Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Förhoppningarna där står väl till elflyget. Det har börjat där också nu och de flesta tillverkare tror att vi åtminstone har inrikesflygen och de resor kortare än ett par timmar som elflyg innan 2030. Men det skulle behövas ett globalt sammarbete med miljöskatt på flygbränsle också för att pusha det snabbare och få folk att flyga lite mindre.

Men diskussionen blir lite märklig. Vi kan fortsätta vara svin för att det finns andra problem också?
Just nu har vi svenskar rekordhöga utsläpp per person, och skulle hela välden ha våra utsläpp skulle Overshoot day i Sverige tydlige inträffa redan den 28:e mars....
(räknar vi globalt är det 1a aug.)
Användarvisningsbild
av mikethebik
Jag förstår inte hur du Joel envist vägrar se hur den övriga världen agerar och endast fokuserar på att det är vi svenskar med 1,3 promille av befolkningen som är den stora globala miljöboven.
Vi kan inte förändra vare sig klimat eller miljö med höjda skatter, det är matematik på lågstadenivå.
Hans Rosling var en av mina stora idoler och hans optimism är något att ta efter, men realiteten är verklig; det insåg också Hans Rosling att Sverige är en fis i rymden och kan inte själva axla världens problem.
Debattera kan vi göra om olika sätt att lösa problemen, men att Sverige med ännu högre skatter fixar allt globalt är naivt utopiskt, speciellt som skattepengarna inte används till annat än att fylla slukhål.

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Och jag glömde förstås att jag känner mig mycket grovt förolämpad över att bli kallad svin..
Jag tolkar ditt inlägg att alla som inte tycker som du är miljösvin?

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
Jag ser oss som miljösvin rent globalt. Alltså inget personligt mot dig, utan det handlar om den livsstil vi har. Vår konsumtion och våra resvanor där jag absolut inte är oskyldig själv. Har i och för sig inte flugit privat på nöjesresa på 8 år, men konsumerar mer än var som är försvarbart och gillar kött för mycket för att inte ha ett rätt stort avtryck.

Eftersom vi som svenskar är bland de värsta i världen (inte värst, men absolut i toppskiktet.) bör vi självklart försöka komma till bukt med våra egna utsläpp.

Att resonera så som vissa, att antingen det inte är nån idé att göra nått själv för att en gör ingen skillnad eller för att andra länder skulle vara sämre är i mina ögon en sorglig ursäkt och en inställning som om alla hade den skulle ta kål på planeten ännu snabbare. :/

Jag tycker själv det är väldigt svårt att ändra på sin livsstil, och välkomnar då hjälp i form av politisk styrning för att göra det enklare. T.ex genom skatter och bonusar. Finns såklart en mängd andra sätt som man från politiskt håll kan hjälpa till (t.ex via bättre krav i upphandlingar e.t.c).

Som sagt absolut inget personligt mot dig. Ursäkta om det kunde tolkas så.
Användarvisningsbild
av mikethebik
Mitt inlägg var till en del ironi...
Var och en får själv känna sig skyldig till världens problem om man vill, och agera utifrån det. Själv känner jag ingen skuld i mitt sätt att leva. Det innebär också att jag anser mig betala mer än nog i olika skatter som går till allt annat än miljöfrämjande åtgärder.
Lite kul dock att en del tycker sig ha marginal att betala mer för varje år som går. Kanske skulle ske på frivillig basis?
Tycks vara så att många svenskar hellre ser sina egna åtgärder som globala bekymmer medans andras åtgärder negligeras.
Någon sorts bakvänd inverterad Jante.

Mike
Användarvisningsbild
av joel80
Det är väl verkligen lite av ett globalt problem det där, eller globalt för oss i västvärlden i allafall. För du är ju verkligen inte ensam om att tänka så. Att många inte ser sin egen del i problemen... Eller utmaningarna som politikerna uttrycker det.

Det är väl också en av anledningarna att vi kan behöva politisk styrning så folk "väljer" rätt.
Precis som man nu gör med bilar borde gälla även andra varor där man har stor skillnad på miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag tycker förvisso att miljöfrågor är väldigt viktiga och intressanta, men måste såå många trådar leda dit .. ??

/Thomas
Användarvisningsbild
av joel80
Fast pratar man skatter på fossila bränslen så är det väl inte så konstigt? Det är ju, oavsett vad man tycker om det, så kallade miljöskatter det då handlar om. :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev: mån 13 aug 2018, 09:36 Fast pratar man skatter på fossila bränslen så är det väl inte så konstigt? Det är ju, oavsett vad man tycker om det, så kallade miljöskatter det då handlar om. :)
Som jag sagt innan, att bara skruva upp skatten är dömt att misslyckas om mindre än 1% går tillbaka till förnyelsebart.

Här är ett intressant diagram. Den visar total energiförbrukning (kol,olja,vind,sol, etc) per person vs levnadsstandard.

Ju bättre folk får det, ju mer energi gör man av med. Allt från att ha bättre boende, reser mer, köper färska grönsaker året om, till att barnen är med i en idrottsserie där de möter andra lag från både Malmö, Gävle och Sundvall...

Att jag och Joel80 köper varsin Tesla kommer inte rädda värden. Eller några solceller och vindsnurror. När alla får det bättre (som Rosling säger) så exploderar energiförbrukningen.

Enligt FN / UNHCR är det 65 miljoner på flykt idag. När klimtaförändrigarna tar fart har vi kanske 1 miljard eller kanske 2 miljarder flyktingar som knackar på dörren. Det är en stor utmaning att förbered sig för detta. Eller så drar 3:e världskriget igång när kampen om energin accelerar.

Att vi i väst kan rädda världen genom att ställa om till elbilar och därför skulle kunna fortsätta leva som vi gör idag är en utopi för att döva vårat samvete. Vi måste nog leva på ett helt annat sätt.

Bild
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 41

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]