Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zsh
Ja så är det med allt verkar det som....ROT, elcykel premie och även laddboxar, så fort något subventioneras på något sätt, så ökar priset på produkten/tjänster automagiskt.
Då jag (egentligen) inte har behov av snabbladdning och nöjer mig med 5-6h laddtid över natten, så funderar jag på att ladda via vanligt schuko alt köpa begagnad mennekes kabel som man kan ställa ampere på. Svårt att hitta en dock .....lär bli mycket billigare. 6-7k för laddbox efter avdrag inkl installation hade jag kunnat tänka mig för smidighetens skull, men 10+ tar emot
Användarvisningsbild
av joel80
Snabbladdning är det ju ändå inte frågan om hemma. En riktig snabbladdare är på minst 50kW.
Det jag skulle vilja ha framöver är en typ2-laddare som klarar trefas, och då också förhoppningsvis en bil som klarar det. Då kan man ställa ner bilen eller laddaren till säg 6-7A och ändå ladda med ca 2-3 mil i timmen (beroende på bil) . 6A per fas bör om jag räknar rätt ge 4.2kw.

Användarvisningsbild
av Snowie
Poängen med laddare hemma är la att bilen skall ladda under den tiden på dygnet man är hemma/sover. Normalt är detta mer än 8h.

Ser inte riktigt poängen med att kunna ladda bilen hemma på 20min, även om det är coolt. Men tror ju att man klarar sig bra på standard prylar de närmaste åren.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Jo men precis.. Kan man ladda 16A enfas (3.7A) får man i kring 40kwh på en natt. (om du parkerar 20:00 o ska iväg 7:00.)

Det ger mer än 20 mil per natt.. Och skulle bara bli ett problem om du kör över 20 mil flera dagar i rad.. Om ens då. För då kan man ändå lösa det dag 2 genom att efter 20 mil svänga förbi en snabbladdare.

av fragge
Snowie skrev:Poängen med laddare hemma är la att bilen skall ladda under den tiden på dygnet man är hemma/sover. Normalt är detta mer än 8h.
Har kört laddhybrid i 5 år nu och det finns en poäng att kunna ladda skapligt snabbt, oftast kommer man hem från jobbet med tomt batteri(beroende på hur långt man har). Då är det bra att kunna ladda upp batteriet skapligt snabbt innan det är dags att börja skjutsa ungar på div. aktiviteter efter kvällsmaten. Annars är det som du säger.
Användarvisningsbild
av joel80
Har inte så mycket kvällsaktiviteter men håller med när det gäller hybrid.
Men elbil med 25-30 mil skulle det vara väldigt sällan jag kommer hem med typ tomt batteri, så när jag byter till det blir behovet av snabbare laddning hemma ännu mindre tror jag.

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]