Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
FreddanNo1 skrev: tis 28 aug 2018, 03:45
SBergdahl skrev: mån 27 aug 2018, 22:21 Vad är egentligen poängen med att "unna sig" en ny men billig och tråkig bil? Något man unnar sig borde väl rimligtvis vara något trevligt ;-)
Poängen är att han inte letar efter någon billig bil eller tråkig bil. Vad är en tråkig bil? Det finns ingen verkstad så han måste göra allt själv.
Var menat som en kommentar till fjohans ganska avskalade förslag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bor man så avlägset vill man ju ha något som går att laga med ett snöre och ett tuggummi, och då går ju allt nytt fetbort. Då är det ju bättre att köpa typ en fin 2/7/940 och slänga in lite buntband i handsfacket.

Lättmekat + nyare går inte ihop, bilar byggs för att vara förbrukningsvaror nu för tiden, och görs på flit omständiga att mecka med. Lägg sen till all hyperkänslig elektronik så har man ett utmärkt recept på att bli flintskallig om/när man blir stående. Ett under att det fortfarande går att öppna huven utan dator ;)

Visst kan jag förstå att man någon gång vill unna sig något (nästan)nytt, men då får man ta allt negativt på köpet, där bl.a. meckvänligt inte existerar. Fast och andra sidan ska/bör man inte behöva skruva på en ny bil på bra många år, mer än service, men det är ju ingen garanti, måndagsex finns det gott om.

Som jag ser det har man 2 val, antingen lättmekat med lite högre risk att faktiskt behöva meka(dvs en äldre bil), eller svårmekat med mindre risk att behöva meka(ny bil). Men den dagen man blir stående efter vägen så har en äldre bil betydligt större chans att gå att få igång på plats än en ny bil där elektroniken kommer tokvägra att acceptera någon "bonnlagning"/nödlösning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
FreddanNo1 skrev: tis 28 aug 2018, 07:24
frasse4 skrev: tis 28 aug 2018, 05:49 Att köpa en ny bil och göra allt själv är ju ganska bortkastade pengar. Man betalar ju extra för att få garantier och bara kunna lämna in bilen om något strular. Så bättre att satsa på en lätt begagnad isåfall. Annars är ju V70N >2005 en välbeprövad bil med mkt bra rostskydd. Ett otroligt stort steg från en 460.
Väldigt sällan man utnyttjar garantin på 2 år. 25 mil och 3,5 tim till verkstan och är själv mekaniker
Beror väldigt mycket på märke. Har åkt Toyota o Mazda där bilen inte har behövt besöka verkstad på 10 år . Men även haft Volvo, BMW, Mercedes, Audi som behövt åka på verkstad titt som tätt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev: tis 28 aug 2018, 07:10 ....volvo som inte är nyare än MY15 så att han kan skaffa sig en Kina-Dice och Vida, då kan han göra mycket själv.
Instämmer...
av Malmstroem
Om jag skulle köpa en ny bil och sedan befinna mig långt från en verkstad hade det blivit en Toyota LandCruiser.

Jag tittade på en sådan innan XC90 inhandlades. Den tillalar den mer praktiskt lagda sidan av mig. Tyvärr är de som säljs i Sverige ingen höjdare att köra i relation till Volvon. Däremot har jag stor tilltro till deras långsiktiga kvalitet och möjligheterna att reparera dem med små medel.
Användarvisningsbild
av fjohan82
SBergdahl skrev: tis 28 aug 2018, 07:56
FreddanNo1 skrev: tis 28 aug 2018, 03:45
SBergdahl skrev: mån 27 aug 2018, 22:21 Vad är egentligen poängen med att "unna sig" en ny men billig och tråkig bil? Något man unnar sig borde väl rimligtvis vara något trevligt ;-)
Poängen är att han inte letar efter någon billig bil eller tråkig bil. Vad är en tråkig bil? Det finns ingen verkstad så han måste göra allt själv.
Var menat som en kommentar till fjohans ganska avskalade förslag.
Åk till Moskva så ska du få se att Lada är en populär bil... ;-)
av NilsO
Ofta är det väl lättare att hitta reservdelar och – inte minst – information om modeller som har några år på nacken, även om exemplaret (årsmodellen) är senare. Det underlättar också om modellen är vanlig i Sverige. Så en V70 II kanske, förslagsvis med den femcylindriga bensinmotorn, ungefär som MartinS och B20 skriver ovan?

När 240 fick elektronisk bränsleinsprutning ansågs det omöjligt att själv reparera något, och man kunde läsa skräckreportage om att ”hjärnan” kostade lika mycket som halva bilen.
av Lövet
Tycker MartinS och B20 är mest seriösa hittills. Hur många har blivit helt stående i en V70 som inte haft med punktering eller krock att göra? Måste vara extremt ovanligt, skulle väl vara de berömda rembrotten då som uppkommer på vissa årsmodeller. Fördelen med S60/V70 är att den sällan går sönder på ett dyrt eller katastrofalt sätt. Däremot är framvagnen klen men det skulle jag tro inte kommer vara något problem om killen är händig.

Att köpa helt nytt eller nästan nytt håller jag med er övriga att det blir lite som att kasta pärlor åt svin. Fördelen är ju att det är garantier på grejerna men bor man långt ut i skogen och hellre skruvar själv är det meningslöst.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
NilsO skrev: tis 28 aug 2018, 13:13... och man kunde läsa skräckreportage om att ”hjärnan” kostade lika mycket som halva bilen.
Mja, men så fruktansvärt långt ifrån sanningen var det ju inte, en box går idag lös på ca 10-15k ny till 2/7/900-serien(och även 85x70), vilket ofta t om är *mer* än bilen är värd idag :-D
Oavsett så är det en rejäl kostnad på en bil som tidigare gick att laga med en hammare och ett tuggummi :p. Lyckligtvis brukar det sällan bli fel på just boxarna(överlag, över alla årsmodeller, med undantag för dom där j-a ABS-boxarna på 85x70 ~95-00), utan det brukar vara givare och liknande som tackar för sig..
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]