Amazon skrev: Angående chassinummer 2, vilket museum är det du syftar på? Den svart/gråberige Amazonen som står på Volvomuseet i Göteborg är av årsmodell 58.Det kan vara ett fel av mig, har läst någonstans att museet på Volvo i Göteborg har nr 1 av alla "moderna" modeller utom Amazonen, som då skulle vara nr 2. Men det stämmer alltså inte då
GT-mannen skrev:Chassinummer 1 existerar fortfarande och finns i dagsläget i ett orenoverat originalskick på Svedinos Bil & Flygmuseum i Ugglarp.Då var det alltså där den hamnade..... Då är den kvar i hemtrakterna, jag har en dryg mil (norrut) till Ugglarp men inte varit hos Svedino på många år. Och Veinge (där min moster bodde) är c:a 3 mil åt andra hållet. Söderut från där jag bor.
Svedino var en trevlig man, han började ar samla på sig gamla bilar redan på -50-talet då ingen ville ha "förkrigsbilarna". Han påstod själv att han stulit ihop hela museet, han var en trollkarl och illusionist och kunde (bokstavligen) lura skjortan av publiken. Han hette egentligen Lennart Svedfelt, och dog för ganska mång år sedan (2003) och sonen (Björn) driver det nu.
- By perhall