Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Bara halvljuset, men det åker upp en bit när du slår på helljuset, det är det som kallas bi-xenon.

/Martin
Användarvisningsbild
av lexus
I Volvos broshyr om V70 Classic står följande:
Xenonljus på hel- och halvljus - Bi-Xenon

Detta borde väl innebära att det är xenon på både och eller?
Användarvisningsbild
av henka35
nix... precis så som MartinS säger. Det finns inte många bilar som har dubbla xenonlampor. En är VW Phaeton...
av karlskrona_krille
då har jag bi xeon då det finns väl ingen volvo som har full xeon på båda.
lampan åker nmligen upp vid helljuset.
Användarvisningsbild
av henka35
Du kan kanske montera ett xenonkit på helljuset. De har jag gjort, grymt bra ljus... Man behöver inga x-ljus i grillen i alla fall.
av perhall
Om det är xenon på hellljuset eller inte kan man ju diskutera... det fungerar egentligen som gamla bilar med en H4-strålkastare och en fjärrljusgrill: de inre strålkastarna fungerar som extraljus.

Ljuset är hursomhelst mycket bra.

Den enda bil som har dubbel-xenon är VW Phaeton och kanske Bentley, alla andra har en lösning liknande Volvos (eller bara på halvljuset)
Användarvisningsbild
av calle_g
Med tanke på att det tar några sekunder för en xenonlampa att få full ljusstyrka betvivlar jag att det är något att sätta i vanliga helljusreflektorn. Det är klart att bor man i Norrland så kanske det kan vara idé men här i söder är det inte så länge man får ha på helljuset så jag tror inte att det lönar sig.
av perhall
calle_g skrev:Med tanke på att det tar några sekunder för en xenonlampa att få full ljusstyrka betvivlar jag att det är något att sätta i vanliga helljusreflektorn. Det är klart att bor man i Norrland så kanske det kan vara idé men här i söder är det inte så länge man får ha på helljuset så jag tror inte att det lönar sig.
Så sant, och den kritiken har VW PHaeton med dubbel-xenon också mycket riktigt fått.
PH
Användarvisningsbild
av ER
henka35 skrev:Du kan kanske montera ett xenonkit på helljuset. De har jag gjort, grymt bra ljus... Man behöver inga x-ljus i grillen i alla fall.
SÅ bra lyser dom inte, men ersätta billigt skit från biltema kan dom göra men rår inte på riktiga extarljus värda namet ens om man sätter fjolliga 55W i dom.
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]