Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av dali
Att man använder vätgas för att producera el beror på att räckvidden på en 100% eldriven bil fn är ganska kort. De allra bästa kommer upp i dryga 30 mil (och då är det sannolikt inte i motorvägshastighet), en del kommer knappt 10 mil. Då måste man kunna ladda bilen i princip var du än parkerar, det måste alltså vara 230V-anslutning.

Då kommer förstås problemet med att elektriciteten i vägguttaget inte nödvändigtvis är miljövänligare än avgaserna som kommer ur avgasröret på en bensinbil. Koleldade kraftverk är ett vanligt sättet att producera el i Europa, i Sverige är det en hel del kärnkraft.

Att använda vätgas för att producera el "on the fly" i bilen är alltså (sannolikt) renare och ger bättre räckvidd än en 100% eldriven bil, i alla fall om man lyckas lösa framställningen av vätgas så att det inte belastar miljön.
Användarvisningsbild
av Jon
Du säger det uppenbara :oops:

Men med tanke på att många har två bilar och sällan kör båda långt. Saab sa något om att lite över 90% kör mindre än 20 mil per dag, och då är faktiskt ren el intressant :)

Men för långa transporter är det ju bättre att få med sig "kraftverket" och kunna fylla energi här och där.

Men ändå så finns det batterier som inte används för att de faktiskt är riktigt bra och skulle picka hål på en del resonemang att batterier inte är tillräckligt bra. Men i alla fall så se filmen om än för underhållningsvärdet, för det är ändå en film. Dokumentär med även de är ju subjektiva ;)

/j
av Stefan85
Vissa bilar i Österrike, Ungern, Rumänien, Slovakien och (tror) Kroatien kör på LPG gas.
Jag har varit i Ungern och där är priset på LPG gas ca. hälften av vad vanlig 95 okt. bensin kostar.
Bilen drar ungefär lika mycket men LGP är ca. 20 % "svagare" än 95 okt.
Jag provade en Opel Astra 1,6 98:a med LGP och jag märkte inte någon skillnad.
Varför inte satsa på LGP lite mer globalt?
Olje jättarna hade gått i konkurs kanske? :lol:
av Noise
jag tror att etanol iaf är ett miljövänligt alternativ i gamla bilar(utan katalysator m.m)
det är lätt att bygga om och har än inte hört om nåon som fått problem.

har en vän som konverterat sin 740 (iof med katalysator insprut m.m) och den går som en klocka, lite mera power faktiskt.
av Stefan85
"Miljövänligt" vill jag inte kalla etanol.
Då länder som tillverkar etanol förbrukar otroligt mycket skog för att få fram relativt lite etanol.
Så etanoldriva bilar kanske spyr ut mindre avgaser än bensinbilar,
men skogarna tar mycket stryk.
Läste nånstans, om alla USAs bilar skulle drivas av etanol så tar skogarna slut på 2-3 år.
(rätta om mig jag har fel)
av anp
Skog används väl i liten skala idag för etanolproduktion?
Det handlar väl mer om matråvaror idag då det handlar om etanolproduktion, och det i sig är knappast helt rimligt om vi ser till den "svält" det orsakar.

Men å andra sidan har jorden fördubblat sin befolkning på mycket kort tid. 1 eller 2 generationer bara. Så svält och andra problem orsakade av överbefolkning är ofrånkomliga hur vi än vrider och vänder på diskussionen.
Användarvisningsbild
av Funk
Baksidan av att använda spannmålsöverskott till framställning av bränsle börjar väl visa sig så sakta, världsmarknadspriserna stiger och vår mat börjar bli dyrare..
På plussidan kanske man kan hoppas att bönderna får lite bättre betalt så subventionerna kan minska..

Metanol torde vara bättre ur den synpunkten då man odlar snabbväxande energiskog för framställningen.

/Thomas
av DanneF
om bönderna får bättre betalt för spannmålet som dom får idag, så skulle jag om jag vore bonde odla ännumer spannmål i större utsträckning och då borde ju bristen minska på sikt?, vi har ju stoora fina åkerarealer i sverige o ska nog kunna odla så jäkla mycket mer än vad vi redan gör!
av anp
DanneF skrev:om bönderna får bättre betalt för spannmålet som dom får idag, så skulle jag om jag vore bonde odla ännumer spannmål i större utsträckning och då borde ju bristen minska på sikt?, vi har ju stoora fina åkerarealer i sverige o ska nog kunna odla så jäkla mycket mer än vad vi redan gör!
Enorma arealer ligger ju i träda idag, så egentligen borde vi ju ha goda förutsättningar för att själv odla en ansenlig mängd gröda till egen etanolproduktion.

Men vi kan aldrig själv odla den mängd färdig etanol vi förbrukar idag, varför import fortfarande måste till.
Alternativt att nya tillverkningsmetoder måste tas fram.
av boeder
Lilja skrev:Varje dag ser man att etanolen börjar komma mer och mer, nu ska de bygga en ny etanolfabrik någonstans uppe i sverige. Fler och fler bilmärken hakar på trenden och fler och fler mackar säljer etanol. T.o.m i radioreklamer och tvreklamer blir man mer och mer påmmind att etanolen är ett alternativ som motorbränsle.

Min fråga är dock inte om etanolen är ett hållbart alternativ i miljösynpunkt utan snarare om ni tror att det kommer få någon egentlig genomslagskraft. För jag tror att om det här blir en ordentlig nish så köper man en ny bensinbil idag kan det vara väldigt svårt att sälja den sen när man ska byta bil. För att alla vill ha etanolbilar. Kanske rent av är ett vettigare alternativ att köpa en etanolbil? Speciellt nu när dom snackar om att bensinen ska upp i 20 kr litern.

Vad tror ni?
Frågan är hur miljövänlig Etanol är? Måste man inte byta motorolja oftare än på bensindrivna bilar?

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]

Att du inte skulle få kallstarta eller dra[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]