Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo1819
Vill bara dela med mig en händelse som hände nu idag. Jag och en kompis åker i hans 2018 Volvo XC90 T5 inscription . Vi åker kanske 80 km/h. Sen helt plötsligt kommer en 2015 Nissan modell och försöker köra om personen som kör på motsatta kör filen. Nissan bilen kör nu helt mittemot oss på fel fil för att köra om en bil på Nissanens fil. Vi får panik och vet ej vad vi ska göra. Vi vågade inte köra ner i diket. Det gick så fort att vi hörde nån slags varnings signal och sen hände det. Helt plötsligt kom alla airbags ut som värsta smällen medans mitt bälte automatiskt drog mig tillbaka så jag knappt kunde andas till sätet. Och bilen körde rakt in i diket. Helt sjukt att bältet höll fast mig genom att snabbt trycka tillbaka mig mot sätet. När jag och min kompis lyckades kliva ur bilen ser vi att ungdomarna i Nissan bilen var lite skadade men vi två var helt oskadda. Hela framsidan på Nissanen va total förstörd medans Volvons däck bara hade kommit av och framsidan var inte så brutalt förstörd som Nissanens var. Båda bilarna låg i diket. Båda ungdoms tjejerna i Nissan bilen behövde åka ambulans medans jag och min poolare var oskadda. Nu när vi tänker efter är det verkligen sant hur sjukt säkra Volvo bilar är. Tänk om vi också hade åkt i en Nissan eller värre bil.... kommer nog alltid åka Volvo och äga Volvo. Hoppas även Volvo fortsätter med detta säkerhets nivån!
Användarvisningsbild
av ragge1
Det var bra å höre att det gick bra med er , och å höre vi kör en av dem säkra bilar

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av fjohan82
Skönt att det gick bra för er! Volvo kan och vill!
Jag upplevde typ samma sak i Bulgarien i torsdags, dock utan en krasch.
Landsväg med 90 km/h, möter en lastbil som helt plötsligt blir omkörd av en Mercedes. Vad göra? Jag hinner slå på helljusblink så lastbilen väjer till höger och jag hinner i sista sekund dra ratten åt höger så att den omkörande får en liten lucka att passera i...
Lite omtumlande, men ibland har man turen på sin sida.
Bulgarien är nog det värsta och mest galna land jag har kört bil i, bara att ta sig runt Sofia var en upplevelse... :-/
Användarvisningsbild
av grillchips
Jisses, skönt att höra att det gick förhållandevis bra! Har läst om många olyckor i moderna Volvos och jag känner alltid att familjens V90 är värd varje öre. Även i V50n kände jag mig trygg men det är inget mot V90n.
I samband med att XC90 lanserades och det dök ut kraschvideos från Volvos egna tester så visade de bland annat hur bältet drar åt sig om bilen kör i diket/börjar välta osv. Ganska fascinerande att se, vet dock inte hur andra tillverkare har det med sånt men små, smarta och säkert vissa gånger avgörande grejor gör mycket.

Även om er smäll var lindrig så hoppas jag att ni varit på sjukhus och fått olyckan "på papper", saker kan dyka upp långt senare.

Edit:
För den nyfikne så ska det finnas en tråd på Swedespeed nånstans som berör hela ämnet, "Volvo saved my life" eller något sådant heter den.
av lv455
Jag har jobbat med säkerhet med både Volvo och en hel del andra biltillverkare i snart 17 år och driver idag en konsultfirma inom bilsäkerhet. Det har naturligtvis hänt en hel del på säkerhetsfronten de senaste 20 åren men i hushållet har det bara funnits, finns och kommer sannolikt bara finnas Volvo (jag är iofs något yrkesskadad :) ).

Jag tycker att det här illustrerar Volvos säkerhetstänk ganska bra:

Här jämförs XC90 med Q7 i ett av de nyare lastfallen, IIHS Small Overlap. Bägge bilarna får högsta betyg men löser uppgiften på två helt olika sätt:

Låt oss ponera att vi ökar hastigheten en hel del (=sådant händer i verkligheten). Då spelar det helt plötsligt ganska stor roll om man glider av eller fastnar på barriären (eller vad man nu krockar med...):

Jag skulle vilja påstå att i fallet nedan skulle Q7:an kollapsat:

Tilläggas bör att när "Small overlap"-provet kom var det i princip bara Volvo som klarade det bra, t.om gamla XC90 från 2001 klarar det fint.
Konkurrenterna anpassade kommande modeller och kom så småningom att klara det. Dock finns det cyniska biltillverkare som bara förstärker bilarna på vänstersidan och inte högersidan (Ford Escape/Kuga och Toyota RAV4 är två exempel) och därmed bara klarar det på ena sidan.

Ford, vänster:

Ford, höger:
av agb007
Gött att det gick bra för er.
Testet med gamla XC90:n som det hänvisas till här ovan är en av anledningarna att jag litar mer på Volvo.
Inte bara klara test utan säkra på riktigt.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
lv455 skrev: sön 05 aug 2018, 19:46 Jag har jobbat med säkerhet med både Volvo och en hel del andra biltillverkare i snart 17 år och driver idag en konsultfirma inom bilsäkerhet. Det har naturligtvis hänt en hel del på säkerhetsfronten de senaste 20 åren men i hushållet har det bara funnits, finns och kommer sannolikt bara finnas Volvo (jag är iofs något yrkesskadad :) ).

Jag tycker att det här illustrerar Volvos säkerhetstänk ganska bra:

Här jämförs XC90 med Q7 i ett av de nyare lastfallen, IIHS Small Overlap. Bägge bilarna får högsta betyg men löser uppgiften på två helt olika sätt:
Intressant att båda får bästa betyg när det ser ut som om Audi-dockan får ta en rätt mycket fetare smäll iom att bilen tvärstannar.

En nyfiken fråga. Varför testar man med nackskydden borttagna? De är väl en del av krockskyddet? Eller är det från test till test beroende på om det (bedöms) påverka resultatet?
av lv455
Även om nackskydden är viktiga i en frontkrock påverkar de inte just de parametrarna man mäter i t.ex Small Overlap, därför tar man bort dem för att kunna få bättre videovyer.

Det intressanta mäter man i "framkastet", dvs när dockan är på väg mot och in i förarbagen. En vanlig människa skulle säkert fått bekymmer med nacken om huvudet sedan kastas bakåt mot en stol utan nackstöd men i provet tar man inte hänsyn till det.

I t.ex whiplash-prov påverkar de förstås resultatet i allra högsta grad så där är de med.
En nyfiken fråga. Varför testar man med nackskydden borttagna? De är väl en del av krockskyddet? Eller är det från test till test beroende på om det (bedöms) påverka resultatet?
av Mikaels80
Någon som föresten vet varför Volvo's nackstöd inte är justerbara?
Jag har aldrig lyckats hamna riktigt nära nackstödet med huvudet i någon Volvo. Som jag vill ha stolen inställd för att kunna sitta bra så blir det alltid så pass långt till nackstödet, att om jag böjer huvudet bakåt så nuddar det inte nackstödet.

Hm. Och med ID.4. Men du avsåg då en[…]

Ganska säker på att någon h&aum[…]

Jag har hittat i USA och på Skandix. Men fin[…]

Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]