Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: tis 28 aug 2018, 19:48 Sen är det nybilsförsäljningen jag pratar om. Bilparken kommer ju ta längre tid innan det är över 50% täckning av elbilar. Så viss tid finns det att bygga infrastruktur.
Vi har nog olika tidsuppfattning du och jag. Fossilfritt Sverige 2030 som regeringen marknadsför är bara 12 år bort.

12 år kan kännas som en lång tid, men ska vi byta bilpark, ställa om industri, jordbruk, flyg och stålindustrin till vätedrivna masugnar på 12 år och en matchade infrastruktur så är det rätt bråttom att få tummen ur.

Och vi är ju bara en flugskit i kosmos, ska det göra någon nytta måste ju resten av världen hänga på i samma tempo och bygga bort sina 12 miljarder ton/år fossilkonsumption.

Jag upplever inte att vi eller världen har det tempot ...
Användarvisningsbild
av joel80
Vi ligger ett par år före om man ser till andelen eldrivna bilar, men ökningen i övriga världen är rejäl den också.

De flesta bilar i vår bilpark byts ut inom ca 10 år normalt. Men om det är betydligt dyrare att köra en äldre bensin/diesel än att köra en flera år nyare elbil kan den siffran minska.

Den andel bensin och dieselbilar som är kvar 2030 kanske man kan klara produktion av HVO, E85 och syntetisk bensin till.
Det är faan inte enkelt med tanke på hur sent världen vaknat! Men det måste gå fort, tack och lov verkar nu ekonomin vara på elbilarna och fossilfria elproduktionens sida.
Elbilarna är fortfarande dyrare i inköp, men klart billigare i drift. Rätt snart tror man att elbilarnas försäljningspris är i samma klass som förbrännings... Vem ska köpa en diesel eller bensinbil då??
av FreddanNo1
Från detta forum fick jag tipset att tanka min 850 med etanol. Nu tankar jag 1/3 av tanken med etanol varje gång jag tankar. Mer har jag inte vågat. Märks inget när man kör, men jag sparar pengar.
Igår tankade jag E85 för 9,95 kr och 95 för 15,74 (någon tioöring? i rabatt tillkommer). Om bara E85 istället för bensin drar bilen 25% mer bränsle. Så 25% på 9,95 blir 12,50. Jag sparar alltså 3 kr litern på att tanka E85. Igår tankade jag 20 liter E85 och sparade 60 kr på det.
Användarvisningsbild
av Steffe3
Det var ett bra pris på E85, här kostar det 10.81. Men räkna med närmare 30% mer snarare än 25%, å andra sidan så gör ju blandningen samtidigt att det drar lite mindre än vad ren E85 hade gjort.
Användarvisningsbild
av joel80
Vår T4F drar bara 20-25% mer på E85.
Men kanske en flexifuel är effektivare på E85?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Låg en liten bit under litern när jag körde på 95/98 för hundra år sen, nu ligger det på 1.2-1.3. Å andra sidan så är väl kanske en 5:a törstigare "by default" :p
av FreddanNo1
Steffe3 skrev: fre 31 aug 2018, 09:04 Det var ett bra pris på E85, här kostar det 10.81. Men räkna med närmare 30% mer snarare än 25%, å andra sidan så gör ju blandningen samtidigt att det drar lite mindre än vad ren E85 hade gjort.
Bilen förbrukar 23-25% mer. Har nu testat 4 gånger.
Jag skall nästa gång testa med 2/3 E85 och 1/3 bensin. Men inte tanka fullt om den skulle gå dåligt. Vet någon något om blandningar?
av FreddanNo1
FreddanNo1 skrev: fre 31 aug 2018, 10:22
Steffe3 skrev: fre 31 aug 2018, 09:04 Det var ett bra pris på E85, här kostar det 10.81. Men räkna med närmare 30% mer snarare än 25%, å andra sidan så gör ju blandningen samtidigt att det drar lite mindre än vad ren E85 hade gjort.
Bilen förbrukar 23-25% mer, utslaget på mängden E85. I verkligheten förbrukar bilen 8% mer. Har nu testat 4 gånger.
Jag skall nästa gång testa med 2/3 E85 och 1/3 bensin. Men inte tanka fullt om den skulle gå dåligt. Vet någon något om blandningar?
av Rådlös
Om blandtankning av "vanliga bensinbilar".
Jag körde min 245 -92 med blandtankat 30% etanol (som inte är detsamma som 30% E85). Alltså det som skulle kunna kallas E30, om man vill. Så låg inblandning påverkade inte förbrukningen eller köldstartegenskaperna. Jag körde så i mer än 5 år så jag anser att jag har underlag för detta. Enligt välinformerade källor är det först när man kommer uppåt 40 - 50% etanol, som förbrukningssiffrorna börjar märkas.
Om man blandtankar och har kommit över brytpunkten där styrdatorn inte längre kan reglera blandningen som den skall, motorn kanske blir svårstartad, svarar inte riktigt på gaspådrag eller att motorlampan tänds, Så är det ofarligt om det inte blir ett långvarigt tillstånd. I detta läget är det enklast att fylla på några liter bensin till blandningen man hade senast då bilen gick bra. Därför är det nyttigt att föra tank- och körjournal så att man har koll på blandningsprocenten.

Numera kör jag en V70 2.0F -08. Den drar 1,18 liter/mil. Alltid på enbart E85. Jag har aldrig tankat något annat i den bilen.

OBS!: Det finns faktorer som kan påverka bränsleförbrukningen och som är relativt enkla att åtgärda. Säg till så berättar jag mer.
av MickeM
Jag brukar inte kommentera sådant här egentligen, men så här i val-tider gör jag ett undantag.
joel80 skrev: ons 29 aug 2018, 13:49 Men om det är betydligt dyrare att köra en äldre bensin/diesel än att köra en flera år nyare elbil kan den siffran minska.
Detta är helt riktigt.
Men "lösningen" man väljer för att nå detta är helt fel.
Dvs kraftigt fördyra den fossildrivna innan något vettigt alternativ finns.
Det som händer oss på landsbygden, är att den nyare miljövänligare bilen hamnar ännu längre ifrån ekonomisk verklighet.
Särskilt som de flesta här behöver (läs "måste ha") TVÅ bilar. Inte EN.
joel80 skrev: Elbilarna är fortfarande dyrare i inköp, men klart billigare i drift. Rätt snart tror man att elbilarnas försäljningspris är i samma klass som förbrännings... Vem ska köpa en diesel eller bensinbil då??
Inte så snart, och tyvärr är du nog för optimistisk om kostnaden.
De överkomliga elbilarna kanske finns om 8 år eller så, men dom måste dom ju sen bli runt 10 år gamla, innan man har råd att köpa två sådana.
(Ingen kan väl på riktigt inbilla sig att ALLA kan köpa fabriksnya bilar helt plötsligt. Två dessutom)

Kostnadsmässigt, om ska vi vara ärliga, så kommer inte bilismen bli billigare bara för att det är miljövänligt.
(Alla skattemiljarderna från bränslet måste ju in någonstans ändå....)
Räkna med kilometerskatt, eller liknande.
Vad ska annars klämmas åt?
Skatteplanerarna, som betalar ynklig skatt på sina intjänade miljoner, eller företagen med utländskt huvudkontor?
Knappast!

En annan viktig fråga är:
Hur hela värden framställer vi el till alla dessa fordon på ett miljövänligt sätt, och dessutom på denna korta 8mställningstid man förväntar sig?

Elbil funkar nog även i glesbygd. Det är jag övertygad om
Räckvidden räcker till 99% av alla resor redan idag.
Om man inte ska dra några tunga släp, tex.)
Husvagnen, tex, kan man glömma!

Finns det elbilar med drag föressten? (Allvarlig fråga)

Missförstå inte!
Naturligtvis måste hela värden bli miljövänligare, och även vi i Sverige.
Vi släpper ut väldigt mycket, sett till person.
(Mer än indier och kineser, för dom som gärna hävdar annat)

Problemet för oss i landet är medlen man tar till för att "göra elbilen det billiga allternativet".
Det "medlet" gör bara oss på landsbygden fattigare. Thats it!
Lösningen blir ju.... ännu äldre bil. För att ha råd, helt enkelt

Minska bilåkandet?
Hur? Handla mat gör man ju givetvis när man ändå är i staden. (På jobbet)
(Shhh, för det vet inte dagispersonalen).
Annars måste jag åka tillbaka 2mil till staden med affärer igen (efter att ha hämtat barnen), handla, och sen åka de fyra milen hem igen med barn och allt. (Dvs dagis i mindre samhälle mellan hemmet och jobbet)

Jobba 4 dagars vecka, eller liknande?
Gärna, men det vill inte arbetsgivaren, och det går också stick i stäv med arbetsmarknadspolitiken där vi ska jobba mer och mer, och dessutom flexibelt där jobben finns för tillfället.

Samåka?
Visst, för dom det passar.
Men det gör man redan idag, så långt det är rimligt/möjligt.

Kanske ta enda bussensom går tur och retur om dagen?
Visst, om jag kan jobba 5,5h/ dag. (Arbetsgivaren, ni vet...)
Och naturligtvis om busschauffören väntar vid hållplatsen vid dagis när jag hämtar/lämnar barnen.
Troligt? Nej!
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 41

Gjorde kontakterna lite större och då g[…]

Lambdalampan lyser

Lambdalampan började lysa igen cirka 13 mil e[…]

Det är möjligt och går att gö[…]