av Xanthopteryx - sön 26 aug 2018, 13:41
- sön 26 aug 2018, 13:41
#1266546
HVO finns. Dels som HVO100, ren HVO, men också som inblandning. Tror de flesta blandar in i dieseln och vissa bolagen upp till cirka 50 procent. Alla dieselbilar är godkände att köra på upp till 50, vissa bilar är mer godkända upp till 100. Ingen har dock, vad jag vet, påvisat att valfri dieselmotor inte tål 100 så det anses riskfritt att tanka 100. Men! Om något motorrelaterat händer och det framkommer att du tankat 100 så kan garantier och försäkring försämras eller inte betalas ut alls.
Tyvärr har dieselfokus enbart handlat om NOx. Extremt ensidigt, och att bensinbilar spyr ur sig partiklar, bensener och en jävla massa skit har liksom glömts bort, likt det faktum att det går åt mindre mängd diesel jämfört med bensin på samma bil. Alltså lägre totalt utsläpp av allt, inklusive koldioxid.
Det viktigaste i dag är att sänka förbrukningen. Steg två är att gå mot förnybara bränslen HVO, elektricitet, vätgas, flintabil, whatever).
Alltså är dieseln framtiden länge till. Lägre förbrukning, kan köras helt fossilfritt, befintlig infrastruktur kan användas.
Tyvärr har dieselfokus enbart handlat om NOx. Extremt ensidigt, och att bensinbilar spyr ur sig partiklar, bensener och en jävla massa skit har liksom glömts bort, likt det faktum att det går åt mindre mängd diesel jämfört med bensin på samma bil. Alltså lägre totalt utsläpp av allt, inklusive koldioxid.
Det viktigaste i dag är att sänka förbrukningen. Steg två är att gå mot förnybara bränslen HVO, elektricitet, vätgas, flintabil, whatever).
Alltså är dieseln framtiden länge till. Lägre förbrukning, kan köras helt fossilfritt, befintlig infrastruktur kan användas.