Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

HVO finns. Dels som HVO100, ren HVO, men också som inblandning. Tror de flesta blandar in i dieseln och vissa bolagen upp till cirka 50 procent. Alla dieselbilar är godkände att köra på upp till 50, vissa bilar är mer godkända upp till 100. Ingen har dock, vad jag vet, påvisat att valfri dieselmotor inte tål 100 så det anses riskfritt att tanka 100. Men! Om något motorrelaterat händer och det framkommer att du tankat 100 så kan garantier och försäkring försämras eller inte betalas ut alls.

Tyvärr har dieselfokus enbart handlat om NOx. Extremt ensidigt, och att bensinbilar spyr ur sig partiklar, bensener och en jävla massa skit har liksom glömts bort, likt det faktum att det går åt mindre mängd diesel jämfört med bensin på samma bil. Alltså lägre totalt utsläpp av allt, inklusive koldioxid.

Det viktigaste i dag är att sänka förbrukningen. Steg två är att gå mot förnybara bränslen HVO, elektricitet, vätgas, flintabil, whatever).

Alltså är dieseln framtiden länge till. Lägre förbrukning, kan köras helt fossilfritt, befintlig infrastruktur kan användas.
Jag snittar på 0,68-0,69 CC med V90 CC D5 AWD mätt vid pump över ca 3500 mil generellt 10-15 över på landsväg, enda nackdelen som jag ser med T6an förutom förbrukningen är väl den lilla tanken...... :-(
Har D4:an men tycker egentligen att den är för klen för en V90 CC. Man får liksom inte lättheten i steget som man vill ha i en bil av den här kalibern. Skulle alla dagar i veckan gått på T5 som kostar samma pengar men är ordentligt mycket snabbare, går tystare/bekvämare och inte drar så fasligt med soppa om man kör landsväg. Mina 0.02.

Jag är tveksam. I landet Sverige älskar[…]

300kronors lådan fungerade! Växlar v&au[…]

Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]