Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
I städer finns det betydligt större möjlighet att vara med i en bilpool eller annan slags delningstjänst av bilar. Jag har testat på nån gång då jag varit i stan utan bil. Enkelt som tusan via mobilen och det står sånna lånebilar på praktiskt taget varje gata i stan.

Blir intressant att se hur Volvos nya tjänst M kommer att funka!

Sen har jag den erfarenheten att "på landet" så är det alltid lättare att hitta någonstans att ladda.
Norrut t.ex finns det motorvärmarstolpe praktiskt taget överallt. Vissa har byggts om nu så att de inte stoppar efter 3h. (Var i Mora igår och kunde ladda både där jag jobbade och där vi bodde..)
Att det skulle vara krångligt med elbil på landet är en myt. Där tror jag snarare storstäderna har en större utmaning med att se till så det finns i allafall en fjärdedel så många "gatuladdningsstolpar" eller garageparkeringar som det finns elbilar.
av NilsO
mikethebik skrev: sön 19 aug 2018, 09:51 faktum är ju också att många inom storstadsområden också är beroende av bil även om möjligheterna till kollektivtrafik är bättre
Jo. Men de flesta bilresor innebär att det sitter en (1) person i bilen, och hälften av alla bilresor är tydligen kortare än 3 km (skriver t ex Världsnaturfonden). Man kan ju inte gärna säga att storstadslivet står och faller med den sortens bilresor.

En variant av argumentet med de som bor i Norrlands inland är ungefär: ”Hur ska man kunna få med tre småbarn och fyra Ica-kassar på cykeln?”. Men småbarnsförälder är man väl bara cirka 10 år av sin 80-åriga livslängd, och veckohandlar gör de flesta inte varje dag.
Användarvisningsbild
av mikethebik
NilsO skrev: sön 19 aug 2018, 18:52
mikethebik skrev: sön 19 aug 2018, 09:51 faktum är ju också att många inom storstadsområden också är beroende av bil även om möjligheterna till kollektivtrafik är bättre
Jo. Men de flesta bilresor innebär att det sitter en (1) person i bilen, och hälften av alla bilresor är tydligen kortare än 3 km (skriver t ex Världsnaturfonden). Man kan ju inte gärna säga att storstadslivet står och faller med den sortens bilresor.

En variant av argumentet med de som bor i Norrlands inland är ungefär: ”Hur ska man kunna få med tre småbarn och fyra Ica-kassar på cykeln?”. Men småbarnsförälder är man väl bara cirka 10 år av sin 80-åriga livslängd, och veckohandlar gör de flesta inte varje dag.
Hm, tror nog fortfarande att utopin med lådcykel inte är tillämpligt för de flesta oavsett bostadsort, men jag är villig att göra en pudel och tänka om när jag ser att alla miljöpartisterna själva trampar runt med dessa för sina dagliga behov :-)

Mike
av NilsO
Nej, jag tror inte heller att lådcyklar kommer spela mer än en marginell roll. Jag menar väl mer att man behöver börja i rätt ände: Folk som kör korta till meddellånga sträckor i enda syftet att transportera sig själva inom tätorter eller mellan tätorter. Att folk på landsbygden ska klara sig utan bil, eller att småbarnsföräldrar ska veckohandla (med barnen!) utan bil, ligger ganska långt ner på listan.
Användarvisningsbild
av Derank
såg faktisk en sån här lådcyckel idag, man fick låna den mot en deposition, var kommun som lånade ut, el cyckel.

Såg ju alt annat än praktiskt ut, nä, jag fortsätter nog ta mig runt med bil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: fre 17 aug 2018, 23:19 Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Hur ser det ut om 7 år ? Ja, om 7 år har Peking fått fart på sin nya flygplats som ska ta 100.000.000 passagerare per år, förutom de flygplatser man redan har idag och inte planerar lägga ned, några batteri-flygplan kommer inte vara i luften till dess. Tyskland har kopplat på NordstreamII pipelinen som precis blivigt klar och kör 110.000.000.000 kubikmeter rysk fossilgas som ersättning till kärnkraften, Siemens levererar redan idag världens största gasturbiner till detta. De Volvobilar som rullar ut 2018-2020 från fabrikerna rullar fortfarande på vägarna på samma bränsle som de byggdes för, och ingen har byggt om dem till elbil i efterhand utan de tankar som vanligt.

Om det nu inte varit ett 3:e världskrig, med oljekris och världsdepression och global konkurs som följd som dödat både biltransporter, flygtrnasporter och elproduktion till hem och industrier med rysk fossilgas.
av troubleshooter
joel80 skrev: sön 19 aug 2018, 10:21 I städer finns det betydligt större möjlighet att vara med i en bilpool eller annan slags delningstjänst av bilar. Jag har testat på nån gång då jag varit i stan utan bil. Enkelt som tusan via mobilen och det står sånna lånebilar på praktiskt taget varje gata i stan.

Sen har jag den erfarenheten att "på landet" så är det alltid lättare att hitta någonstans att ladda.
Norrut t.ex finns det motorvärmarstolpe praktiskt taget överallt. Vissa har byggts om nu så att de inte stoppar efter 3h. (Var i Mora igår och kunde ladda både där jag jobbade och där vi bodde..)
Vi kan alltid diskutera det geografiska läget på Mora, i förhållande till den del av Sverige som då finns ofantligt mycket längre norrut. ;-) Bor man på landet och inte direkt i en tätort så ser i alla fall jag ett problem med elbilen, då leveranssäkerheten av el inte är den allra bästa, kanske inte heller prioriterad! Då skulle åtminstone jag välja en fossildriven bil för att sprida mina risker. Men som skrivits tidigare med en avbefolkad glesbyggd så är inte det problemet så stort.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Många använder uttrycket "fossildriven bil" när man pratar konventionella bilar, men även elbilen är "fossildriven" till allt från 0% till 100% beroende på vart elen kommer från.
Fossil energi kommer att bestå, men med lite tur och och en (osannolikt?) snabb utveckling av fusionsenergi kanske vi kan ändra på det.

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
troubleshooter skrev:
joel80 skrev: sön 19 aug 2018, 10:21 I städer finns det betydligt större möjlighet att vara med i en bilpool eller annan slags delningstjänst av bilar. Jag har testat på nån gång då jag varit i stan utan bil. Enkelt som tusan via mobilen och det står sånna lånebilar på praktiskt taget varje gata i stan.

Vi kan alltid diskutera det geografiska läget på Mora, i förhållande till den del av Sverige som då finns ofantligt mycket längre norrut. ;-) Bor man på landet och inte direkt i en tätort så ser i alla fall jag ett problem med elbilen, då leveranssäkerheten av el inte är den allra bästa, kanske inte heller prioriterad! Då skulle åtminstone jag välja en fossildriven bil för att sprida mina risker. Men som skrivits tidigare med en avbefolkad glesbyggd så är inte det problemet så stort.
Leveransen av el är betydligt mer "vanlig" på landsbygden än bensin eller diesel! Var och varannan mack är ju nerlagd.
Elbil blir betydligt smidigare för de flesta.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
joel80 skrev: fre 17 aug 2018, 23:19 Vi borde kolla tillbaka här om 7-8 år.. Jag tror vi redan då kan se hur enormt fel ni har.
(och skulle ni mot vad jag tror ha rätt, då är det snart helt jävla kört med den här planeten... I alla fall som beboelig för oss människor.)
Hur ser det ut om 7 år ? Ja, om 7 år har Peking fått fart på sin nya flygplats som ska ta 100.000.000 passagerare per år, förutom de flygplatser man redan har idag och inte planerar lägga ned, några batteri-flygplan kommer inte vara i luften till dess. Tyskland har kopplat på NordstreamII pipelinen som precis blivigt klar och kör 110.000.000.000 kubikmeter rysk fossilgas som ersättning till kärnkraften, Siemens levererar redan idag världens största gasturbiner till detta. De Volvobilar som rullar ut 2018-2020 från fabrikerna rullar fortfarande på vägarna på samma bränsle som de byggdes för, och ingen har byggt om dem till elbil i efterhand utan de tankar som vanligt.

Om det nu inte varit ett 3:e världskrig, med oljekris och världsdepression och global konkurs som följd som dödat både biltransporter, flygtrnasporter och elproduktion till hem och industrier med rysk fossilgas.
Jag har förhoppningar om att det ser betydligt annorlunda ut än vad du tror. Allt kommer inte ha ändrats, och bilar som säljs idag kommer fortfarande rulla.. Förhoppningsvis med en större andel bio/miljöbränsle än idag. Samma sak med flygplan. Inrikesplan med eldrift kan ha börjat komma eller vara på väg ut, men de som kör längre sträckor har man nog inte hunnit lösa än så även där är väl förhoppningen att man använder mer biobränsle av mått slag. Men att vi ska kunna ersätta allt fossilt bränsle med biobränsle ser jag inte.

På el-marknaden ser det däremot ljusare ut. Där kommer prisskillnaderna och de vinster man kan göra på att gå över på vind och sol ha förändrat marknaden radikalt.

Nybilsmarknaden i många länder kommer domineras av elbilar, men det tar några år till innan fordonsparken gör det.

Som sagt.. Vi kollar tillbaka kring 2025/26 och ser vem som är närmst. ;)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 41

Det är inga problem alls.

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.