Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Mikaels80 skrev:Någon som föresten vet varför Volvo's nackstöd inte är justerbara?
Jag har aldrig lyckats hamna riktigt nära nackstödet med huvudet i någon Volvo. Som jag vill ha stolen inställd för att kunna sitta bra så blir det alltid så pass långt till nackstödet, att om jag böjer huvudet bakåt så nuddar det inte nackstödet.
För att då är dom aldrig gravt feljusterade, samt att det inte blir en justeringsmekanism eller två till som kan fallera..

/Thomas
av least
Nackstödets vinkel är anpassad till hur stolen beter sig vid en krock. Och om du då skulle justera själv, så ökar risken för en skada.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
Vad skönt att ni klarade er så bra.
Tyvärr händer det att personer inte överlever krockar i bilar. Det hjälper inte ens att sitta i en av världens säkraste bilar. Vi har väl alla råkat ut för att någon i vår vänskapskrets eller dess närhet råkat ut för någon tragisk trafikolycka.

En av mina bästa vänner som jag umgåtts med i nästan 40 år fick samtalet ingen vill ha. Hans dotter hade krockat på motorvägen utanför Helsingborg den 11 juli nu i år. Med i bilen hade hon sina bägge döttrar. Jag tror att dom körde sin Volvo XC60, men vet inte om så var fallet.

En artikel i Kvällsposten där familjen själva träder fram om den tragiska dödsolyckan där deras dotter Embla 10 år omkommer, och vad som sedan händer.

https://www.expressen.se/kvallsposten/1 ... -sex-barn/

Familjen har startat en insamling på "MIN STORA DAG".

https://egeninsamling.minstoradag.org/fundraisers/embla

Hitintills har insamlingen dragit in över 175 000 kronor. Det är många donationer som kommer från personer som dom inte känner.
av Volvo1819
fjohan82 skrev: sön 05 aug 2018, 02:03 Skönt att det gick bra för er! Volvo kan och vill!
Jag upplevde typ samma sak i Bulgarien i torsdags, dock utan en krasch.
Landsväg med 90 km/h, möter en lastbil som helt plötsligt blir omkörd av en Mercedes. Vad göra? Jag hinner slå på helljusblink så lastbilen väjer till höger och jag hinner i sista sekund dra ratten åt höger så att den omkörande får en liten lucka att passera i...
Lite omtumlande, men ibland har man turen på sin sida.
Bulgarien är nog det värsta och mest galna land jag har kört bil i, bara att ta sig runt Sofia var en upplevelse... :-/
Har vart med om sånna händelser i andra länder också då jag hyrt bil där de kör som dårar. Kommer nog bara åka taxi om jag reser från och med nu. Skönt att man bor i Sverige då det känns som att folk har mer respekt i trafiken här jämfört med andra länder :-)
av Volvo1819
grillchips skrev: sön 05 aug 2018, 14:00 Jisses, skönt att höra att det gick förhållandevis bra! Har läst om många olyckor i moderna Volvos och jag känner alltid att familjens V90 är värd varje öre. Även i V50n kände jag mig trygg men det är inget mot V90n.
I samband med att XC90 lanserades och det dök ut kraschvideos från Volvos egna tester så visade de bland annat hur bältet drar åt sig om bilen kör i diket/börjar välta osv. Ganska fascinerande att se, vet dock inte hur andra tillverkare har det med sånt men små, smarta och säkert vissa gånger avgörande grejor gör mycket.

Även om er smäll var lindrig så hoppas jag att ni varit på sjukhus och fått olyckan "på papper", saker kan dyka upp långt senare.

Edit:
För den nyfikne så ska det finnas en tråd på Swedespeed nånstans som berör hela ämnet, "Volvo saved my life" eller något sådant heter den.
Tack! Som tur verkar det som att jag och min kompis är helt friska tack och lov :-D
av Volvo1819
EbbevonVolvo skrev: tis 07 aug 2018, 01:51 Vad skönt att ni klarade er så bra.
Tyvärr händer det att personer inte överlever krockar i bilar. Det hjälper inte ens att sitta i en av världens säkraste bilar. Vi har väl alla råkat ut för att någon i vår vänskapskrets eller dess närhet råkat ut för någon tragisk trafikolycka.

En av mina bästa vänner som jag umgåtts med i nästan 40 år fick samtalet ingen vill ha. Hans dotter hade krockat på motorvägen utanför Helsingborg den 11 juli nu i år. Med i bilen hade hon sina bägge döttrar. Jag tror att dom körde sin Volvo XC60, men vet inte om så var fallet.

En artikel i Kvällsposten där familjen själva träder fram om den tragiska dödsolyckan där deras dotter Embla 10 år omkommer, och vad som sedan händer.

https://www.expressen.se/kvallsposten/1 ... -sex-barn/

Familjen har startat en insamling på "MIN STORA DAG".

https://egeninsamling.minstoradag.org/fundraisers/embla

Hitintills har insamlingen dragit in över 175 000 kronor. Det är många donationer som kommer från personer som dom inte känner.
Jätte tråkigt att höra , jag beklagar förlusten av Embla :-( . Tråkigt att hon omkom även om hon åkte i ett av världens säkraste bilar då XC60 :crying: . Kan inte tänka mig vara i någon förälders situvation där man får ett samtal om att familjen allvarligt har krockat med bilen. Skönt att frugan och den andra dottern överlevde!
av perhall
grillchips skrev:Jisses, skönt att höra att det gick förhållandevis bra! Har läst om många olyckor i moderna Volvos och jag känner alltid att familjens V90 är värd varje öre. Även i V50n kände jag mig trygg men det är inget mot V90n.
I samband med att XC90 lanserades och det dök ut kraschvideos från Volvos egna tester så visade de bland annat hur bältet drar åt sig om bilen kör i diket/börjar välta osv. Ganska fascinerande att se, vet dock inte hur andra tillverkare har det med sånt men små, smarta och säkert vissa gånger avgörande grejor gör mycket.

Även om er smäll var lindrig så hoppas jag att ni varit på sjukhus och fått olyckan "på papper", saker kan dyka upp långt senare.

Edit:
För den nyfikne så ska det finnas en tråd på Swedespeed nånstans som berör hela ämnet, "Volvo saved my life" eller något sådant heter den.
Bältesåtstramare fanns i MB E-klass W124 1985 så det inte är "gammalt". Men det har nog utvecklats sen dess.

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]