Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jgbptl
Hej!

Jag har sedan slutet av förra året en V90 T8 som jag är väldigt nöjd med. Det har inte varit några problem, allt har fungerat som förväntat. Jag kör till 90 % på el när jag håller mig hemikring men på långkörningar blir det bensin och då är det en väldigt rolig bil att köra. Så långt är allt väl. Men, jag har en kollega som fick sin V90 T8 någon månad tidigare och han har i princip bara haft problem. Den lokala Volvo-verkstaden verkar dessutom vara oförmögna att lösa det åt honom. Så nu listar jag dem nedan i förhoppningen att någon ska ha en idé om vad man ska ta sig till på en mer övergripande nivå:
  • Bilen togs ut i september 2017.
  • 2017-09-28 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 1191 km gjordes felsökning av instrumentering i samband med att ett felmeddelande för "reducerad prestanda" visats och då bilen inte gick att framföras i annat än en begränsad hastighet.
  • 2018-01-07 Motorhuven stänger inte - Efter att ha fyllt på spolarvätska kan jag inte stänga motorhuven. Det visar sig att fästelementet på höger sida inte öppnar sig som det ska varpå huven inte kan gå igen. En bärgare kommer och fixar detta och säger att detta är vanligt bekymmer han får ta hand om på V90.
  • 2018-01-23 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 12029 km gjordes felsökning av styrning och inredning samt byte av invändig backspegel. Detta efter att det uppkommit felmeddelanden i displayen samt att ett missljud kom från konsolen vid backspegeln.
  • 2018-03-26 Anslutningsproblem - Allmänt hyfsat varaktigt intermittent anslutningsproblem. Det står bara "Laddar..." på alla rader på mittenskärmen. (Bilen har egen dataanslutning via SIM-kort.)
  • 2018-04-03 Anslutningsproblem - Allmänt hyfsat varaktigt intermittent anslutningsproblem. Samma problem som ovan.
  • 2018-04-16 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 18486 km gjordes felsökning av instrumentering samt byte av kontaktrulle/rattstyrenhet samt laddades mjukvara för styrenhet ned. Detta efter att otaliga felmeddelanden angående blinkers och vindrutetorkare.
  • 2018-05-29 Service erfordras - Meddelandet "Volvo On Call Service erfordras" dyker upp.
  • 2018-06-04 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 23241 km laddades mjukvara för styrenhet ner, diverse felkoder avlästes samt byte av backup-batteri (VCM).
  • 2018-06-15 Service erfordras, systemfel blinkers och vindrutetorkare - Felmeddelande samt meddelande om service.
  • 2018-07-28 ESC tillfälligt avstängd - Felmeddelande.
  • 2018-08-10 SRS airbag, motorsystem o lite annat - Diverse allmänna felmeddelanden.
  • 2018-08-20 Fel på servostyrning o airbag - Diverse felmeddelanden och servostyrningen samt blinkersystem konstaterades utslagna.
  • 2018-08-21 Motor igång, allt annat släckt - 07:30 så startade motorn som den skulle men ALL instrumentering var släckt och det gick inte att lägga i växel. Efter att ha stängt av motorn, gått ur bilen, låst den, därefter låst upp och startat igen lös instrumenteringen vid motorstart.
Någon som har en idé om vad man bör ta sig till?
Användarvisningsbild
av Derank
verkstad, verkmästare, eftermarknadsansvarige, den vägen tar jag mina ärenden och det brukar för det mesta fungera.
Användarvisningsbild
av jgbptl
Verkstaden tar förstås in bilen och tittar på den när det är fel. När den hämtas därifrån funkar vanligtvis allt men sedan dröjer det bara några veckor (eller dagar) så är det problem igen. Många av dem intermittenta. Detta är en pågående historia och man vill ju inte gärna ha en stående verkstadstid en gång i månaden. (Ja, jag raljerar lite men ändå...)
av uniformerad
Känns som om ett återköp kan vara på sin plats.
Visserligen ett rätt krånglig procedur, och man går back på den, men med så många fel hade jag övervägt det.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tre försök att fixa ett fel sen återköp.
Volvo bör bli varse att kunder har krav. Rimliga krav, tex att de har rätt till en felfri, pålitlig och fungerande bil.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
fjohan82 skrev:Tre försök att fixa ett fel sen återköp.
Volvo bör bli varse att kunder har krav. Rimliga krav, tex att de har rätt till en felfri, pålitlig och fungerande bil.
Nackdelen är avdraget som man drabbas av vid återköp. Jag tycker att man skulle ha rätt till en ny felfri bil utan kostnad. Man har haft massa strul och bör därför ha ersättning i form av en ny bil.
Användarvisningsbild
av Derank
Det är inte helt enkelt att häva ett köp, det finns en hel del lagstadgad att ta hänsyn till och processen kan bli lång, det tog min kollega över 1år. Och han ville inte köpa en ny volvo igen men det slutade med omleverans, och den bilen sålde han direkt privat
av dfa
Lider med dig :-(
Kolla vad som står i leveransvillkoren ( den del i den lunta papper som du skrivit på i samband med köpet) sannolikt har du godtagit MRFs leveransvillkor och det står rätt klart och tydligt där vad det är som gäller.
Har själv fått en bil återköpt och det var ingen rolig process att gå igenom. Oavsett om du häver eller om dom köper tillbaka den får kommer dom förmodligen räkna av nyttoavdraget (även om dom inte behöver det utan kan köra på goodwill)
Rekommenderar inte att måla in dig i något hörn genom att kräva det ena eller det andra ( ex hävning - då behöver verkstaden inte försöka avhjälpa felen mer...)
Försök diskutera olika alternativ med dem istället. Omleverans kan vara att föredra.

Min bil lyckades verkstaden inte laga utan jag körde runt i en lånebil i någon månad ända till dom kom på att det blev rätt dyrt för dom, jag var rätt ointresserad av att hämta ut min bil utan att de löst problemet så tillslut erbjöd dom sig att köpa tillbaka den. Lade ut den på annons för att pejla värdet och trots att jag till slut lyckades förhandla upp deras initiala bud något (som var beräknat enligt nyttoavdraget) fick jag 15-20 tusen mindre än om jag sålt den privat. Fick dock som kompensation en infällbar dragkrok monterad på min nya bil och behöll vinterdäcken som jag sålde vid sidan om så det blev väl en plus minus noll affär typ rent ekonomiskt iallafall.
Men som sagt det var ingen kul sak att gå igenom då ÅF skötte det katastofalt uselt (skojar inte, och jag har rätt hög irritationströskel)

Som kuriosa har min gamla bil hittat en ny ägare cirka 6 månader efter att ÅF köpte tillbaka den så jag antar att dom lyckades fixa den till slut... :-o
Användarvisningsbild
av skyrazer
Be verkstaden kontrollera CEM-modulen så den är fullt frisk. Hade fel på min CEM (hårdvarufel) och det orsakade diverse lustiga fel med blinkande framlampor, parkeringssensorer ur funktion och 30 andra allvarliga fel.
Var en bra mekaniker i Kungsbacka som hittade den defekta modulen.

KAN ju vara en idé... :-)
Användarvisningsbild
av jgbptl
Tack för all feedback! Igår var displayen svart igen vid start men det gick åndå att köra bilen, efter ett tag vaknade den till liv. Sedan dök ett meddelande om att det var fel på airbagen upp och att man skulle stanna snarast. Min kollega gjorde det, tryckte VoC-knappen och de skickade en bärgare som hämtade honom. Vid verkstan fungerade bilen som den skulle igen men den senaste skörden av felkoder fanns lyckligtvis i loggen. De uppdaterade diverse mjukvara och lämnade tillbaka bilen.

Som någon nämnde ovan så är det inte alltid samma fel som återkommer. Men min fundering är om det ändå oftast inte är samma fel men med olika symptom. Vad är sannolikheten för att en och samma bil ska ha fått dålig servostyrning, airbag, centerdisplay, motorstyrning, ESC-system, blinkers, VoC-system osv? På någpt vis känns det som att grundproblemet är något annat. Min kollega kommer nog att be verkstaden kolla upp CEM-modulen som skyrazer föreslår.

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]