NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av roggabear
dieselputte skrev: fre 24 aug 2018, 12:22 Har läst nåt om att mjukvaran i ADM skall uppgraderas i vissa fall, vet duom det är gjort. (Kommer inte ihåg vad som orsakade att ADM skulle uppgraderas)
Ok, vet inte om det är uppgraderat men jag kan ju be Bilia kolla och uppgradera om det behövs på nästa servicetillfälle.
Kan man i Vida läsa ut programvaruversion på t.ex. ADM?
av akre
De kollar bara om det sitter några felkoder relaterade till avgasreningen. I övrigt sker inga kontroller annat än möjligen att prylarna sitter där de ska.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Är du säker på att de inte kan se om partikelfiltret är manipulerat? När jag besiktigade c30´n häromveckan varvade de upp den under avgastestet för att kolla något och det var ett nyinfört test. jag funderar på att ta ur insatsen den dagen mitt filter börjar krångla.
av akre
Jag har aldrig sett dem mäta något i avgasröret. Inte de senaste 15 åren i alla fall.

Men det borde ju finnas fler här som vet eller besiktar jag på den enda stationen som INTE mäter avgaser?
av roggabear
akre skrev: tor 23 aug 2018, 21:20 Om du har en rykande motor utan additiv borde den regenerera hela tiden. Men dina tryckvärden visar på tomt filter. Antingen är givaren paj eller så är det hål i filtret. Jag gissar på det senare. Vad för filter bytte du till? Corderite eller kiselkarbid (sic)?
Skruvade idag ner partikelfiltret och jag kan inte se några tecken på att det blivit manipulerat/borrat. Vad jag kan tyda av resterna av en etikett som suttit på filtret så ser det ut som att filtret tillverkat februari 2016, dvs ca 2 månader innan jag fick partikelfiltret bytt, så det verkar ju stämma.
filter1.jpg
Add description
filter1.jpg (74.92 KiB) Visad 630 gånger
filter2.jpg
Add description
filter2.jpg (53.05 KiB) Visad 630 gånger
filter3.jpg
Add description
filter3.jpg (80.6 KiB) Visad 630 gånger
av roggabear
Har nu besiktat bilen och den gick igenom. K-värdet (sotpartiklar) var något högt. Det låg på 1,03 och gränsvärde för godkänt är 1,5 så det var på rätt sida om gränsvärdet i alla fall.
Killen som besiktade sade att det kan tyda på att det är dags att byta luftfilter i bilen så jag tog och gjorde det i helgen och tycker efter filterbyte att bilen känns piggare och den svart-ryker inte överhuvudtaget längre.
av roggabear
Nu ryker bilen väldigt mycket igen vid acceleration. Provade byta trycksensorn til partikelfiltret för ca 1 vecka sedan. Idag körde jag med Vida inkopplat och hade mätning av tryck sensorn igång under körning i ca 40 minuter. Trycket låg konstant på 20 hPa, vilket ju måste vara fel. Tänkte testa att byta tillbaks till den gamla sensorn och noterade när jag kopplade loss slangarna att det rann ut vätska ur den ena slangen (den lite grövre av de 2). Det känns ju inte riktigt rätt, antar att där ska det inte vara fukt, kan väl inte vara bra för sensorn?

Ngn som kan detta och kan kommentera ovan?
Nästa elbil från Volvo?

Vad tycker ni om det spekulerade priset på […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]

Vad är Dem box för något? DEM:[…]

vevhusvent fylld med gul gröt..

Oil sludge (den gula majonäsen) kommer som et[…]