Mitt råd är att undvika Mapco, jag bytte både höger och vänster fram hösten 2016. I samband med byte till sommarhjul i våras dök ett oljud upp som dolts av dubbdäcken. Trodde att det var stödlagret till höger drivaxel eftersom ljudet inte påverkades vid kraftiga rattutslag. Det visade sig till slut att det högra Mapco lagret som snurrat knapp 1200mil var helt kört. Trots monterat stänkskydd så har vatten/salt trängt in och orsakat rost, tog väck packboxen och det var totalt brunt av rost inne i lagret. Inget glapp när man greppade hjulet, men skrapar friskt i lagret när man vrider det för hand. Vänster lager håller dock än.
Köpte nu 2 nya SKF lager via bilderlaronline 24 då priset var så bra =825kr/st ( gav lite över 600kr /st för Mapco lagren) . Utgår från att SKF skall hålla bättre , de är ju en av världens största tillverkare av lager. Nu har jag ett extra SKF lager liggande på hyllan ifall det andra Mapco lagret ger upp. Ungefär samma tidpunkt byttes även lagret vänster bak, köpte från Biltema det låter fortfarande normalt.
Se till att ha rätt pressverktyg
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000031877 , den satsen tjänar du in på ett byte jft kostnaden på verkstad. Det är bra om man är 2 personer när man jobbar med detta verktyg, annars många svordomar.