- sön 05 aug 2007, 15:56
#121604
Att man använder vätgas för att producera el beror på att räckvidden på en 100% eldriven bil fn är ganska kort. De allra bästa kommer upp i dryga 30 mil (och då är det sannolikt inte i motorvägshastighet), en del kommer knappt 10 mil. Då måste man kunna ladda bilen i princip var du än parkerar, det måste alltså vara 230V-anslutning.
Då kommer förstås problemet med att elektriciteten i vägguttaget inte nödvändigtvis är miljövänligare än avgaserna som kommer ur avgasröret på en bensinbil. Koleldade kraftverk är ett vanligt sättet att producera el i Europa, i Sverige är det en hel del kärnkraft.
Att använda vätgas för att producera el "on the fly" i bilen är alltså (sannolikt) renare och ger bättre räckvidd än en 100% eldriven bil, i alla fall om man lyckas lösa framställningen av vätgas så att det inte belastar miljön.
Då kommer förstås problemet med att elektriciteten i vägguttaget inte nödvändigtvis är miljövänligare än avgaserna som kommer ur avgasröret på en bensinbil. Koleldade kraftverk är ett vanligt sättet att producera el i Europa, i Sverige är det en hel del kärnkraft.
Att använda vätgas för att producera el "on the fly" i bilen är alltså (sannolikt) renare och ger bättre räckvidd än en 100% eldriven bil, i alla fall om man lyckas lösa framställningen av vätgas så att det inte belastar miljön.