- tis 21 aug 2018, 16:15
Hej!
Jag har sedan slutet av förra året en V90 T8 som jag är väldigt nöjd med. Det har inte varit några problem, allt har fungerat som förväntat. Jag kör till 90 % på el när jag håller mig hemikring men på långkörningar blir det bensin och då är det en väldigt rolig bil att köra. Så långt är allt väl. Men, jag har en kollega som fick sin V90 T8 någon månad tidigare och han har i princip bara haft problem. Den lokala Volvo-verkstaden verkar dessutom vara oförmögna att lösa det åt honom. Så nu listar jag dem nedan i förhoppningen att någon ska ha en idé om vad man ska ta sig till på en mer övergripande nivå:
Jag har sedan slutet av förra året en V90 T8 som jag är väldigt nöjd med. Det har inte varit några problem, allt har fungerat som förväntat. Jag kör till 90 % på el när jag håller mig hemikring men på långkörningar blir det bensin och då är det en väldigt rolig bil att köra. Så långt är allt väl. Men, jag har en kollega som fick sin V90 T8 någon månad tidigare och han har i princip bara haft problem. Den lokala Volvo-verkstaden verkar dessutom vara oförmögna att lösa det åt honom. Så nu listar jag dem nedan i förhoppningen att någon ska ha en idé om vad man ska ta sig till på en mer övergripande nivå:
- Bilen togs ut i september 2017.
- 2017-09-28 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 1191 km gjordes felsökning av instrumentering i samband med att ett felmeddelande för "reducerad prestanda" visats och då bilen inte gick att framföras i annat än en begränsad hastighet.
- 2018-01-07 Motorhuven stänger inte - Efter att ha fyllt på spolarvätska kan jag inte stänga motorhuven. Det visar sig att fästelementet på höger sida inte öppnar sig som det ska varpå huven inte kan gå igen. En bärgare kommer och fixar detta och säger att detta är vanligt bekymmer han får ta hand om på V90.
- 2018-01-23 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 12029 km gjordes felsökning av styrning och inredning samt byte av invändig backspegel. Detta efter att det uppkommit felmeddelanden i displayen samt att ett missljud kom från konsolen vid backspegeln.
- 2018-03-26 Anslutningsproblem - Allmänt hyfsat varaktigt intermittent anslutningsproblem. Det står bara "Laddar..." på alla rader på mittenskärmen. (Bilen har egen dataanslutning via SIM-kort.)
- 2018-04-03 Anslutningsproblem - Allmänt hyfsat varaktigt intermittent anslutningsproblem. Samma problem som ovan.
- 2018-04-16 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 18486 km gjordes felsökning av instrumentering samt byte av kontaktrulle/rattstyrenhet samt laddades mjukvara för styrenhet ned. Detta efter att otaliga felmeddelanden angående blinkers och vindrutetorkare.
- 2018-05-29 Service erfordras - Meddelandet "Volvo On Call Service erfordras" dyker upp.
- 2018-06-04 Verkstadsbesök - Vid mätarställning 23241 km laddades mjukvara för styrenhet ner, diverse felkoder avlästes samt byte av backup-batteri (VCM).
- 2018-06-15 Service erfordras, systemfel blinkers och vindrutetorkare - Felmeddelande samt meddelande om service.
- 2018-07-28 ESC tillfälligt avstängd - Felmeddelande.
- 2018-08-10 SRS airbag, motorsystem o lite annat - Diverse allmänna felmeddelanden.
- 2018-08-20 Fel på servostyrning o airbag - Diverse felmeddelanden och servostyrningen samt blinkersystem konstaterades utslagna.
- 2018-08-21 Motor igång, allt annat släckt - 07:30 så startade motorn som den skulle men ALL instrumentering var släckt och det gick inte att lägga i växel. Efter att ha stängt av motorn, gått ur bilen, låst den, därefter låst upp och startat igen lös instrumenteringen vid motorstart.