NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Ja det är bedrövligt med flera besök på Verkstan och kunden blir lidande MEN dagens bilar är inte alltid lätta att avgöra felet på då många olika fel kan ge samma symtom.

Bilarnas utveckling går snabbare än kunskapen på verktäderna i många fall, tyvärr. Det är inte helt lätt att vara bilmekaniker idag, man måste ha ett oerhört brett kunnande för att klara sitt jobb. Nu har bilarna kommit in i en data ålder som inte alla hanterar och Verkstäderna och Volvo gör allt för att komma ikapp med kunnandet o fårståelsen för bilarnas system på Verkstäderna, det är dock inte lätt och inte gjort i en handvändning.

Har man på ett dokumenterat sätt haft väldigt mycket fel på sin bil ska man kontakta Återförsäljaren för att ha en diskussion med dom om problemen man haft och hur man kan lösa det.
av matzen10
Ja, den mängden "stora" fel låter inte klokt! Jag har en äldre (2004) och har haft några "fel" men de har lösts direkt, utom hackande backspeglar, vid 1:a besöket. Dessutom har bemötandet varit minst sagt bra! Synd att det ska vara så bedrövligt som flera av er berättar om; man ska inte behöva få tebax bilen i samma skick utan en rimlig förklaring (som dock kan finnas)!!
Nä, usch..!

---> Matz
av LJN
Slobban:

-Det där med rykande dieselvärmare kan jag verkligen instämma i, även hos mig kom grannen springandes. Nu hade som tur min försäljare varnat mig att 1:a gången den "startades" så kommer det "lite" rök...

Här bör Volvo ändra rutin så att den är "inbränd" vid leverans.
Slobban skrev:Fick min V50 II alldeles innan Midsommar, det är en 2.0 men Momentum paket ,solid svart.

Här är en lista på alla fel som ja har hittat på bilen (hittills!) :

Dålig Lack (Apelsinhud)
Regnar in höger fram och bak
A-stolpe skoning Höger sitter inte fast
Inredningen i bakluckan sitter inte fast (trasig)
Dålig passning Kofångare höger bak
Ljuset fel inställt (Försökte att få det fixat på 5 direkt utan att de lyckades)
Ingen ström till draget (det kostar ändå 800 spänna att besiktiga draget innan lev!)
Diesel värmaren ryker (var tvungen att hindra grannen från att ringa brandkåren, nästan...)
Klonkar i växellådan
vibrations ljud i inredningen

Jag skall ha ett samtal med Garanti ansvarig på Volvo, men jag vet inte riktigt vad jag skall begära!? jag tycker själv inte att bilen skulle lämnat fabriken och att de kan ta tillbaka den. så här många fel skall det inte vara på en premium bil!

Vad tycker ni?
Det låter inte bra för att vara en ny bil helt oacceptabelt jag hade aldrig tolererat det men det är jag. :twisted: :evil:

Men dieselvärmen rycker av bara hel-+te första ggr det är fullt normalt och den kan ta och rycka fler ggr under tiden du har bilen för i bland bränner den av sig kan även hända då man står vid rödljus o.s.v.

Ang fel inställt ljus så har jag det oxå på min 08 på häger sida "Xenon" det lyser upp skyltarna väldigt bra :wink:

Men ang din andra problem med bilen så tycker jag att du skall ringa säljaren och prata med honom och är inte han tillmötesgående så skall du vända dig till hans chef.

Så slussar dom säkert dig vidare till garanti ansvarige men jag tycker att du skall ha fri bil under tiden bilen är inne på lagning och kolla sedan om dom har löst problemen åt dig (det har dom säkert inte gjort pratar av egen erfarenhet) och är du fortfarande inte nöjd så kan du häva köpet på bilen om du vill (vilket man oftast inte vill) men du har lagen på din sida så det är bara att stå på dig och vik inte en tum för då kör dom över dig direkt.

Hoppas att allt löser sig för dig och lycka till du får gärna skriva och säga hur det går.
Evil Angel:
Varför skall han kontakta sin säljare, detta är ingenting som säljaren kan ordna.
Detta är garantiåtgärder som verkstan skall lösa.

Är du inte nöjd med verkstan så får du givetvis ta kontakt med nån ansvarig där, men att häva köpet kommer du förmodligen inte att kunna göra pga dom punkterna du tar upp.
Självklart så blir man helt knäckt när man egentligen skall vara överlycklig över att ha fått ut sin nya bil, jag tror att du blir nöjd i slutändan då V50:n är en jäkligt trevlig bil, och verkstan förmodligen löser dessa fel tiill slut.
(B) (B) (B)
av Slobban
Tack för alla svar.
Jag har faktiskt blivit hänvisad till säljaren, av verkstaden. Nu väntar jag på att de skall ringa upp.
Vi får väl se vad de har att säga....
Jensen skrev:Evil Angel:
Varför skall han kontakta sin säljare, detta är ingenting som säljaren kan ordna.
Detta är garantiåtgärder som verkstan skall lösa.

Är du inte nöjd med verkstan så får du givetvis ta kontakt med nån ansvarig där, men att häva köpet kommer du förmodligen inte att kunna göra pga dom punkterna du tar upp.
Självklart så blir man helt knäckt när man egentligen skall vara överlycklig över att ha fått ut sin nya bil, jag tror att du blir nöjd i slutändan då V50:n är en jäkligt trevlig bil, och verkstan förmodligen löser dessa fel tiill slut.
(B) (B) (B)
Man skall kontakta säljaren om man har så omfattade fel på sin det är volvos policy så hjälper han dig vidare i fallet.

Häva köpet är absolut inga som helst problem om fel inte går att lösa 100% eller att dom löser sig men att dom kommer tillbaks om och om igenså kan man häva köpet, har själv gjort det med v50 04 jag hade som allting rent ut sagt ballade ur.

Men det är som du säger v50:n e en riktigt trevlig bil att både äga och köra. men får man inte bukt med alla problem så tröttnar man ju på bilen.
Användarvisningsbild
av Jensen
När det gäller kontakten med säljaren så kanske den första kontakten skall tas med säljaren, men i detta fallet så har han redan kontakt med garantiansvarig hos ÅF, vad skall då säljaren kunna göra???
Varför skulle säljaren inte vara tillmötesgående, kunden köper en bil med 2års garanti, det är ju bara att fixa till alla problem.
Man har som säljare ingen beslutsrätt, verkstan gör sin bedömning och ger OK på garantiåtgärder, el försäljningschef/garantiansv hos ÅF som också avgör vad som skall fixas.
Användarvisningsbild
av Lilja
LJN skrev:Slobban:

-Det där med rykande dieselvärmare kan jag verkligen instämma i, även hos mig kom grannen springandes. Nu hade som tur min försäljare varnat mig att 1:a gången den "startades" så kommer det "lite" rök...

Det ska göras vid nybilsleverans också, men det slarvas friskt med det för bättre ackord :wink:
av Frigge
Lilja skrev:
LJN skrev:Slobban:

Det ska göras vid nybilsleverans också, men det slarvas friskt med det för bättre ackord :wink:
Jaha..... Du tillhör dom som slarvar då antar jag :roll:

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]