NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man brukar få vad man betalar för, brukar finnas någon anledning tillvatt dom är billigare. Felmarginaler i tillverkning osv. Känns lite som biltema. Ibland har du tur och får kanongrejer, ibland inte så kanon. Jag brukar oftast inte chansa. Skulle satsa på ett erkänt märke, SKF etc. Har beställt från Bildelaronline24 och Autodoc (samma) flera gånger och det har fungerat felfritt. Tar ca 1 vecka innan du får hem grejerna men har du inte bråttom så sparar du en del.
Mitt råd är att undvika Mapco, jag bytte både höger och vänster fram hösten 2016. I samband med byte till sommarhjul i våras dök ett oljud upp som dolts av dubbdäcken. Trodde att det var stödlagret till höger drivaxel eftersom ljudet inte påverkades vid kraftiga rattutslag. Det visade sig till slut att det högra Mapco lagret som snurrat knapp 1200mil var helt kört. Trots monterat stänkskydd så har vatten/salt trängt in och orsakat rost, tog väck packboxen och det var totalt brunt av rost inne i lagret. Inget glapp när man greppade hjulet, men skrapar friskt i lagret när man vrider det för hand. Vänster lager håller dock än.

Köpte nu 2 nya SKF lager via bilderlaronline 24 då priset var så bra =825kr/st ( gav lite över 600kr /st för Mapco lagren) . Utgår från att SKF skall hålla bättre , de är ju en av världens största tillverkare av lager. Nu har jag ett extra SKF lager liggande på hyllan ifall det andra Mapco lagret ger upp. Ungefär samma tidpunkt byttes även lagret vänster bak, köpte från Biltema det låter fortfarande normalt.

Se till att ha rätt pressverktyg https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031877 , den satsen tjänar du in på ett byte jft kostnaden på verkstad. Det är bra om man är 2 personer när man jobbar med detta verktyg, annars många svordomar.
Jag brukar ta något mellanting när det kommer till reservdelar. Inte Volvo orginal men inte billigaste skiten heller. Så brukar jag försöka läsa på om märkena.
SKF har jag ett förtroende för även om större (eller hela) produktionen är belagd utomlands. Beställde nya hjullager bak av SKF. Står att hjullagren är tillverkade i Italien.

När jag behövde byta vänster hjullager fram tog jag lös hela "benet" och gick till Rejmes i Halmstad och frågade en av mekanikerna vad dem ville ha för att pressa ur gamla lagret och i med det nya jag hade med mig. Fick det utfört utan kostnad, var förbi med en långplåt med morotskaka dagen efter.

Tips när du väl bytt. Behåll gamla lagret och tryck ut pinnbultarna. Är mycket bra att ha i fall en skulle gå sönder. Är helt omöjligt att hitta styckvis. Förövrigt är det samma pinnbultar både fram och bak på min V50.
Omlott skrev: Tips när du väl bytt. Behåll gamla lagret och tryck ut pinnbultarna. Är mycket bra att ha i fall en skulle gå sönder. Är helt omöjligt att hitta styckvis. Förövrigt är det samma pinnbultar både fram och bak på min V50.
Passar de ? Slog ur bultarna ur Volvos originallager, och gjorde samma med Mapco lagret som jag nyligen bytte ut mot SKF. Hjulskruvarna har olika dimension på splines så det är nog inte alltid de passar, men hellre spara än slänga.

Ford skall tydligen ha pinnskruvar som reservdel om det krisar, annars finns det väl en uppsjö på skroten.
dieselputte skrev: fre 17 aug 2018, 11:18
Omlott skrev: Tips när du väl bytt. Behåll gamla lagret och tryck ut pinnbultarna. Är mycket bra att ha i fall en skulle gå sönder. Är helt omöjligt att hitta styckvis. Förövrigt är det samma pinnbultar både fram och bak på min V50.
Passar de ? Slog ur bultarna ur Volvos originallager, och gjorde samma med Mapco lagret som jag nyligen bytte ut mot SKF. Hjulskruvarna har olika dimension på splines så det är nog inte alltid de passar, men hellre spara än slänga.

Ford skall tydligen ha pinnskruvar som reservdel om det krisar, annars finns det väl en uppsjö på skroten.
Tänkte inte på hur det är mellan olika tillverkare. Men mellan Volvo (fordlager) och SKF är det samma storlek.
Jönköpings bildemontering hade inga liggandes. Man får nog gå på "mindre" skrotar för att hitta sådant. Hela hjullager hade dem inga heller. Kanske bara otur.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]