns det några tester där de jämför däck som har rullat ett antal mil?
av Malmstroem
Kör 235/60 R18 Continental VikingContact på vår XC90. Smalaste och högsta däcken som Volvo rekommenderar. Ser lite spinkigt ut, men jag prioriterar fästet högre.

Jag har numera två bilar med dubbfria vinterdäck. När det är riktigt halt så är de inte i närheten av dubbdäck, men som kompromiss för mitt användande så passar de bäst.
av Lobocut
lillasnigel skrev: tor 06 sep 2018, 13:47
Lobocut skrev:

Att påstå att odubbat är minst lika bra som dubbat, det är bara skitsnack.
Det har jag inte gjort heller. Det jag skrev var att jag blev överaskad av hur bra mina odubbade faktiskt var och konstaterade att de funkar bra för mitt användningsområde. Våran andra bil kom med dubbdäck (minns inte märke men inget premiummärke iaf), de har bra mönster med ganska nedslitna dubbar och de har riktigt uselt grepp så jag har låtit bilen stå istället för att köra när underlaget var tvivelaktigt.

Så visst, jämför man sprillans nya dubbade med odubbade så vinner säkert de dubbade alla gånger men finns det några tester där de jämför däck som har rullat ett antal mil?
Det går fortfarande inte att dra någon slutsats av ditt "överraskade" tillstånd. Min poäng är att man ska sluta förlita sig på vad andra upplever, eller vad du själv upplever. Det är inte värt ett skit och du kan inte dra några slutsatser på det.

Det finns ett test som jag vet om och som gjordes med test av både nya och beg vinterdäck av VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut)

Och den visar samma sak, dubbdäck är bäst oavsett om dom är nya eller beg, och skillnaden på snö mellan dubb och odubbat är små.

"Resultaten visar bland annat att dubbdäcken tappar mer prestanda på slät is när de blir slitna än vad de odubbade gör, men att de trots detta ger ett klart bättre isgrepp än slitna dubbfria däck, av både nordisk och europeisk typ. De slitna europeiska däcken har överlag riktigt dåligt isgrepp, och presterar i nivå med två testade sommardäck. På snö har de nordiska dubbfria däcken generellt något bättre grepp än dubbdäcken, medan de dubbfria däcken av europeisk typ presterar sämre. Snögreppet för de slitna däcken är markant sämre för de dubbfria däcken av europeisk typ jämfört med de andra två vinterdäckstyperna.Studien visar också att premiumdäck överlag har tydligt bättre is och snöprestanda jämfört med budgetdäcken, vilket gäller såväl nya som slitna däck."

http://vti.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Robert Collin på Aftonbladet som testar däck tillsammans med testföretaget Testworld i Finland kommer fram till samma sak.

"Att lyssna på debatten om dubbdäck, och sen åka i väg och testa vinterdäck är två skilda världar.
I debatten är odubbade vinterdäck lika bra när det gäller grepp, köregenskaper och trafiksäkerhet. I våra tester halkar de odubbade däcken långt efter. Samma debatt år efter år. Samma resultat i våra tester, år efter år.

Politiker som vill införa dubbförbud hänvisar till forskning som visar att de odubbade vinterdäcken nu blivit så bra att de är lika säkra som dubbdäck. Men den enda riktigt seriösa forskningen är ju den som vi på Aftonbladet gör tillsammans med testföretaget Testworld i Finland. Och den visar att det allra farligaste väglaget, blixthalkan som uppstår när fukt på vägbanan fryser till en osynlig ishinna, bara kan behärskas om bilen har bra dubbdäck.

Med dubbdäck är bromssträckan kort, bilen går att styra, bakvagnen tappar inte greppet i vilda sladdar och bilen går fortfarande att kontrollera och köra trots att däcken tappat greppet. Odubbade däck kommer inte i närheten av dubbdäckens grepp när det gäller."

Så varför skulle man snåla på säkerheten? När olyckan väl är framme så kan det vara skillnad på liv eller död för att man valde dubbfritt framför dubbat.
Användarvisningsbild
av moose
Tänk att alla trådar om däck blir så populära med så mycket åsikter :-D

För att svara på TS fråga:

Dubbade Goodyear ultragrip ice arctic
235/40-18
Användarvisningsbild
av Briander
235/45-18 Michelin x-ice på Venator, har en uppsättning 215/55-16Viking Contact på Oden också. Båda odubbat, är uppväxt i Värmland och där körde jag alltid dubbat, bor i Göteborg numer och har aldrig haft behov av dubbat här och det går hur bra som helst på resor norröver också. Jag har jobbat med däck i flera år och att tycka att man snålar på säkerheten för att man väljer odubbat är bara dumt. Olika däck för olika behov precis som med dimensioner, fabrikat osv. Att det är ishalka innebär inte att du garanterat blir räddad med ett dubbdäck heller, allt handlar till sist om den bakom ratten.
av Lobocut
Briander skrev: fre 07 sep 2018, 15:05 235/45-18 Michelin x-ice på Venator, har en uppsättning 215/55-16Viking Contact på Oden också. Båda odubbat, är uppväxt i Värmland och där körde jag alltid dubbat, bor i Göteborg numer och har aldrig haft behov av dubbat här och det går hur bra som helst på resor norröver också. Jag har jobbat med däck i flera år och att tycka att man snålar på säkerheten för att man väljer odubbat är bara dumt. Olika däck för olika behov precis som med dimensioner, fabrikat osv. Att det är ishalka innebär inte att du garanterat blir räddad med ett dubbdäck heller, allt handlar till sist om den bakom ratten.
Detta visa bara hur korkat du resonerar, du förutsätter att du vet exakt var och när på vägen när det är halt, vilket är helt omöjligt oavsett var du bor i landet. Du har jobbat flera år med däck säger du och påstår att odubbat skulle var bättre i vissa förhållanden, men forskningen från VTI är rätt tydlig med att dubbdäck är bäst oavsett underlag.

Jag påstår inte att dubbdäck skulle garantera att man blir räddad, men med dubbdäck så har man dom bästa förutsättningarna för att förhindra att det händer något, det har du inte med odubbat.... Har man då gjort valet att köra på odubbat, då har man snålat på sin egen och andras säkerhet.
av Lövet
Den här tråden var inte tänkt som en debatt dubbat vs odubbat utan att visa hur hjulen ser ut på bilen. Känns som att ovanstående inte är en önskvärd diskussion. Kan ni sansa er kanske?
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]