Stämmer att Vida helt har gått över till att vara en molnbaserad lösning. Vilket betyder att om du inte köper en licens (alltså är en professionell verkstad) så får man inte tag på det.
Som jag förstår det så tillverkar företaget iCarsoft felkodsläsare som kan läsa ut felkoder från nyare Volvo-bilar.
Ok, så om man köper en nyare Volvo och vill kunna fixa/serva själv i framtiden när den är 5 år, vad kostar en molnlicens nu när man inte kan köpa en lokal Vida längre?
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Jag har för mig att folk på Swedespeed (?) har köpt VIDA-licens för någon dag bara och sen haft mindre träffar där de laddat ner mjukvara till sina bilar, typ gruppköp. Minns inte vad det kostade, men har för mig det är svindlande dyrt.
Kostar en hel del.
Beroende på vilket paket man ska ha
Ska man kunna köra feldiagnos så är det stora paketet man får abonnera där allt ingår, ex reservdelskatalog.
Abonnemanget finns i 1 timme, 1 dag, 30dagar och 1år
VDS-protokollbaserade bilar har i första hand stöd för diagnostik via peer-to-peer-kommunikation via Ethernet-kabel. Detta kräver en OBD-till Ethernet-adapter .
VDS-protokollbaserade bilmodeller (används i vissa bilar fr o m modellår 2015)
Så bara där behöver du ett extra verktyg för nyare bilar.
Ca. Pris.
1 timme 550sek
1 Dygn 1000sek
3 Dygn 1700sek
30 Dagar 5700sek
90 Dagar 17000sek
365 Dagar 68000sek
Priserna ovan är enbart för Vida diagnos program. Ev. kostnad för mjukvaror tillkommer från Volvo. Priserna varierar mellan ca. 300-1300 beroende på vilken typ av mjukvara det handlar om.